Mijmeren boven oude dagboeken Zuidpier Nieuwe Waterweg. Foto: Simon de Waard. Gerard L. Ouweneet Mijn belangstelling voor oude waarnemingsdagboeken, landschapsfoto's van vóór 1950 en voor het werk van onze oude landschapschilders, stijgt met de dag. Dat zal waarschijnlijk te maken hebben met de inmiddels bereikte 70+ status, maar dat doet er minder toe. Toen Ed Buijsman, Ruud Vlek en ik in 2005 bij toeval het verloren gewaande oeuvre van de in 1986 overleden cineast Simon de Waard terugvonden, was er bij alle genoegen toch een teleurstelling. Want onvindbaar bleven de door de Waard in Nederland gemaakte foto's en ook diens dagboeken met aantekenin gen over excursies in dit land. Wel waren er de door hem tussen 1945 en 1955 in Nederland opge nomen 16 millimeter natuurfilms, in zwartwit en kleur. Deze films leidden indirect tot de bij het boek 'Een eeuw vogels beschermen' gevoegde DVD met historische filmbeelden van Nederlandse vogelparadijzen. Die teleurstelling had te maken met het feit dat de Waard werkte in en rond Rotterdam, in terrei nen waar ik wat later dan hem de eerste wankele vogelaarstappen zette. Dat waren de boezems van Kinderdijk, de opspuitterreinen onder Pernis, de Vlaardingse Vlietlanden en vooral De Beer. Die terreinen zijn er thans óf helemaal niet meer,of ze raakten ernstig verminkt als gevolg van de nivel lerende reuzenbulldozer van huizen, wegen en in dustrie-installaties die over West-Nederland ging. Hierdoor gingen deze terreinen veelal op in de landschappelijke Randstadse eenheidsworst.Na tuurlijk, de Waards films zijn met vakmanschap gemaakt en ik draai de DVD wat af! Maar hoe graag had ik niet via de Waards foto's een bevesti ging gekregen van op het netvlies achtergebleven beeldflarden? En een vergelijking gemaakt tus sen hetgeen de Waard ter plekke aan vogels waar nam met de soorten die toen in mijn dagboeken belandden? Die wens bleef dus onvervuld,op één schrift na. Daarin staan de Waards excursienoti ties gedaan tussen 10 november 1950 en 6 april 1952. Bij het doornemen van de op de garagezol der in het centrum van Rotterdam aangetroffen collectie was al gebleken dat de cineast nauwkeu rig te werk placht te gaan. Die aanpak komt terug in de anderhalf jaar excursieaantekeningen. De metgezellen bij de excursies, de terreingesteld heid, het tij, het weer, hoe het landschap zich pre senteerde, alles werd opgeschreven. Het zijn 80

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 2008 | | pagina 18