BROUWERS El LAND
EXIT
Op 5 november jl. heeft de gemeenteraad
besloten om een nieuw conceptbestemmings
plan voor Brouwerseiland niet vast te stellen.
Hierdoor is de kans op realisering van dit
megavakantiepark erg klein geworden.
Een korte nabeschouwing. Gert-Jan Buth
De Middelplaathaven, gebruikt voor de aanleg van de Brouwersdam. Foto Gert-Jan Buth
Scan de QR-code met uw telefoon en bekijk het volledige interview van
Titia Kroon met Gert-Jan Buth over Brouwerseiland op youtube.com
Of kijk op: https://www.youtube.com/watch?v=BdGZWi5drMk
Onlangs reed ik in de schemer over de Brouwersdam en nam
de parallelweg aan de Grevelingenkant om even de najaars
sfeer te proeven bij de Middelplaathaven. Weids, rustig,
alleen het zachte, typische geluid van een grote groep rotganzen
in het water en verderop het gefluit van smienten.
Verder, vooral ook, echte schemer. Als hier nu Brouwerseiland,
met de omvang van een middelgroot Schouws dorp, aanwezig
zou zijn, zouden de sleutelwoorden zijn: een gesloten, be
bouwde omgeving, af- en aanrijdende auto's en een zee van
licht die de verre omtrek zou domineren.
In de voorgaande jaren had ik soms het gevoel dat het project
Brouwerseiland een omvangrijke, zware goederentrein was,
denderend op weg naar de Brouwersdam en de Middelplaat
haven. De machinist werd gevormd door een organisatie met
een schijnbaar eindeloze financiële slagkracht. Een leger
aan adviesbureaus en juristen werd en wordt ingehuurd dat
jarenlang, tot twee dagen voor de raadsvergadering van 5
november, tientallen kilo's aan rapporten produceerde.
Juist die overkill aan ingehuurde adviseurs en rapporten
maakte de uitdaging des te groter om die massieve trein op
een zijspoor te krijgen. Vanaf 2015, toen de MER-procedure
voor dit project begon, heb ik een boekwerk van ruim 150
pagina's aan zienswijzen en beroepschriften geschreven.
Het bleek dat die zogenaamde objectieve adviesbureaus
nogal eens hun, op het eerste gezicht wetenschappelijk ver
antwoorde, rapporten selectief samenstelden, gericht op de
wens van hun opdrachtgever Brouwerseiland B.V..
Sommige onwaarheden werden, kennelijk voor de beeldvorming,
jarenlang telkens opnieuw beschreven, zoals bijvoorbeeld
dat de Middelplaathaven een sterk vervuild en doods gebied
zou zijn. Dit, terwijl Rijkswaterstaat bij navraag enkele jaren
geleden aangaf dat er helemaal geen sprake van vervuiling
was. In de ondiepe gedeelten van de haven zijn juist bijzondere
onderwatergemeenschappen, inclusief de oorspronkelijke
Zeeuwse oester, aanwezig.
Niet alleen zienswijzen en beroepschriften hebben de Brou
werseiland-trein (nagenoeg) uitgerangeerd gekregen.
Belangrijk in dit verband was ook de hechte samenwerking
tussen de natuurorganisaties, de actiegroep Save Our
Surfspot en het Zeil- en Surfcentrum Brouwersdam.
Zeker ook de omvangrijke maatschappelijke weerstand die
de laatste jaren ontstaan is tegen nog meer nieuwe verblijfs-
recreatieve projecten in de kustzone. De politiek heeft dit
opgepakt middels de vaststelling van het nationale Kustpact
en de Zeeuwse Kustvisie en de Schouwse gemeenteraad door
het nieuwe conceptbestemmingsplan Brouwerseiland niet
vast te stellen. Hulde aan de standvastige gemeenteraad!
Deze is niet bezweken voor de steeds heftiger en brutaler
wordende juridische dreigbrieven die Brouwerseiland B.V.
in de dagen voor de raadsvergadering van 5 november naar
buiten bracht. De raad heeft het besluit uitgebreid toegelicht
in een omvangrijk amendement. Hierdoor zal een eventuele
schadeclaim in principe kansloos zijn.
De projectontwikkelaar kan in beroep gaan tegen het besluit
van de raad. Ook speelt nog bij de provincie de vergunnings
procedure in het kader van de Wet natuurbescherming.
Mogelijk volgen dus voor ons nog nieuwe beroepschriften en
een volgende zitting bij de Raad van State.
7