24 kerk de siervazen niet ontbreken (zie verder het artikel van Peter Don in Bulletin 5). Een ander voorbeeld van Hollands classicisme op de Zeeuwse eilanden is te zien aan de westgevel van de in 1 678, op kosten van de ambachts heren Frederik en Emmerik van Watervliet gebouwde kerk in het Zuid-Bevelandse Driewegen. We hebben hier niet met een centraal- bouw, maar met een rechthoekige zaalkerk te doen met een ingebouwd westtorentje. De bakstenen gevel heeft grote trappen en een versiering van natuursteen. De guirlandes, het segmentvormige fronton boven de toegangsdeur, maar vooral de voluten ('t rolwerk) op de uiteinden van de facade doen bij nadere beschouwing iets meer aan de renaissance dan aan het classicisme denken, maar hier is over te twisten. Helaas zijn tussen 1911 en 1914 twee vensters aan gebracht aan weerszijden van de ingangspoort, die de compositie van de gevel nogal verstoren. Schild- dragende leeuwen met de wapens van Driewegen en Coudorpe staan op bakstenen pijlers aan weerskanten van het toegangshek. In de 18e eeuw liep de welvaart en het bevolkingsaantal in Zeeland dermate terug, dat bouw van nieuwe kerken vrijwel overbodig werd. Toch kunnen we hier de in 1742 voltooide Lütherse zaalkerk in Middelburg noemen, ontworpen door de stads architect Jan de Munck. We zijn nu in Driewegen: Westgevel. de periode van de Lodewijk-stijlen verzeild en zien dan ook de in deze tijd sterk geaccentueerde ingangs partij, in dit geval met een soort Lodewijk XlV-ornament. Het stuck- plafond is ook interessant; stuck- werkers kwamen toen vooral uit Oostenrijk en Italië, hier zijn Antoni Traull en Gian Antonio Gioveni in de weer geweest. Uit de bouwtijd dateren ook de preekstoel, het doop hek en twee mooie koperen lezenaars. Tenslotte belanden we in de 19e eeuw, de tijd van de neo-stijlen: neo- romaans en neo-gothiek (Pierre Cuypers), neo-renaissance en neo classicisme. Men greep dus terug naar oude vormen, verzamelde in één gebouw, bijvoorbeeld het Centraal Station en het Rijksmuseum in Amsterdam, soms de principes van vele stijlen of koos het een en ander uit, men spreekt in dat geval van eclecticisme. De bebouwing van de Loskade in Middelburg is een fraai staaltje van neo-renaissance. De neo-classicistische traditie bleef nog lang voortleven in de zgn. Waterstaatsstijl. In het tweede en derde kwart van de 1 9e eeuw werden veel kerken (meestal katholieke) gebouwd met steun van de overheid, waarbij architecten optraden, die eigenlijk ingenieur bij het departe ment van Waterstaat waren. Tot een van de origineelste 1 9e- eeuwse kerken van Zeeland behoort de in wit en blauw uitgevoerde kerk van Wolphaartsdijk, gebouwd in Wolphaartsdijk. 1861 door H. Hanna en J. Smits, met een achtkantige consistoriekamer, net zoals de Middelburgse Oostkerk die ook heeft. De architecten hebben de toen vaak toegepaste neo-romaanse rondbogen gecombineerd met de destijds in grote getale aangewende Waterstaatsstijl. Deze kerken zijn, mede omdat ze zo goedkoop mogelijk uitgevoerd werden met veel pleister werk en met als marmer beschilderd hout, lange tijd van nul en gener waarde geacht, thans komt men op dit oordeel terug en stijgt de waar dering. In Wolphaartsdijk wordt de voorhal bekroond door een vierkant torentje, waarin een 1 6e-eeuwse klok hangt. Uit de bouwtijd dateren het orgel, de doopschaal en de preek stoel, die hier bij de ingang is neer gezet. Ouderen zullen zich zeker nog wel de in 1 940 verbrande R.K. kerk Sint- Petrus en Paulus te Middelburg herinneren, die ook in deze stijl was gebouwd. De Nieuwe Kerk te Zierik- zee is ook een duidelijk voorbeeld van het neo-classicisme. Wij stellen ons niet voor de in Zeeland voorkomende bouwstijlen volledig en uitputtend besproken te hebben. Geïnteresseerden kunnen beter aan hun trekken komen door de in ruime mate over dit onderwerp bestaande litteratuur te raadplegen of te bestuderen. Maar ook dat is eigenlijk niet genoeg. Want bouwkunst leert men pas echt kennen door ernaar te kijken. Geraadpleegde boeken: „Langs de oude Zeeuwse kerken", uitgave Bosch en Keuning N.V., Baarn. „De middeleeuwse dorpskerken van Zuid-Beve land" door L. J. Abelmann, uitgave museum voor Zuid- en Noord-Beveland te Goes. „Kunstreisboek voor Nederland", uitgave P. N. van Kampen en Zoon, Amsterdam. „Levende Stenen", cursus van de Leidse Onder wijsinstellingen. Dictaat over Gewelven van de Technische Hoge school te Delft, afdeling Bouwkunde. „Architectuurgids van Nederland" door Marian Stenchlak, uitgave Elmar, Rijswijk. „De Kathedraal" van David Macaulay, uitgave Ploegsma, Amsterdam. „Verbeeld Vertrouwen" door dr. Regn. Steensma, uitgave Bosch en Keuning, Baarn.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1984 | | pagina 24