Flitspalen
Met de autorit van Maasdam naar Westkapelle is twee uur gemoeid. Mits dan geen stops bij de
fijne vogelgebieden onderweg en waakzaamheid voor de gaanderij van flitspalen langs de N59.
Om hieraan te voldoen kost zelfbeheersing. Ik leg uit waarom.
Van Maasdam naar Walcheren voert de route
achtereenvolgens langs het Oude Land van Strij-
en, de Ventjagersplaat, de Grevelingendam, de
Prunje en over de Neeltje Jans. Er zijn meer fijne
terreinendus excuses aan de vogelaars die vinden
dat dit rijtje onvolledig is. Om bij deze gebieden
niet te stoppen, moet de vogelaar over karakter
vastheid beschikken. Dat betekent zonder op of
om te kijken rijden op de automatische piloot.
Maar flitspalen beletten het voort denderen als
een zombie. En in Zeeland staan wat van die din
gen. Goeree-Overflakkee vertoont daarbij ook
op dit gebied zeer Zeeuwse trekjes. Toegegeven,
meestal zijn een paar van die flitspalen vernield.
Zo te zien hebben de daders daarbij een scala aan
hulpmiddelen ter beschikking, wellicht tot land
bouwtrekkers toe. Die steeds opnieuw onttakelde
palen verbazen, want per saldo deel ik de Zeeu
wen in bij de categorie gezagsgetrouwe landgeno
ten. Of niet? Hoe dan ook, ik geef toe dat bij het
zien van zo'n onklaar gemaakte flitspaal, ik soms
een heimelijk gevoel van 'net goed' moet onder
drukken. Want vogelaars hebben vaak haast en in
middels betaalde ik het equivalent van een rijtje
begeerlijke vogelboeken aan verkeersboetes, op
gelopen via Zeeuwse flitspalen.
In de verkeerde setting
Zondagochtend 2 oktober 2005 vergde Maas-
dam-Westkapelle net anderhalf uur, deze maal
zonder dat nadien het Centraal Justitieel Incasso
Bureau voor deze rit een declaratie op de gang
mat deponeerde. Reden van die haast was een ju
veniele Vorkstaartmeeuw. in mijn beleving een
van die soorten waarvan men er nooit genoegziet.
Wees gerust,deze maal geen poging tot verklaring
wat een Vorkstaartmeeuw in mijn gemoed over
hoop haalt. De bewuste vogel verbleef al een paar
dagen in Westkapelle, binnendijks op een aardap
pelakker, een entourage die afbreuk deed aan de
verheven eigenschappen die ik deze meeuw toe
dicht. U kunt daarover schouderophalend reage
ren.maar hierin staik niet alleen.Toen najaar 2000
een Vorkstaartmeeuw lange tijd verbleef op een
akker bij Nieuwkoop, ging een vriend niet kijken.
Hij vond zo'n plek niet kunnen. 'Een Vorkstaart
meeuw hoort je op zee te zien', legde hij geduldig
uit.
Bij aankomst op de zeedijk stond een drom vo
gelaars door telescopen over zee te turen. Van tot
tijd waren er half gemompelde meldingen van
'Jan van Gent, Grote Stern of Kleine Jager'. Na
een poosje te hebben mee gespeurd, informeerde
ik quasi achteloos 'of die ochtend de Vorkstaart
meeuw nog was gezien en, zo ja, waar'. Een Belg
draaide zijn telescoop landinwaarts, zocht even,
verklaarde 'hij zit erin' en ging daarna met een
voila-gebaar een stap opzij. Graag maakte ik ge
bruik van de invitatie
Drie uur later begon ik aan de terugreis, nage
nietend enmet het voldane gevoel dat het lang be
kijken van een fijne soort geeft. Nu wel tijd voor
fijne vogelgebieden onderweg, dus met een snel
heid waarop geen Zeeuwse flitspaal iets aan te
merken kon hebben. Wel wat jaloezie op de Wal-
cherse vogelaars, voor wie een Vorkstaartmeeuw
kennelijk doodnormaal was. Want veel aandacht
kreeg de vogel niet van het groepje op de zeedijk
Dan was er het leuke gesprek met de Belg, waarbij
deze ook nog minzaam de Vlaamse dominantie
bij het Groot Dictee der Nederlandse Taal memo
reerde. En tot slot toch ook een gevoel van erger
nis. Want de Vorkstaartmeeuw werd verdreven
door fotografen. Wederom! Aan het legertje aard-
appel-lezers op de gerooide akker had de meeuw
geen boodschap. Naderden enkelen te dicht, dan
vloog hij een eindje verder. Maar toen aan het
eind van de ochtend een cohort zwaarbewapende
fotografen over de akker oprukte richting meeuw,
was het gedaan. Om 11.30 vloog de Vorkstaart
meeuw over de zeedij ken verdween hijook uit de
meldingen van het Delta Vogel Netwerk....sic
transit gloria!
Het generatieverschil
Twee oktober. En dan opkomend tij. opklarin-
54