Tussentijds bedient met zich nog van een viertal bazuinen en daarna van een harmonium, terwijl onder leiding van ds. Van leperen de opgerichte orgelcommissie voortvarend aan het werk gaat. Het resultaat is dat men in 1957 kan overgaan tot de aankoop van het orgel van de Hervormde Gemeente te Kruiningen. Het is een typisch Van Dam-orgel, in 1 899 gebouwd door de firma L. van Dam te Leeuwarden en dat bij de waters noodramp van 1953 van vocht- inwerking te lijden heeft gehad. Het wordt dan bij de plaatsing in Wemel- dinge van de opgelopen schade hersteld en op 20 maart 1958 feestelijk in gebruik genomen. In 1 969 heeft de firma Koch te Apel doorn nieuwe klavieren en een vrij pedaal met een Subbas 1 6' aan gebracht. Behalve deze toevoeging is het pijpwerk nog geheel origineel. De dispositie is als volgt: Hoofdwerk: 1Bourdon 1 6' 2. Prestant 8' 3. Holpijp 8' 4. Violon 8' 5. Octaaf 4' 6. Roerfluit 4' 7. Octaaf 2' 8. Cornet 3 sterk 9. Quintprestant 2 2/3' 10. Mixtuur 2-3 sterk 1 1Trompet 8' bas 12. Trompet 8' discant Bovenwerk: 1Salicionaal 8' 2. Viola di Gamba 8' 3. Flüte dolce 8' 4. Salicet 4' 5. Fluit travers 4' 6. Gemshoorn 2' Pedaal: Subbas 1 6' Tremulant bovenwerk. Klavieromvang C-f'" (oorspronkelijk C-g'") Pedaal C-d'. Het instrument heeft ondertussen ook zeker een historische waarde. De Wilgefortis-legende Eén van de in de wand van het koor ingemetselde grafzerken vraagt onze speciale aandacht. We hebben hier te doen met een zerk uit 1 553 die de afbeelding van de heilige Wilgefortis vertoont. Deze heilige was in Wemeldinge in ieder geval van belang, omdat er een altaar aan gewijd was. Deze grafzerk en ook de aanwezigheid van het betreffende altaar bepaalt ons bij een merk waardige middeleeuwse legende. Volgens deze legende was Wilgefortis de dochter van de heidense koning van Portugal. Toen de koning van Sicilië van haar grote schoonheid hoorde, wenste hij met haar te trouwen. Haar vader, die graag goede vrienden bleef met die koning, drong er bij haar op aan, dat zij op het aanzoek zou ingaan. Maar de prinses die een Christin was, weigerde. Zij wenste de bruid van Christus te zijn. De hevig vertoornde vader liet haar daarop in de gevangenis zetten. In haar nood bad ze tot God, dat Hij haar schoonheid wilde wegnemen. Haar gebed werd verhoord, zij kreeg een baard. Nu beschuldigd van toverij, werd zij veroordeeld om de kruisdood te sterven. Maar toen zij, hangend aan het kruis, haar einde voelde naderen, riep zij weer tot God. Toen sprak een stem uit de hemel tot haar: Wilgefortis, o maagd, Uw gebed is verhoord, voortaan zult ge niet meer Wilgefortis heten, maar wel Ontcommer, wat betekent, dat allen die U aanroepen, van leed en kommer bevrijd zullen worden. Aldus het verhaal van de maagd met de baard. De legende is ontstaan toen men afbeeldingen van het in de middel eeuwen zeer beroemde Santo Volto van Lucca, een crucifix, dat Christus weergeeft met een lang gewaad en gekroond, niet meer begreep. Oor spronkelijk werd dit wonderdoende Grafzerk in het koor van Jacopmine huyghen dochter, huysvrouw van Foert Cristiaens zoone, voorstellende Sint Wilgefortis, met koorden aan een kruis gehecht. beeld in het jaar 742 geplaatst in de Dom van Lucca in Italië. Dit beeld werd in het zuiden zeer beroemd, zodat op tal van plaatsen nabootsingen van het Santo Volto (Heilige Gelaat) werden geplaatst. Met name in de noordelijke streken ging de oorspronkelijke betekenis van het beeld verloren en omdat hier het Hard aan restauratie toe; vooral het muurwerk van het koor vertoont vele tekenen van verval.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1984 | | pagina 15