i
mm
J
is a
F.P.J. Kooijmans met zijn zelfgebouwd telekanon bij de spuiboezem van Flaauwers. Het gemaal is er nog steeds, maar de
schoorsteen is verdwenen. Foto.Rykel te Kate, 29 augustus 1937.
Maar in 1935 was het een regelrechte sensatie, die
Kooij natuurlijk wil fotograferen. In zijn dagboek
gebruikt hij de wetenschappelijke naam melano-
cephalus. Op 9 juli arriveert Kooij met de KLM in
Haamstede. De 'Koolhoventaxi' rijdt hem
naar van den Hoek. Op 14 juli reist hij terug met de
RTM-pont. Tijdens het verblijf zijn er logistieke
kwesties. Vijverberg wacht tevergeefs met zijn
auto en iemand mist als gevolg van een lekke fiets
band een belangrijke busaansluiting. Eind-augus-
tus verschijnt Kooij weer, heen per fiets via Over-
flakkee, terug per KLM.. Vijverberg biedt logies.
Kooij wil in de inlagen steltlopers fotograferen,
maar mede als gevolg van het beroerde weer, is
het succes matig. Op de 29e ziet hij er twee Slecht
valken. Voor het uitvergroten van foto's en ge
knutsel aan eigenbouw camera's en lenzen zijn hij
en Vijverberg iedere avond tot diep in de nacht in
de weer. In Zierikzee doet Kooij zich tegoed aan
een palingbrood, een gerecht dat onlangs op het
DeltaVogelNet onderwerp was van discussie.
Na 1935 blijft Kooij weg. Op 19 juli 1937 krijgt
Kooij een brief van Vijverberg met de vraag 'waar
blijf je tochKooij heeft dan andere zaken aan
het hoofd. Net dertig geworden, trouwt hij ruim
drie maanden na Vijverbergs oproep. Pas in 1950
lezen wij weer over Schouwen. Met zijn gezin
kampeert hij er dan een week in augustus. In Zie
rikzee maakt hij foto's vanaf de Sint- Lievens-
monstertoren. In de inlagen heeft hij het gemunt
op Steenlopers. Vijverberg ontmoet hij in Schud-
debeurs. De KLM vliegt niet meer op Haamstede.
De reis gaat met de boot van Numansdorp naar
Zierikzee vice versa.
En Goeree-Overflakkee? Vergeleken met
Schouwen blijft dat eiland in de coulissen. Op 24
januari 1932 gaat Kooij een dag op en neer, na
tuurlijk per fiets. De bestemming is Ouddorp. We
lezen over'zeer veel Goudplevieren,een Dodaars
De vlucht van Waalhaven naar Haamstede met een Fokker nam twintig minuten in beslag. Het lijntje was voor de KLM
winstgevend en twee jaar na de start van deze eerste binnenlandse vliegroute werd deze in 1932 doorgetrokken naar
Vlissingen en 's zomers naar Knokke (het goklijntje). Met het uitbreken van de Tweede wereldoorlog werd de lijn op
geheven en nooit meer opnieuw opgestart.
85