21 Slingers onder vensters, symbolen van leven en dood gevoerd, voelde men al spoedig de noodzaak van een orgel. Dit werd in 1779 ontworpen door Coenraad Kayser, '"s lands fabriek" (oftewel: provinciaal architect) van Zeeland, die ook verant woordelijk was voor de bouw van bij voorbeeld de kerk van Hoofdplaat in Zeeuws-Vlaanderen. Kayser stelde als voorwaarde dat hij een hele wand zou mogen ontwerpen met orgel en preekstoel daarin verwerkt. Dit werd hem toegestaan en zo verdween de ou de kansel; de nieuwe heeft de orgelga lerij als klankbord. Het houtsnijwerk van de in Lodewijk XVI stijl opgetrokken or- gelwand werd vervaardigd door Hen drik van Diest, het timmerwerk door M. Vinke en het schilderwerk door Thomas Gaal. Het instrument zelf werd gemaakt door de gebroeders Petrus en Johannes de Ryckere te Kortrijk, maar het bleek al gauw geen meesterwerk te zijn; in 1782 moesten reeds noodzakelijke verbete ringen worden aangebracht. raamte in zijn geheel is afgebeeld onder een paar engeltjes met slingers van bloemen en vruchten. De betekenis van deze symboliek van leven en dood spreekt uit de tekst die men aanbracht op een penning ter gelegenheid van de eerste begrafenis in de kerk: "Siet de dood is een inganck ten leven". Op een zeer opvallende plaats in het interieur, juist tegenover de kansel, zijn de beide "tafelen der Wet" aangebracht. Houten Tien Geboden-borden kwamen vaak voor in het hervormde kerk-interieur; in veel Zeeuwse dorpskerkjes zijn ze nog te vinden. Echte stenen tafelen zoals hier komen we slechts zelden tegen. Van het oorspronkelijke meubilair is niet veel meer over; opvallend zijn vooral nog de twee koperen lezenaars, één op de kansel en één, met het stadswapen, op het doophek. Het meest indrukwekende inventarisstuk is echter de orgelwand. Toen in 1774 de nieuwe psalmberijming in Middelburg was in- De bekroning van het orgel

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1980 | | pagina 21