Ja, en dan de Sterna, vanaf 1986, dat mag je toch ook
wel een samengaan van natuur en artistieke vormgeving
noemen?
Dat zou je zo kunnen zien. Er waren nog niet veel
foto's, in die tijd dus moest er worden getekend.
Mijn voorganger bij de Sterna, Henk Doornekamp,
was vooral een illustrator. Ik had het geluk dat ik
kon beschikken over steeds meer foto's van Henk
Harmsen en combineerde die met tekeningen.
Ik heb van het maken van de Sterna gaandeweg
ook veel geleerd zoals bepaalde werkzaamheden
met de computer. 25 jaargangen en een aantal
themanummers is de oogst. Het eerste en het
grootste succes was Sternart in 1990, natuur en
kunst verenigd. Van heinde en verre kwamen er
reacties en aanvragen voor dat nummer. En verder
de themanummers over het Krammer-Vollcerak en
de Noordzee.
En niet te vergeten het speciale nummer naar
aanleiding van het vijftigjarig bestaan van de
vereniging op Schouwen-Duiveland in 1999 met
uitreiking van het eerste exemplaar aan Thijs
Kramer.
Hoe gaat het met je bureau in deze crisistijden?
Ik heb mijn eigen bureau sinds 1992, vóór die tijd
moest ik werken via een aannemer. Ik heb het
prima naar mijn zin en krijg opdrachten genoeg.
Mijn belangrijkste opdrachtgever is Staatsbos
beheer. Natuurlijk is er het ene jaar meer werk
dan het andere, maar het moet ook niet te veel
worden. Alleen al van het afgelopen jaar moet ik
nog drie rapporten afmaken, onder andere over
kustbroedvogels en vegetatieonderzoek in de
Grevelingen. Dat gaat bij mij niet zo vlug, maar ik
vind het een leuk onderdeel van mijn werk. In elk
geval hoop ik mij nog lang op deze manier met de
natuur bezig te houden. Ik blijf ervan leren en de
natuur komt altijd met verrassingen.
Grevelingenverslag
2010
9
Onderzoek aan flora en fauna
van de Hompelvoet en andere gebieden in de Grevelingen
Sandvicensis
Ecologisch adviesbureau
A
P