6 De kerk van Soignies in het begin van de 1 9e eeuw. Augustinus, want een deel van de monniken bleef steeds binnen het klooster, een ander deel trad ook vaak daarbuiten op. In hun kring ontstond ook een vermaarde Schola Cantorum, waaruit beroemde musici als Gilles de Binche en Guillaume Dufay zijn voort gekomen. Het interieur van de Sint- Vincentius Bij het betreden van de kerk bleek, dat het geduld van de daar besproken gids niet bestand was geweest tegen het lange wachten. Men moest het interieur dus op eigen houtje gaan bekijken, iets, dat door de rijkdom ervan bij een eerste bezoek moeilijk is; men raakt dan vlug enigszins overweldigd. Daarom lijkt het ons verstandig op deze plaats samen van west naar oost door de kerk te lopen, want ze verdient zorgvuldige aan dacht. Wij bepalen ons daarbij tot de belangrijkste kunstwerken, de kleinere kunstschatten zoals reliekschrijnen, grafmonumenten, miskelken, monstransen, edelsmeedwerk en altaarkleden laten we onbesproken. In de zuider-zijbeuk is een uit de 16e eeuw daterende houten „Sint-Anna te drieën" te zien: moeder Anna- Maria en het Kind. De preekstoel in het schip is als zovele in België op en top barok en is in 1670 gemaakt door Boudewijn Lalou uit Bergen. Tussen de massieve oude pijlers van de kruising is een 17e-eeuws in zwart en wit marmer uitgevoerd doxaal (zangerstribune) te bewonderen. De vier kerkvaders, die op de zuilen van de kapitelen staan, Augustinus, Ambrosius, Hieronymus en Gregorius, dragen de ballustrade. Daarop beelden van Petrus, Sint-Jan en de Madonna, terwijl de centrale arcade van het doxaal door een mooi gesneden deur, die naar het koor leidt, wordt afgesloten. In de rechternis ervan ziet men van beschilderde witte steen een Maria, die haar Kindje voedt (begin 14e eeuw), zij vertoont de mysterieuse glimlach, die we ook op de kapitelen van het klooster „Ten Duinen" zagen en die Griekse beelden van 500 vóór Chr. ook al laten zien, het is de lach van het begin. Interessant is het deze beeltenis te vergelijken met de in de zuidelijke arm van het transept, in de absis staande Maagd met de inktpot, Maria, die haar Kind leert schrijven. Beide Madonna's zijn van hetzelfde materiaal, maar er ligt een hele wereld tussen de eerste en de laatste; deze immers, ofschoon ook in de 14e eeuw gemaakt, is al aan geraakt door de geest van de Renaissance. Deze absis is doopkapel geweest; er staan nog twee 1 5e- eeuwse doopvonten van blauwe steen in, afkomstig uit de groeven van Feluy Ecaussines. We staan nog steeds in het transept en zien, dat mooie smeedijzeren hekken in Lodewijk XVI-stijl de transeptarmen van de zijbeuken scheiden. In een nis van de kapel van Kerk van Soignies. Het schip met arcaden, tribunes en rondboogramen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1984 | | pagina 6