Vooruitgang geboekt bij probleem militaire laagvliegoefeningen
Oude Land van Strijen
Inhakend op eerdere correspondentie en ge
sprekken over de helikopteroefeningen en de
kwalijke consequenties voor vogels, schreef het
Hoeksche Waards Landschap zowel vorig jaar als
in de afgelopen winter brieven, waarbij gerefe
reerd werd aan de functie van het Oude Land als
ganzenopvanggebied en de Natura-2000 status.
De luchtmacht toonde zich coöperatiever dan
voorgaande malen. Op 7 april jl. kwam het in Nu-
mansdorp tot een gesprek met luitenant-kolonel
Faber, hoofd bureau geluidshinder, zonering en
rapportering van de luchtmacht. Deze liet zich bij
staan door de heren van Kralingen en Amster
dam, beiden eveneens luchtmachtofficieren. Van
zijde van het HWL namen deel Jan Prince, Cees
Mesker en schrijver.
Aan de hand van een kaart liet de heer Faber
zien dat de luchtmacht 'bird sanctuary areas' on
derscheidt. Dat zijn er 54 in Nederland, waaron
der inenrondde Hoeksche Waard het Oude Land
van Strijen (nummer 37), Tiengemeten en de
Ventjagersplaat (40), en het Spuimondgebied
(41Deze gebieden hebben weliswaar geen wet
telijke status, maar om puur eigenbelang krijgen
de piloten volgens een interne richtlijn te verstaan
deze gebieden te mij den.Een kaart met al deze ge
bieden werd overhandigd. Die kaart is ook te vin
den via een website. Op de bewuste kaart was voor
het Oude Land alleen het zuidoostelijk deel als
'bird sanctuary' aangegeven, het reservaatge
deelte dus grotendeels niet. Voor deze Oude Land
bird-sanctuary - het zuidoostelij k deel - geldt een
vliegverbod van oktober tot april. Hoe deze mis
ser had kunnen gebeuren wist Faber niet, maar hij
erkende dat de luchtmacht ernaast zat. Faber had
zich goed voorbereid en bleek op de hoogte van
het speciale belang van het Oude Land als pleis
terplaats van de Dwergganzen en beaamde dat de
polder in verband met de ganzen niet geschikt was
als laagvlieggebied. Op de vraag waarom de lucht
macht per se in hel Oude Land wilde oefenen,
zulks terwijl in beginsel de gehele Hoeksche
Waard met een keur aan wijde lege polders als
laagvlieggebied ter beschikking staat, kwam naar
voren dat juist de 'hobbeligheid' in combinatie
met het uitgestrekte graslandareaal voor de pilo
ten bepaalde extra's biedt om er te oefenen. Het
was voor ons Hoeksche Waarders even wennen
dat de hobbeligheid van het Oude Land van Strij
en zowel Apache-helikopters als Dwergganzen
trekt. Op onze kritiek dat met name op 25 januari
jl. het de piloten moet zijn opgevallen dat ze dei
ning onder de ganzen veroorzaakten (er waren
toen circa 40.000 vogels), reageerden de lucht
machtofficieren met de veronderstelling dat de
vliegers zo druk in de weer waren met hun oefe
ning en instrumenten, dat ze de ganzen waar
schijnlijk niet eens hebben opgemerkt.
Faber toonde zich bereidwillig om het laag
vliegverbod uit te breiden tot het gehele Oude
Land van Strijen alsmede het Munnikenland en
de Sint Anthonypolder, dus in feite voor het ge
bied gelegen in de driehoek Strijen, Westmaas en
Maasdam. Dat verbod geldt dan van oktober tot
april. De officier verklaarde voorts bereid te zijn
deze periode uit te breiden tot juni, zodat ook de
weidevogels worden ontzien voor de laagvliege-
rijWel beklemtoonde hij dat dit alles geschiedt op
basis van vrijwilligheid. De luchtmacht ziet wei
devogels niet als een bedreiging voor het welzijn
van de piloten en hun vliegend materiaal. Wij als
vertegenwoordigers van HWL waren tevreden
met het verloop van het gesprek,zij het dat we ons
wel realiseerden dat we attent zullen moeten zijn
hoe de praktijk gaat uitpakken.
GLO
Het zich al jaren voortslepende probleem van de voortgaande laagvliegoefeningen die de
Koninklijke Luchtmacht pleegt te houden in het Oude Land van Strijen, kreeg eerst begin mei 2010
en daarna op 25 januari 2011 een extra dimensie. Bij beide gebeurtenissen ging het om voortdu
rend enkele meters boven de grond manoeuvrerende Apache-helikopters in het Oude Land, tot in
het centrum van het reservaat. In mei 2010 en in januari 2011 werden daardoor de weidevogels
respectievelijk de talrijk aanwezige ganzen urenlang grondig verstoord.
Ondergrond: laagvliegende gevechtshelikopter. Foto:Henny van Ockenburg.
61