10 De meesterlijke foto van Riemens laat duidelijk pilaar en kapiteel zien met daarachter in de zijwand van het Onze Lieve Vrouwekoor aangebrachte raampartij waarvan in Nederland nauwelijks voorbeelden te vinden zijn. Langs de oude Zeeuwse kerken" zegt hiervan: ,,Het Onze Lieve Vrouwe koor dat rond 1500 van een ziende kap (d.w.z. een kap met een open constructie) werd voorzien heeft in zijn noordgevel een uit één grote en vier kleinere cirkels samengesteld venster, dat in de tweede helft van de 14e eeuw werd aangebracht. De grafkelder die onder een van de scheibogen tussen de koren werd aangetroffen bevatte een bakstenen sarcofaag die aan de binnenzijde met rode aardverf beschilderd was, maar door aanraking met de lucht zijn de schilderingen vergaan. Ontroerend mooi is het in de scheidingsmuur tussen de koren voorkomende sacramentshuisje (afbeelding 15). Het is een kerkje in het klein met tympaan en gotische raampartijen. Van Swigchem heeft ons geleerd dat vooral in de middeleeuwen de kerken gemeenschapshuizen waren. Zij werden voor verschillende doeleinden gebruikt. Ik kan me voorstellen dat de apostelfiguren een zekere rust gaven aan een geprangd gemoed, terwijl de fratskoppen op hun manier kleur aan het leven gaven met de bedoeling niet al te rechtvaardig te zijn. De fratskoppen moeten tegenover hen ook met een sardonische lach de twee herenbanken hebben bekeken, een uit 1624, een Lodewijk XV-stijl uit circa 1770 (afbeelding 16 en 17). Zoals men weet hebben de ambachtsheer lijkheden in de geschiedenis van Zeeland een grote rol gespeeld. Er waren heren en vrouwen die bijzonder veel voor kerk en heerlijkheid deden en doen; zij droegen bij voor orgel en doop- en avondmaalzilver. Bij de verfraaiing van het interieur werden ook hun eigen zitplaatsen in de kerk niet veronachtzaamd. Op de fraaiste bank wordt het wapen van Kloetinge geflankeerd door de wapens van de ambachtsheren. Het orgel werd in 1787 in opdracht van de ambachtsheer mr. Willem van der Bilt door Hendrik Hermannus Hess te Gouda gebouwd (afbeelding 18). Kluiver heeft er op gewezen dat het orgel zich oorspronkelijk tegen de koorboog bevond. Het ontwerp was geheel op deze plaats afgestemd en Kluiver vervolgt: ,,De orgelkas is van een prachtige harmonische vormgeving en decoratie in Louis XVI- stijl. Ter weerszijden van de orgelkas draagt een ramskop een lint met muziek- trofeeën." Verder wordt ook het beeldhouwwerk geroemd. De kleur van het orgel was in oorsprong imitatiemahonie, roodbruin met vlammen en nerven, een in die tijd gebruikelijke manier van beschilderen van orgels. Een 18. Gezicht op het orgel vanuit het hoofdkoor, rechts de ambachtsherenbanken 19. Apostelbeeldje in de kerk te Kloetinge

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1979 | | pagina 10