EEN ONTMOETING MET LEEN KOPER fotograaf van romantische landschappen Natuurmensen Door Jan Baks Leen, je bent een gedreven fotograaf van romantische landschappen en ik volg je al jaren op Facebook. Wil je jezelf eens voorstellen: wie ben je, hoe ben je begon nen en vanwaar die passie voor het landschap? "Als kind van een nettenmaker ben ik na de oorlog, in 1948, geboren in IJmuiden. Mijn vader heeft mij de liefde voor de natuur bijgebracht. Samen trokken we een sleepnet langs het strand, we wandelden in de duinen en fietsten uren door de polder. Zowel voor mijn liefde voor de natuur als voor mijn algemene ontwikkeling is toen de kiem gelegd. Voor een arbeiderskind in die jaren was een hbs-opleiding iets uitzonderlijks, maar toch mocht ik die volgen. Daar heeft mijn biologiedocent mijn liefde voor 'alles wat leeft en groeit...', om met Dr. Fop I. Brouwer te spreken, alleen maar verder aange wakkerd. Door de woningnood in de Randstad gedwongen ben ik in 1972 met mijn vrouw van IJmuiden naar Zierikzee verhuisd. Het jaar daarop kreeg ik, kort na de geboorte van onze zoon, een camera voor mijn verjaardag opdat ik diens groei vast kon leggen. Er zullen weinig kinderen zijn waar zo weinig foto's van bestaan, want ik had een nieuwe hobby gekregen: landschapsfotografie! Ruim een jaar later had ik de accountancy, mijn beroep, verlaten en was fotograferen mijn werk: eerst 18 jaar in loon dienst bij Foto Verschoore en daarna als zelfstandig gevestigd fotograaf met een eigen winkel in Zierikzee. Weer kwam mijn hbs-opleiding van pas. Ik had lessen kunstgeschiedenis gehad van een begeesterd docent, Piet Kamerik, die mij de liefde voor de schilderkunst bij bracht. Zaken als 'clair-obscur' en 'gulden snede' hadden geen geheimen meer voor mij en de liefde voor, onder meer, het impressionisme was geboren. Jaren, jaren later ben ik nog bij hem op bezoek geweest in Kruiningen waar hij halverwege de jaren '60 was gaan wonen, en opnieuw leerde ik veel van hem. Na het plotselinge, tragische overlijden van mijn vrouw in 2009, vlak voor ik wilde stoppen met werken, ben ik in arren moede nog een paar jaar doorgegaan als foto graaf, maar doordat iedereen ineens 'beroepsfotograaf' was geworden doordat de digitale fotografie betaalbaar werd voor de massa, liep de omzet dusdanig terug dat ik in 2015 mijn zaak van de hand heb gedaan. Overigens net zoals nagenoeg alle andere fotografen hun deuren moesten sluiten in de laatste 10 jaar." Je bent lid van de Natuur- en Vogelwacht Schouwen- Duiveland? "Ik ben ruim 40 jaar lid van de vogelwacht, omdat ik sympathiseer met hun doelstellingen. Net zoals ik al jaren lid ben van Natuurmonumenten en lid, voor het leven, van het Zeeuwse Landschap. Gewoon omdat ik vind dat het landschap bescherming verdient tegen de ongebreidelde aanslagen daarop uit puur winstbejag. Ik ben één keer naar een vergadering geweest, maar voelde mij totaal niet thuis tussen al die fanatieke vogelaars en plantenkenners. Niet dat ik ze ver oordeel, verre van dat, maar ik loop liever van de natuur te genieten dan dat ik een zeldzame plant of vogel wil zien. Die mensen moeten er ook zijn, zeker, maar ik wil gewoon simpel genieten." Wat is de favoriete foto-uitrusting waarmee je op stap gaat "In 2002 kocht ik mijn eerste digitale camera, een Fuji S2. Als test maakte ik daarmee een gedeelte van een huwelijksreportage en toen was ik compleet verkocht. Ik heb geen 'gewone' foto meer gemaakt, maar fotografeer de nog uitsluitend digitaal. Daarna moest er, 10 jaar lang, ieder jaar een nieuwe camera gekocht worden, zo snel gingen de ontwikkelingen met name in het dynamisch bereik. Na diverse Fuji's kwamen er heel veel Nikons en uiteindelijk, zij het met enige aarzeling, Panasonics. 10 Natuurmensen is een vaste rubriek in Sterna. In een vraaggesprek maken we kennis met mensen die een speciale rol spelen in het behoud van natuur en landschap op Goeree- Overflakkee en Schouwen-Duiveland. Nu ben ik alweer aan mijn derde Panasonic bezig, het goedkoopste model, dat is goed genoeg voor mij, met -natuurlijk- veel te veel objectieven, waarvan ik er maar twee regelmatig gebruik. Deze camera's, en vooral de objectieven, zijn namelijk een stuk lichter en goedkoper dan het spul waarmee ik andere landschapsfotografen zie sjouwen. Mijn 100-300 (in full frame 200-600mm) bij voorbeeld weegt slechts zo'n 520 gram en dat terwijl een bijna vergelijkbare Nikon 200-500 objectief, met minder bereik, al ruim vier keer zoveel, 2300 gram, weegt (en daarnaast bijna drie maal zo duur is)." Bewerk je veel van de opnamen en hoe doe je dat? "Photoshop is altijd van onschatbaar belang voor mij geweest. In het begin Photoshop Elements bij het bewer ken van scans, toen het 'grote' Photoshop en Lightroom, maar sinds het invoeren van het abonnement ben ik uit balorigheid weer terug bij Photoshop Elements. Daarmee kan ik nagenoeg alles wat ik maar wil en heb ik niet meer nodig, behalve mijn NIK-filters en, sinds kort, Luminar." Leen laat mij op zijn computer allemaal wolkenfoto's ziendie hij aan landschapsfoto's toevoegt. "Mijn landschapsfoto's worden nagenoeg altijd door mij bewerkt. Een landschap waar echt alles in een keer klopt kom je slechts zelden tegen, dus valt er nagenoeg altijd wat te verbeteren. Een paaltje dat in de weg staat en niet te vermijden is, een landschap met werkelijk prachtig licht, maar met een kale lucht, een te lichte voorgrond naar mijn zin, ik probeer het steeds aan te passen in de richting van de, naar mijn mening, ideale plaat. Ik ben dan ook helemaal geen purist, geen documentair foto graaf, want naar mijn mening is alles al duizenden ke ren, en waarschijnlijk ook beter, vastgelegd door andere mensen. Ik interpreteer een landschap naar mijn smaak. Nou hoor ik al het gemopper luid opkomen. Dat is toch niet echt? Nee, maar dacht je nou werkelijk dat de grote landschapsschilders allemaal zo'n prach tig landschap aantroffen en naschilderden? Welnee, zij interpreteerden nog vele malen harder dan ik ooit zal doen. Waarom mag iemand met een kwast en verf dat dan wel en ik met mijn digitale kwast niet? Sommigen, vooral vogelfotografen, zullen waarschijnlijk lopen te mopperen over mijn ideeën. Zij zijn vaak op zoek naar nieuwe soorten voor hun album teneinde al deze soorten compleet te hebben. Maar dat is een ander soort fotografie. Dat is vastleggen en men heeft er vaak honderden kilometers en uren reistijd voor over. Noordgouwe Zonnemaire i Renesse, Slot Moermond 11 i

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 2020 | | pagina 6