BROUWERS El LAND EXIT Op 5 november jl. heeft de gemeenteraad besloten om een nieuw conceptbestemmings plan voor Brouwerseiland niet vast te stellen. Hierdoor is de kans op realisering van dit megavakantiepark erg klein geworden. Een korte nabeschouwing. Gert-Jan Buth De Middelplaathaven, gebruikt voor de aanleg van de Brouwersdam. Foto Gert-Jan Buth Scan de QR-code met uw telefoon en bekijk het volledige interview van Titia Kroon met Gert-Jan Buth over Brouwerseiland op youtube.com Of kijk op: https://www.youtube.com/watch?v=BdGZWi5drMk Onlangs reed ik in de schemer over de Brouwersdam en nam de parallelweg aan de Grevelingenkant om even de najaars sfeer te proeven bij de Middelplaathaven. Weids, rustig, alleen het zachte, typische geluid van een grote groep rotganzen in het water en verderop het gefluit van smienten. Verder, vooral ook, echte schemer. Als hier nu Brouwerseiland, met de omvang van een middelgroot Schouws dorp, aanwezig zou zijn, zouden de sleutelwoorden zijn: een gesloten, be bouwde omgeving, af- en aanrijdende auto's en een zee van licht die de verre omtrek zou domineren. In de voorgaande jaren had ik soms het gevoel dat het project Brouwerseiland een omvangrijke, zware goederentrein was, denderend op weg naar de Brouwersdam en de Middelplaat haven. De machinist werd gevormd door een organisatie met een schijnbaar eindeloze financiële slagkracht. Een leger aan adviesbureaus en juristen werd en wordt ingehuurd dat jarenlang, tot twee dagen voor de raadsvergadering van 5 november, tientallen kilo's aan rapporten produceerde. Juist die overkill aan ingehuurde adviseurs en rapporten maakte de uitdaging des te groter om die massieve trein op een zijspoor te krijgen. Vanaf 2015, toen de MER-procedure voor dit project begon, heb ik een boekwerk van ruim 150 pagina's aan zienswijzen en beroepschriften geschreven. Het bleek dat die zogenaamde objectieve adviesbureaus nogal eens hun, op het eerste gezicht wetenschappelijk ver antwoorde, rapporten selectief samenstelden, gericht op de wens van hun opdrachtgever Brouwerseiland B.V.. Sommige onwaarheden werden, kennelijk voor de beeldvorming, jarenlang telkens opnieuw beschreven, zoals bijvoorbeeld dat de Middelplaathaven een sterk vervuild en doods gebied zou zijn. Dit, terwijl Rijkswaterstaat bij navraag enkele jaren geleden aangaf dat er helemaal geen sprake van vervuiling was. In de ondiepe gedeelten van de haven zijn juist bijzondere onderwatergemeenschappen, inclusief de oorspronkelijke Zeeuwse oester, aanwezig. Niet alleen zienswijzen en beroepschriften hebben de Brou werseiland-trein (nagenoeg) uitgerangeerd gekregen. Belangrijk in dit verband was ook de hechte samenwerking tussen de natuurorganisaties, de actiegroep Save Our Surfspot en het Zeil- en Surfcentrum Brouwersdam. Zeker ook de omvangrijke maatschappelijke weerstand die de laatste jaren ontstaan is tegen nog meer nieuwe verblijfs- recreatieve projecten in de kustzone. De politiek heeft dit opgepakt middels de vaststelling van het nationale Kustpact en de Zeeuwse Kustvisie en de Schouwse gemeenteraad door het nieuwe conceptbestemmingsplan Brouwerseiland niet vast te stellen. Hulde aan de standvastige gemeenteraad! Deze is niet bezweken voor de steeds heftiger en brutaler wordende juridische dreigbrieven die Brouwerseiland B.V. in de dagen voor de raadsvergadering van 5 november naar buiten bracht. De raad heeft het besluit uitgebreid toegelicht in een omvangrijk amendement. Hierdoor zal een eventuele schadeclaim in principe kansloos zijn. De projectontwikkelaar kan in beroep gaan tegen het besluit van de raad. Ook speelt nog bij de provincie de vergunnings procedure in het kader van de Wet natuurbescherming. Mogelijk volgen dus voor ons nog nieuwe beroepschriften en een volgende zitting bij de Raad van State. 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 2020 | | pagina 4