10
christenen naar de martelplaats moest
brengen. Bij het zien van hun
standvastigheid werd hij voor hun geloot
gewonnen en sloot hij zich bij hen aan. Hij
werd ter dood gebracht doordat men op een
aambeeld zijn benen verbrijzelde, zijn hand
afhakte en hem tenslotte onthoofdde. Sint
Adriaan wordt afgebeeld als een krijgsman,
al of niet met een zwaard, steeds vergezeld
van een aambeeld en soms tevens van een
leeuw. (vgl. drieluik van Memling, Sint
Jans-hospitaal, Brugge)
Het aambeeld behoeft geen verklaring, als
zijnde zijn martelwerktuig. Het zwaard wijst
op zijn krijgsmansstaat. De leeuw is
moeilijker verklaarbaar. Molanus ziet er een
vervolg van zijn marteling in en beweert dat
de heilige, na op het aambeeld gefolterd te
zijn, voor de leeuwen geworpen en
uiteindelijk door het zwaard gedood werd.
De relieken van Sint Adriaan zouden in
1110 van het dorp Raucourt, waarheen
deze eerder vanuit Rome waren
overgebracht, zijn vervoerd naar de abdij
van het in Vlaanderen aan de Dender
gelegen Geraardsbergen. Daar werd toen
de naam Sint Pietersabdij veranderd in Sint
Adriaansabdij.
Sint Adriaan werd de patroon van soldaten,
ridders en smeden, tevens van de
huidenvetters en leerlooiers. Mogelijk
werden deze laatste beroepen hier dus in
de middeleeuwen uitgeoefend. Verder was
Sint Adriaan één van de belangrijke zgn.
'Pestheiligen'. Het is zeker niet denkbeeldig
dat onder invloed van de pestepidemieën in
de 14de en de 15de eeuw voor Sint Adriaan
als beschermheilige gekozen is.
De feestdag van Sint Adriaan is 8
september. De processie, de ommegang
van Sint Adriaan werd op deze dag
gehouden. Dat was in Dreischor in de
roomskatholieke tijd de hoogtijdag van het
kerkelijk leven. Op deze dag werden naar
Dreischor ook bedevaarten ondernomen.
Een groot aantal bedevaartgangers uit heel
De preekstoel op de grens van koor en schip.
Het interieur naar het oosten.