6
De kerk van Soignies in het begin van de 1 9e
eeuw.
Augustinus, want een deel van de
monniken bleef steeds binnen het
klooster, een ander deel trad ook vaak
daarbuiten op. In hun kring ontstond
ook een vermaarde Schola Cantorum,
waaruit beroemde musici als Gilles de
Binche en Guillaume Dufay zijn voort
gekomen.
Het interieur van de Sint-
Vincentius
Bij het betreden van de kerk bleek,
dat het geduld van de daar besproken
gids niet bestand was geweest tegen
het lange wachten. Men moest het
interieur dus op eigen houtje gaan
bekijken, iets, dat door de rijkdom
ervan bij een eerste bezoek moeilijk
is; men raakt dan vlug enigszins
overweldigd. Daarom lijkt het ons
verstandig op deze plaats samen van
west naar oost door de kerk te lopen,
want ze verdient zorgvuldige aan
dacht. Wij bepalen ons daarbij tot de
belangrijkste kunstwerken, de kleinere
kunstschatten zoals reliekschrijnen,
grafmonumenten, miskelken,
monstransen, edelsmeedwerk en
altaarkleden laten we onbesproken.
In de zuider-zijbeuk is een uit de 16e
eeuw daterende houten „Sint-Anna
te drieën" te zien: moeder Anna-
Maria en het Kind. De preekstoel in
het schip is als zovele in België op en
top barok en is in 1670 gemaakt door
Boudewijn Lalou uit Bergen. Tussen
de massieve oude pijlers van de
kruising is een 17e-eeuws in zwart en
wit marmer uitgevoerd doxaal
(zangerstribune) te bewonderen. De
vier kerkvaders, die op de zuilen van
de kapitelen staan, Augustinus,
Ambrosius, Hieronymus en Gregorius,
dragen de ballustrade. Daarop
beelden van Petrus, Sint-Jan en de
Madonna, terwijl de centrale arcade
van het doxaal door een mooi
gesneden deur, die naar het koor
leidt, wordt afgesloten. In de
rechternis ervan ziet men van
beschilderde witte steen een Maria,
die haar Kindje voedt (begin 14e
eeuw), zij vertoont de mysterieuse
glimlach, die we ook op de kapitelen
van het klooster „Ten Duinen" zagen
en die Griekse beelden van 500 vóór
Chr. ook al laten zien, het is de lach
van het begin. Interessant is het deze
beeltenis te vergelijken met de in de
zuidelijke arm van het transept, in de
absis staande Maagd met de
inktpot, Maria, die haar Kind leert
schrijven. Beide Madonna's zijn van
hetzelfde materiaal, maar er ligt een
hele wereld tussen de eerste en de
laatste; deze immers, ofschoon ook in
de 14e eeuw gemaakt, is al aan
geraakt door de geest van de
Renaissance. Deze absis is doopkapel
geweest; er staan nog twee 1 5e-
eeuwse doopvonten van blauwe
steen in, afkomstig uit de groeven van
Feluy Ecaussines.
We staan nog steeds in het transept
en zien, dat mooie smeedijzeren
hekken in Lodewijk XVI-stijl de
transeptarmen van de zijbeuken
scheiden. In een nis van de kapel van
Kerk van Soignies. Het schip met arcaden,
tribunes en rondboogramen.