10 De consistorie - voormalige sacristie - tegen de zuidbeuk. De afgeplatte kap van het schip is hier enigszins zichtbaar. nieuw dak met een enkele meters breed plat ter hoogte van de oude nok bepalen sedertdien het mismaakte aspect van de kerk", aldus Janse. Geen malse kritieken en terecht. De laatste ingrijpende restauratie heeft in 1898 onder verantwoordelijkheid van J. Verheul Dzn. plaats gevonden en we kunnen rustig vaststellen dat Wemeldinge voor deze overigens bekwame architect, een zwarte bladzijde geworden is. Uit het restauratiebestek van Verheul is duidelijk gebleken dat de afgeplatte kap door hem bedacht is en een oudere, sterk vervallen zadeldak- vormige kap verving. Maar waarom? De kap die Verheul aantrof was asymmetrisch van doorsnede: de aanzet op de noordgevel lag ongeveer 2,5 meter lager dan de aanzet aan de De zuidbeuk. zuidvoet boven de scheibogen. Binnen was die kap evenals de kap van de zuidbeuk aan het gezicht onttrokken door een vlak, hemels blauw geschilderd houten plafond. Dat plafond was blijkens een bestek in het kerkarchief in 1856 aangebracht. Verheul was van mening en dat is ook wel begrijpelijk, dat de kerkruimte weer een gewelfvormige afdekking moest krijgen. De asymmetrische kapvorm was evenwel het grote struikelblok. Hij verhoogde de noordgevel 2,5 meter en bouwde een nieuwe symmetrische kap met een houten tongewelf. Een aanzienlijk hogere nok zou echter vergaande consequenties voor de aansluiting tegen de toren hebben gehad. Dat zal dan ook ongetwijfeld de reden zijn geweest waarom hij besloot de kap af te platten. De plattegrond van de kerk bestaat uit vijf elementen, in volgorde van ouderdom: toren, schip, koor, zuid beuk en consistorie (de voormalige sacristie). De toren is 14de eeuws en bezat in vroeger tijden vier hoek torentjes. Deze zijn in het begin van de 17de eeuw al wegens bouwvallig heid afgebroken. Het heeft ons op zijn minst verbaasd, dat Hondius het „ondenkbaar" noemt dat de toren duidelijk van een oudere datum dateert dan het kerkschip. Het is toch duidelijk dat de vernieuwbouw van de middeleeuwse kerken - tege lijkertijd meestal de overgang van de romaanse naar de opgaande gotische bouwstijl - in fasen plaatsvond. Tussen de verschillende fasen is in vele gevallen een tijdsruimte van vele tientallen jaren waar te nemen. Wel is het meestal zo dat de vernieuwbouw werd begonnen met het koor, het belangrijkste element in de middel eeuwse kerk, daarna de toren en vervolgens het schip. In Wemeldinge blijkt de volgorde enigszins anders te zijn. Het schip was vroeger in zes traveeën verdeeld, de zuidbeuk bestaat uit vier traveeën. Verheul deelde het ton gewelf in vier traveeën, waardoor een zekere eenheid met de zuidbeuk werd verkregen. Het gevolg was echter dat het logische verband met de noord gevel verloren ging. Maar bovendien viel de as van het nieuwe tongewelf nu niet meer samen met de hoofdas van de kerk, die door de toren en het koor loopt. Dat verhoogt nog de onevenwichtigheid van de ruimte. Oorspronkelijk is er een éénbeukige kerk geweest. De zuidgevel van die De foto's van juni 1 898 tonen de noordmuur van het schip reeds verhoogd en de nieuwe kapconstructie al in een gevorderd stadium.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1984 | | pagina 10