In twee, elk honderd minuten, blokuren per
week besteden we aandacht aan theorie en prak
tijk. In de theorielessen komen zoveel mogelijk
onderwerpen aan de orde: evolutie, biotoop, de
terminatie, bescherming, bedreigingen en oploss
ingen. De eerste les bestaat uit kennismaking met
de collectie opgezette vogels van de school. Alle
vogels worden uitgestald in de klas en de leerlin
gen testen hun soortenkennis. In de collectie be
vinden zich honderdjarigen,zoals een Buizerd, en
leuke soorten als Ijsvogel, Grauwe Klauwier,
Draaihals, Jan van Gent en Slechtvalk. We wisten
dat de gemiddelde brugklasser een lage basisken
nis van vogels heeft, maar die kennis bleek toch
nog lager dan we verwachtten. N aar schatting vijf
tig procent is bij aanvang van de module niet in
staat een Merel van een Spreeuw te onderschei
den en we zijn ons ervan bewust dat dat niets met
intelligentie te maken heeft. Het geeft ons dan
ook veel voldoening dat we bij het vorderen van
de lessen constateren hoe snel ze bijleren en het
hoeft geen toelichting te vertellen dat juist de
geïnteresseerde leerling in korte tijd veel kennis
vergaart over de eigen leefomgeving. De afgelo
pen twee jaar hebben ook mensen uit de praktijk
als gastdocent lessen verzorgd. Kees de Kraker
gaf een blokuur waarin hij vertelde over zijn bele
venissen als vogelwachter op een onbewoond ei
land en de leerlingen maakten onder zijn bezie
lende leiding hun eigen vogelboek. Ook valkenier
Theo de Kuiper voldeed aan ons verzoek en gaf
een les over roofvogels en de valkerij in het bij
zonder. Grote indruk maakte Falco, het Toren-
valkje.dat vrij rondvloogin lokaal 151.
we jonge leden zouden een aanwinst voor de ver
eniging kunnen betekenen. Wellicht leveren we
met onze lessen een kleine bijdrage in die richting.
In ieder geval voldoen we aan de roep om meer
aandacht voor les in de natuur. Die roep wordt na
drukkelijker gehoord in de grote stad dan op het
platteland. Alleen al het feit echter dat een op
Schouwen-Duiveland woonachtige leerling in
het veld verbaasd constateerde dat een eend naast
de zwemkunst ook over vliegvermogen beschikt,
geeft te denken.
De modules op Pieter Zeeman worden afgeslo
tenmet een presentatie voor de ouders.Twee keer
hebben de leerlingen onder onze leiding zo'n pre
sentatie verzorgd en daarbij waren de reacties van
de ouders hartverwarmend en hadden we mis
schien ook daar een kiem gelegd.
Literatuur
Everaers, Johan, 1999. De vogels van Zeeman, Sterna
nr.2jaargang44
Theorie is noodzakelijk, maar uiteraard probe
ren we zoveel mogelijk met de leerlingen "naar
buiten te gaan". Gewapend met streeplijsten.con-
trolekaarten, verrekijkers, telescopen en veldgid-
sen maken we excursies naar het Kaaskenswater
en de Inlagen en Karrevelden bij Zierikzee. Ook
de directe omgeving van de school gebruiken we
als excursiegebied, waar de leerlingen verschil
lende soorten als broedvogel noteren en we
samen stimulerende werkzaamheden uitvoeren
zoals het aanbrengen van nestkasten voor mezen
en Torenvalk en het aanplanten van (knot jwilgen.
De Natuur- en Vogelwacht Schouwen-Duive
land heeft een vergrijzend ledenbestand en nieu
Enkele activiteiten in beeld.
boven: vogelen bij de Suzanna-Kisters Inlaag (1) en Cau-
wersinlaag (r)
midden: helpen met nestgelegenheid, knotwilgen plan
ten (1) en nestkastjes ophangen (r)
ondergastlessen van Theo de Kuiper (1) en Keesde Kra
ker (r)
Foto 's: Gijs van den Ende.
74