22 gegaan - de restauratie was toen net klaar! - en in later jaren is vervangen door een variant, rechtstreeks gezogen uit de duim van de destijds daar opererende architect. De Brabantse gothiek, waar de naam van generaties van het geslacht Keldermans uit Mechelen aan verbonden is, vindt men vooral in de stadskernen, in Hulst (Bulletin 12), Tholen (Bulletin 8), Veere (Bulletin 5) en Goes. De Maria-Magdalenakerk te Goes wijkt een beetje van het normale type af, het koor heeft heel mooie stergewelven, maar de koor omgang en de westpartij met toren ontbreken hier. Een schitterend voorbeeld van deze stijl was ook de Sint-Lievensmonsterkerk te Zierikzee, een uitzonderlijk grote basiliek, die in 1832 tot ontzetting van een ieder afbrandde. De Beeldenstorm en zijn gevolgen Tussen 1400-1565 beleefde Zeeland zijn grootste welvaart. De tweede helft van de 1 6e eeuw wordt echter gekenmerkt door grote spanningen en turbulente ontwikkelingen, teweeg gebracht door de Reformatie (1517) en het doorgewinterde absolutisme en religieus fanatisme van koning Philips II. In het kader van deze bijdrage halen we alleen de Beelden storm naar voren, die een enorme schade heeft aangericht; in drie weken werden 400 kerken en kloosters leeggeplunderd. Begonnen op 10 augustus 1566, toen onder leiding van een gewezen monnik een opgewonden menigte het klooster van Sint-Laurentius bij Steenvoorde bestormde, trokken de Beeldenstormers via Yperen, Doornik, Antwerpen, Gent en Brugge naar Middelburg, Veere en Vlissingen, een jammerlijke ravage achter zich latend. Daarna kregen ook de kerken en kloosters van Delft, Leiden, Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Maastricht en Venlo een beurt, zelfs Groningen en Friesland ontkwamen ook niet aan dit luisterrijke gezelschap. De bedrijvers van dit alles waren afkomstig uit alle rangen en standen. Er was natuurlijk gepeupel bij, maar ook waren gedroste priesters en monniken, wevers en kooplieden, apothekers en goud smeden van de partij, zelfs edelen, die in Holland en Utrecht eigenhandig de kerken van beelden „zuiverden" en ook andere hooggeplaatsten, die mensen in dienst namen om dit Gode welgevallige werk voor hen op te knappen. De landvoogdes, Margaretha van Parma, en haar regering te Brussel waren eerst met stomheid geslagen en deden dus niets, later volgden enkele executies. De gevolgen van deze religieuse furie waren niet gering. Enerzijds het teloorgaan van onvervangbare kunstschatten, ander zijds een fatale verharding van de standpunten tussen katholieken en protestanten en bovendien Philips' wraak. Hij stuurde Alva met een sterk leger om alle opstandigheid doel treffend en snel de kop in te drukken en de oorlog met Spanje brak in 1 568 uit. Hoe het verder ging, is u bekend en doet hier niet ter zake. Later, na 1572, hebben de Geuzen in de door hen bezette delen van Holland en Zeeland een en ander nog eens dunnetjes overgedaan, en weer een aantal van de nog overgebleven beelden uit de kerken gehaald; meer geweldadig ging het daarbij in 1578 in Amsterdam en Haarlem toe. Na het sluiten van de Pacificatie van Gent (1 576) kreeg die wonderschone stad van de toen daar heersende Calvinis tische regering nog een portie toe. Oorlogsgeweld gaf vele kerken in Zeeland, die er nog redelijk vanaf gekomen waren, vaak de laatste opdoffer. De Zeeuwse kerken in de 17e eeuw Als we de toestand van de kerken op het eind van de 1 6e en in het begin van de 17e eeuw voor de geest halen, zien we allereerst vele puinhopen en realiseren ons vervolgens, dat na 1650 de Gereformeerde Kerk, zoals deze destijds genoemd werd (later de Hervormde Kerk) de staatskerk was met alle voordelen van dien. De Calvinisten hadden het nu voor het zeggen en dat deden ze dan ook. De kerken en goederen van de katholieken werden zonder meer in bezit genomen en de gelovigen moesten zich in schuilkerken terug trekken. De bouw van andere kerken dan voor de gereformeerde religie was amper toegestaan. Alleen de Lüthersen mochten wel kerken stichten op voorwaarde, dat ze zich niet in het stadsbeeld zouden manifesteren met een toren, luid klokken of een uurwerk. De jonge Republiek toonde veel élan. De Staten van Zeeland gingen al snel tot herbouw van de verwoeste kerken over; zoals we al zagen bleef men daarbij lang aan gotische vormen vasthouden. Al gauw kreeg men met het specifieke probleem te doen de met het oog op de R.K. lithurgie gebouwde kerken voor de protestantse eredienst, die de gemeente toch wil verzamelen rond het Woord, geschikt te maken. Hoe dit opgelost werd, is een hoofdstuk apart; wij hopen deze gang van zaken later voor u uit de doeken te doen. Aanvankelijk hadden de protestanten kerken genoeg. Maar toen, gedurende de tweede helft van de 1 7e eeuw verschillende steden zich gingen uitbreiden en sommige vestingstadjes een groter garnizoen kregen, begon men toch aan nieuwbouw te denken en dan liefst in een voor de protestantse dienst meer geëigende vorm, de centraal-bouw. Zierikzee.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1984 | | pagina 22