18 Beeld op één van de biechtstoelen tegen de zuidwand Maria Onze Lieve Vrouw van Smarten, voorstellende Maria's zeven smarten die als zeven glorierijke zwaarden, triumphales gladu. Maria's hart doorboren De zeven smarten zijn: 1. Simeon's voorspelling. 2. de vlucht naar Egypte. 3 het verlies van de twaalfjarige Jezus. 4 Maria ontmoet Jezus op de kruisweg. 5. de kruisiging. 6. de afneming van het kruis, 7. de graflegging Het motief van de zwaarden lag niet slechts voor de hand door de eerste van de zeven smarten. Simeon's profetie (een zwaard van droefheid zal Uw ziel doorboren), het werd ook nog in de hand gewerkt door de passage uit het Stabat Mater: „Cuius animam gementem pertransivit gladius" (Wier treurende geest een zwaard doorkliefde). Beeld op één van de rijk bewerkte biechtstoelen, voorstellende vrouw met geselroede en doodshoofd Waarschijnlijk hebben we hier te doen met een voorstelling van de in 1728 heilig verklaarde Margaretha van Cortona (1247- 1297). Zij leidde te Cortona. nadat de edelman van wie ze de concubine was, in 1274 was vermoord, een leven van uiterst strenge boete en mystieke vereniging met God Hughe. Overleden December 1544. Provisor en Deken der Vier Ambachten. Pastoor der Hulstersche Kerk vanaf 24 januari 1510. Voltooide het kerkschip in 1534." Een andere beschilderde grafkelder werd tijdens verbouwings werkzaamheden in het schip van de kerk aangetroffen op 25 november 1 965. Dit was een graf uit een vroegere periode met op de noord- en zuidwand twee grote breedarmige kruisen binnen een dubbelomrande cirkel, zogenoemde consecratie- kruisen. Het vlak werd verder nog gevuld door enige kleine Griekse kruisjes en roosjes. Door het niet opvolgen van de instructies door de aannemer die met de verbouwings werkzaamheden belast was, is deze grafkelder geheel verloren gegaan. Kostbare en waardevolle voorwerpen Betreden we de St. Willibrord om er eens rustig rond te gaan, dan beseffen we allereerst de waarde van het spreekwoord „eenvoud is het kenmerk van het ware". Overal ontdekken we de schoonheid van het gebouw, de evenwichtigheid van de ongeëvenaarde architectuur; eenvoud en soberheid en juist daardoor maakt de totaliteit zo'n rijke indruk. Talrijke kostbare en waardevolle voorwerpen verfraaien in een harmonische samenhang het interieur, zonder de aandacht te veel van de totaliteit af te leiden. Moesten we voor één voorwerp een uitzondering maken op deze regel, we zouden de preekstoel noemen. Deze, op zich van prachtig houtsnijwerk uit 1 840 voorziene preekstoel, ondersteund door een fors Christusbeeld, staat wat verloren terzijde, halverwege het schip. Zonder dat het gezegd wordt is uit de opstelling van de stoelen al duidelijk, dat deze kansel niet meer in gebruik is. In het transept hangen twee zeer oude schilderstukken, welke door het museum in bruikleen zijn afgestaan: in het noordertransept de barmhartige Samaritaan, in het zuidertransept de opwekking van de zoon van de Sunamitische (2 Kon. 4). Verdere schilderstukken; kruisafname oude copie op paneel; de Emmaüsgangers (eind 1600) op paneel; schilderij op doek: Christus ontmoet Maria (1700); schilderij olieverf op doek: Piëta (copie van

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1984 | | pagina 18