Havenpassanten noemen de toegang tot Oude Tonge één van de mooiste van de Delta. Begin januari 2014 blijkt er onduidelijkheid te be staan over de ontvangstmelding (Overheid.nl) van een aanvraag Omgevingswetgeving van de eigenaar van het perceel. Deze zou begin december 2013 moeten zijn ontvangen. Om onbekende redenen blijkt hiervan geen melding op de Gemeentesite te zijn gemaakt. Een heel vervelende omissie, want, voor de goede orde: de aanvraag gaat dan over het mogen storten van grond (die er dan al anderhalf jaar illegaal ligt) op het betref fende perceel. De Gemeente moet binnen zes weken een besluit nemen over de aanvraag. Eind januari 2014 (8 weken) meldt de jurist van de Gemeente dat de beslis termijn met minimaal zes weken is verlengd. De Ge meente is gerechtigd dit te doen, maar waarom nu, als het zo duidelijk is dat er (vele) fouten zijn gemaakt? Op half maart 2014 meldt de inspecteur ILT dat de Gemeente het plan heeft om de aanvraag voor een om gevingsvergunning af te wijzen. Het is de bedoeling dat het gebiedje in oude staat wordt hersteld. Helaas lijkt de Inspecteur de Gemeente niet goed te hebben begre pen, want een dag later meldt de jurist van de Gemeente dat de Omgevingsvergunning nu als een soort aanvraag Bestemmingsplanwijziging wordt aangemerkt. Tijds duur: onbeperkt. De Wet Algemene Bepalingen Omge- vingsrecht (WABO) geeft aan dat de vergunning alleen kan worden verleend als de aangevraagde activiteit niet in strijd is met een goede ruimtelijke onderbouwing. En in dat geval moet de uitgebreide voorbereidingspro cedure worden gevolgd en geldt er geen beslistermijn (weliswaar 26 weken maar niet exact). Ongelooflijk allemaal; het storten van grond en andere activiteiten is volgens het vigerende bestemmingsplan verboden, tenzij hiervoor een vergunning is afgegeven. En omdat er sprake is van een natuurbestemming is dit feitelijk uit te sluiten. Dat had 2 jaar geleden al gecon cludeerd kunnen worden als een andere jurist z'n werk goed had gedaan. Nu zal worden nagegaan of er een ruimtelijke onderbouwing mogelijk is, maar die lijkt, ook volgens de jurist, uitgesloten. Een ruimtelijke on derbouwing, in dit geval, moet een economische onder bouwing hebben. Huisjes bouwen op een natuurgebiedje, terwijl er aan de overkant van de kreek een daartoe aangewezen locatie ligt, die nog maar voor een derde deel wordt gebruikt, geeft niet de mogelijkheid van een goede economische onderbouwing, lijkt NLGO. Begin april 2014 meldt de jurist van de Gemeente dat een ontwerp afwijzingsbesluit klaar is en ter inzage zal wor den gelegd. De inzagetermijn loopt tot 20 mei, zo wordt meegedeeld. Dat blijkt later 30 mei te zijn. Wrang is dat juist in dezelfde week alle opgaande kruiden (mosterd zaad en koolzaad) over het hele perceel is doodgespoten. Wat natuurgebied? Op 20 mei 2014 blijkt de eigenaar van het perceel een zienswijze te hebben ingediend. Half juni 2014 weer maar eens de inspecteur van ILT gebeld. Hij excuseert zich voor zijn informatievoorziening (te druk met andere zaken). Hij is het wel met NLGO eens dat het hier om een principiële zaak gaat. Hij belooft tijd vrij te maken om de zaak weer op te pakken. Wij hebben naar de inspecteur aangegeven dat de hele procedure ons het gevoel geeft dat er andere belangen spelen. Begin augustus 2014 meldt de Gemeente dat zij tot handhaving wil overgaan. De overtreder is aangeschreven, heeft de mogelijkheid gekregen om (weer) een zienswijze in te dienen. Half november 2014 nog maar eens contact opgenomen met de jurist van de Gemeente. De Gemeente heeft een gesprek gehad met de eigenaar n.a.v. diens zienswijze. De eigenaar zou het idee hebben geopperd op het perceel een landgoed te willen gaan in richten. De jurist heeft aangegeven nu toch echt aan een definitieve afwijzing en handhaving hiervan te werken. Begin februari 2015 meldt de jurist dat het advies tot handhaving in concept gereed is. De wethouder heeft de perceeleigenaar de mogelijkheid geboden om alsnog een plan in te dienen voor een na tuurontwikkeling op het perceel; gedacht wordt aan een landgoed. NLGO zal worden uitgenodigd om het plan te bespreken. Half februari, twee-en-een-halfjaar na onze melding, is het verhaal helaas nog niet af! Wat belooft dit voor de toekomst van een gemeente die moest fuseren om ef ficiënter te worden? Een uitgebreidere versie van dit verslag is te lezen op www.nlgo.nl

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 2015 | | pagina 8