Havenpassanten noemen de toegang tot Oude Tonge één
van de mooiste van de Delta.
Begin januari 2014 blijkt er onduidelijkheid te be
staan over de ontvangstmelding (Overheid.nl) van een
aanvraag Omgevingswetgeving van de eigenaar van
het perceel. Deze zou begin december 2013 moeten
zijn ontvangen. Om onbekende redenen blijkt hiervan
geen melding op de Gemeentesite te zijn gemaakt. Een
heel vervelende omissie, want, voor de goede orde: de
aanvraag gaat dan over het mogen storten van grond
(die er dan al anderhalf jaar illegaal ligt) op het betref
fende perceel. De Gemeente moet binnen zes weken een
besluit nemen over de aanvraag. Eind januari 2014 (8
weken) meldt de jurist van de Gemeente dat de beslis
termijn met minimaal zes weken is verlengd. De Ge
meente is gerechtigd dit te doen, maar waarom nu, als
het zo duidelijk is dat er (vele) fouten zijn gemaakt?
Op half maart 2014 meldt de inspecteur ILT dat de
Gemeente het plan heeft om de aanvraag voor een om
gevingsvergunning af te wijzen. Het is de bedoeling dat
het gebiedje in oude staat wordt hersteld. Helaas lijkt
de Inspecteur de Gemeente niet goed te hebben begre
pen, want een dag later meldt de jurist van de Gemeente
dat de Omgevingsvergunning nu als een soort aanvraag
Bestemmingsplanwijziging wordt aangemerkt. Tijds
duur: onbeperkt. De Wet Algemene Bepalingen Omge-
vingsrecht (WABO) geeft aan dat de vergunning alleen
kan worden verleend als de aangevraagde activiteit niet
in strijd is met een goede ruimtelijke onderbouwing.
En in dat geval moet de uitgebreide voorbereidingspro
cedure worden gevolgd en geldt er geen beslistermijn
(weliswaar 26 weken maar niet exact).
Ongelooflijk allemaal; het storten van grond en andere
activiteiten is volgens het vigerende bestemmingsplan
verboden, tenzij hiervoor een vergunning is afgegeven.
En omdat er sprake is van een natuurbestemming is dit
feitelijk uit te sluiten. Dat had 2 jaar geleden al gecon
cludeerd kunnen worden als een andere jurist z'n werk
goed had gedaan. Nu zal worden nagegaan of er een
ruimtelijke onderbouwing mogelijk is, maar die lijkt,
ook volgens de jurist, uitgesloten. Een ruimtelijke on
derbouwing, in dit geval, moet een economische onder
bouwing hebben.
Huisjes bouwen op een natuurgebiedje, terwijl er aan de
overkant van de kreek een daartoe aangewezen locatie
ligt, die nog maar voor een derde deel wordt gebruikt,
geeft niet de mogelijkheid van een goede economische
onderbouwing, lijkt NLGO.
Begin april 2014 meldt de jurist van de Gemeente dat een
ontwerp afwijzingsbesluit klaar is en ter inzage zal wor
den gelegd. De inzagetermijn loopt tot 20 mei, zo wordt
meegedeeld. Dat blijkt later 30 mei te zijn. Wrang is dat
juist in dezelfde week alle opgaande kruiden (mosterd
zaad en koolzaad) over het hele perceel is doodgespoten.
Wat natuurgebied? Op 20 mei 2014 blijkt de eigenaar van
het perceel een zienswijze te hebben ingediend. Half juni
2014 weer maar eens de inspecteur van ILT gebeld. Hij
excuseert zich voor zijn informatievoorziening (te druk
met andere zaken). Hij is het wel met NLGO eens dat het
hier om een principiële zaak gaat. Hij belooft tijd vrij te
maken om de zaak weer op te pakken. Wij hebben naar
de inspecteur aangegeven dat de hele procedure ons het
gevoel geeft dat er andere belangen spelen.
Begin augustus 2014 meldt de Gemeente dat zij tot
handhaving wil overgaan. De overtreder is aangeschreven,
heeft de mogelijkheid gekregen om (weer) een zienswijze
in te dienen. Half november 2014 nog maar eens contact
opgenomen met de jurist van de Gemeente.
De Gemeente heeft een gesprek gehad met de eigenaar
n.a.v. diens zienswijze. De eigenaar zou het idee hebben
geopperd op het perceel een landgoed te willen gaan in
richten. De jurist heeft aangegeven nu toch echt aan een
definitieve afwijzing en handhaving hiervan te werken.
Begin februari 2015 meldt de jurist dat het advies tot
handhaving in concept gereed is.
De wethouder heeft de perceeleigenaar de mogelijkheid
geboden om alsnog een plan in te dienen voor een na
tuurontwikkeling op het perceel; gedacht wordt aan een
landgoed. NLGO zal worden uitgenodigd om het plan te
bespreken.
Half februari, twee-en-een-halfjaar na onze melding, is
het verhaal helaas nog niet af! Wat belooft dit voor de
toekomst van een gemeente die moest fuseren om ef
ficiënter te worden?
Een uitgebreidere versie van dit verslag is te lezen op
www.nlgo.nl