10 christenen naar de martelplaats moest brengen. Bij het zien van hun standvastigheid werd hij voor hun geloot gewonnen en sloot hij zich bij hen aan. Hij werd ter dood gebracht doordat men op een aambeeld zijn benen verbrijzelde, zijn hand afhakte en hem tenslotte onthoofdde. Sint Adriaan wordt afgebeeld als een krijgsman, al of niet met een zwaard, steeds vergezeld van een aambeeld en soms tevens van een leeuw. (vgl. drieluik van Memling, Sint Jans-hospitaal, Brugge) Het aambeeld behoeft geen verklaring, als zijnde zijn martelwerktuig. Het zwaard wijst op zijn krijgsmansstaat. De leeuw is moeilijker verklaarbaar. Molanus ziet er een vervolg van zijn marteling in en beweert dat de heilige, na op het aambeeld gefolterd te zijn, voor de leeuwen geworpen en uiteindelijk door het zwaard gedood werd. De relieken van Sint Adriaan zouden in 1110 van het dorp Raucourt, waarheen deze eerder vanuit Rome waren overgebracht, zijn vervoerd naar de abdij van het in Vlaanderen aan de Dender gelegen Geraardsbergen. Daar werd toen de naam Sint Pietersabdij veranderd in Sint Adriaansabdij. Sint Adriaan werd de patroon van soldaten, ridders en smeden, tevens van de huidenvetters en leerlooiers. Mogelijk werden deze laatste beroepen hier dus in de middeleeuwen uitgeoefend. Verder was Sint Adriaan één van de belangrijke zgn. 'Pestheiligen'. Het is zeker niet denkbeeldig dat onder invloed van de pestepidemieën in de 14de en de 15de eeuw voor Sint Adriaan als beschermheilige gekozen is. De feestdag van Sint Adriaan is 8 september. De processie, de ommegang van Sint Adriaan werd op deze dag gehouden. Dat was in Dreischor in de roomskatholieke tijd de hoogtijdag van het kerkelijk leven. Op deze dag werden naar Dreischor ook bedevaarten ondernomen. Een groot aantal bedevaartgangers uit heel De preekstoel op de grens van koor en schip. Het interieur naar het oosten.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1985 | | pagina 10