18 Sint Barbara met de toren in de Sint Jan in Den Bosch. Dit houten beeldje dateert uit de 16de eeuw. over de vanaf de 4de eeuw optredende dierensymboliek, die beïnvloed werd door de in 't begin van de 2de eeuw in Alexandrië geschreven 'Physiologus'. Daarin treden de pelikaan, de vogel Phoenix, de haan, de duif, de eenhoorn, de bok, de basilisk, de uil en de zeemeermin als symbolische dieren op; zij zijn te vinden in de middeleeuwse kerken, net als de zeven werken van barmhartigheid en de zeven deugden: geloof, hoop en liefde, voorzichtigheid, rechtvaardigheid, sterkte en matigheid. Deze laatste deugd ijverig nastrevend verlaten we nu de kerk van de middeleeuwen om het Protestantse kerkinterieur in ogenschouw te nemen. De geschiedenis van de 16de eeuw is genoegzaam bekend. De Reformatie is niet uit de lucht komen vallen, corruptie en weerzinwekkend gedrag en machtsvertoon van sommige geestelijken, de Paus te Rome en de tegen-Paus te Avignon, de steeds toenemende aflaathandel riepen de welbekende reacties op, hier vallen natuurlijk de namen van Luther, Calvijn en Zwingli. Bovendien verscherpte Koning Philips II. die de eenheid in de kerk als voorwaarde beschouwde van het voortbestaan van het rijk, in hoge mate het conflict. Hoe het allemaal zij: de Hervorming zette in Noord-Nederland door en na 1572 kon de Gereformeerde kerk zich vrij organiseren, niet meer geregeerd van bovenaf, maar door plaatselijk gekozen kerkeraden. Men stelde zich het ideaal terug te keren naar de eenvoud, die de kerk gekend had in het begin. Omdat de Geref. kerk in de Republiek beschouwd werd als de gezuiverde vorm van de R.K. kerk, kon ze zich doen gelden als de wettige erfgename van de katholieke kerkgebouwen; m.a.w. de Gereformeerden namen de oude parochiekerken dus over en richtten ze in voor de gezuiverde godsdienst, daarbij vaak financieel geholpen door provincie, stad of ambachtsheer. 't Accent viel nu op de verkondiging van het Woord, de preekstoel kwam centraal te staan en de symbolen van het misoffer moesten dus verdwijnen. Dat gebeurde dan ook: altaren compleet met crucifixen, vaatwerk, kandelaars en missalen, Aapje aan het zuidportaal van de Sint Jan in Den Bosch. De aap is het symbool van de duivel.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1985 | | pagina 18