i mm J is a F.P.J. Kooijmans met zijn zelfgebouwd telekanon bij de spuiboezem van Flaauwers. Het gemaal is er nog steeds, maar de schoorsteen is verdwenen. Foto.Rykel te Kate, 29 augustus 1937. Maar in 1935 was het een regelrechte sensatie, die Kooij natuurlijk wil fotograferen. In zijn dagboek gebruikt hij de wetenschappelijke naam melano- cephalus. Op 9 juli arriveert Kooij met de KLM in Haamstede. De 'Koolhoventaxi' rijdt hem naar van den Hoek. Op 14 juli reist hij terug met de RTM-pont. Tijdens het verblijf zijn er logistieke kwesties. Vijverberg wacht tevergeefs met zijn auto en iemand mist als gevolg van een lekke fiets band een belangrijke busaansluiting. Eind-augus- tus verschijnt Kooij weer, heen per fiets via Over- flakkee, terug per KLM.. Vijverberg biedt logies. Kooij wil in de inlagen steltlopers fotograferen, maar mede als gevolg van het beroerde weer, is het succes matig. Op de 29e ziet hij er twee Slecht valken. Voor het uitvergroten van foto's en ge knutsel aan eigenbouw camera's en lenzen zijn hij en Vijverberg iedere avond tot diep in de nacht in de weer. In Zierikzee doet Kooij zich tegoed aan een palingbrood, een gerecht dat onlangs op het DeltaVogelNet onderwerp was van discussie. Na 1935 blijft Kooij weg. Op 19 juli 1937 krijgt Kooij een brief van Vijverberg met de vraag 'waar blijf je tochKooij heeft dan andere zaken aan het hoofd. Net dertig geworden, trouwt hij ruim drie maanden na Vijverbergs oproep. Pas in 1950 lezen wij weer over Schouwen. Met zijn gezin kampeert hij er dan een week in augustus. In Zie rikzee maakt hij foto's vanaf de Sint- Lievens- monstertoren. In de inlagen heeft hij het gemunt op Steenlopers. Vijverberg ontmoet hij in Schud- debeurs. De KLM vliegt niet meer op Haamstede. De reis gaat met de boot van Numansdorp naar Zierikzee vice versa. En Goeree-Overflakkee? Vergeleken met Schouwen blijft dat eiland in de coulissen. Op 24 januari 1932 gaat Kooij een dag op en neer, na tuurlijk per fiets. De bestemming is Ouddorp. We lezen over'zeer veel Goudplevieren,een Dodaars De vlucht van Waalhaven naar Haamstede met een Fokker nam twintig minuten in beslag. Het lijntje was voor de KLM winstgevend en twee jaar na de start van deze eerste binnenlandse vliegroute werd deze in 1932 doorgetrokken naar Vlissingen en 's zomers naar Knokke (het goklijntje). Met het uitbreken van de Tweede wereldoorlog werd de lijn op geheven en nooit meer opnieuw opgestart. 85

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 2011 | | pagina 23