Tussentijds bedient met zich nog van
een viertal bazuinen en daarna van
een harmonium, terwijl onder leiding
van ds. Van leperen de opgerichte
orgelcommissie voortvarend aan het
werk gaat. Het resultaat is dat men in
1957 kan overgaan tot de aankoop
van het orgel van de Hervormde
Gemeente te Kruiningen. Het is een
typisch Van Dam-orgel, in 1 899
gebouwd door de firma L. van Dam te
Leeuwarden en dat bij de waters
noodramp van 1953 van vocht-
inwerking te lijden heeft gehad. Het
wordt dan bij de plaatsing in Wemel-
dinge van de opgelopen schade
hersteld en op 20 maart 1958
feestelijk in gebruik genomen.
In 1 969 heeft de firma Koch te Apel
doorn nieuwe klavieren en een vrij
pedaal met een Subbas 1 6' aan
gebracht. Behalve deze toevoeging is
het pijpwerk nog geheel origineel. De
dispositie is als volgt:
Hoofdwerk:
1Bourdon 1 6'
2. Prestant 8'
3. Holpijp 8'
4. Violon 8'
5. Octaaf 4'
6. Roerfluit 4'
7. Octaaf 2'
8. Cornet 3 sterk
9. Quintprestant 2 2/3'
10. Mixtuur 2-3 sterk
1 1Trompet 8' bas
12. Trompet 8' discant
Bovenwerk:
1Salicionaal 8'
2. Viola di Gamba 8'
3. Flüte dolce 8'
4. Salicet 4'
5. Fluit travers 4'
6. Gemshoorn 2'
Pedaal: Subbas 1 6'
Tremulant bovenwerk. Klavieromvang
C-f'" (oorspronkelijk C-g'")
Pedaal C-d'.
Het instrument heeft ondertussen ook
zeker een historische waarde.
De Wilgefortis-legende
Eén van de in de wand van het koor
ingemetselde grafzerken vraagt onze
speciale aandacht. We hebben hier te
doen met een zerk uit 1 553 die de
afbeelding van de heilige Wilgefortis
vertoont. Deze heilige was in
Wemeldinge in ieder geval van
belang, omdat er een altaar aan
gewijd was. Deze grafzerk en ook de
aanwezigheid van het betreffende
altaar bepaalt ons bij een merk
waardige middeleeuwse legende.
Volgens deze legende was Wilgefortis
de dochter van de heidense koning
van Portugal. Toen de koning van
Sicilië van haar grote schoonheid
hoorde, wenste hij met haar te
trouwen. Haar vader, die graag goede
vrienden bleef met die koning, drong
er bij haar op aan, dat zij op het
aanzoek zou ingaan. Maar de prinses
die een Christin was, weigerde. Zij
wenste de bruid van Christus te zijn.
De hevig vertoornde vader liet haar
daarop in de gevangenis zetten. In
haar nood bad ze tot God, dat Hij
haar schoonheid wilde wegnemen.
Haar gebed werd verhoord, zij kreeg
een baard. Nu beschuldigd van
toverij, werd zij veroordeeld om de
kruisdood te sterven. Maar toen zij,
hangend aan het kruis, haar einde
voelde naderen, riep zij weer tot God.
Toen sprak een stem uit de hemel tot
haar: Wilgefortis, o maagd, Uw gebed
is verhoord, voortaan zult ge niet
meer Wilgefortis heten, maar wel
Ontcommer, wat betekent, dat allen
die U aanroepen, van leed en kommer
bevrijd zullen worden. Aldus het
verhaal van de maagd met de baard.
De legende is ontstaan toen men
afbeeldingen van het in de middel
eeuwen zeer beroemde Santo Volto
van Lucca, een crucifix, dat Christus
weergeeft met een lang gewaad en
gekroond, niet meer begreep. Oor
spronkelijk werd dit wonderdoende
Grafzerk in het koor van Jacopmine huyghen
dochter, huysvrouw van Foert Cristiaens zoone,
voorstellende Sint Wilgefortis, met koorden aan
een kruis gehecht.
beeld in het jaar 742 geplaatst in de
Dom van Lucca in Italië. Dit beeld
werd in het zuiden zeer beroemd,
zodat op tal van plaatsen
nabootsingen van het Santo Volto
(Heilige Gelaat) werden geplaatst.
Met name in de noordelijke streken
ging de oorspronkelijke betekenis van
het beeld verloren en omdat hier het
Hard aan restauratie toe; vooral het muurwerk van het koor vertoont vele tekenen van verval.