18 vanwege zijn beschildering met taferelen uit het leven van Esther. Ook van Tien-Geboden-borden en wandteksten zijn in het museum belangrijke voorbeelden te zien. Tellen we daarbij een groot aantal tegels voor haardplaten met bijbelse figuren erop en knap geschilderde portretten van predikanten van elke soort en kleur, geschilderd door Frans Hals, Jan Baptist Weenix e.a. Zelfs Jansenius, die alles te maken heeft met de oud-katholieke kerk, met de oud-bisschoppelijke Cleresie, hangt in een der museumzalen aan de muur. Wat is er in het Catharijneconvent te zien? De collectie geeft een beeld van de geschiedenis van het Christendom en wel in chronologische volgorde. 1de Nederlandse gebieden te beginnen bij de votiefstenen voor Nehalennia (zie Zeeuws museum te Middelburg), later gekerstend en in cultuur gebracht door Frankische en Ierse monniken. Hoe Utrecht de zetel werd van een Rijksbisschop. 2. de godsdienst in de Middeleeuwen, die Rembrandt van Rijn: de doop van de kamerling. veel omvat: liturgie, devotie, kerkelijke gewaden, geïllustreerde handschriften, liturgisch vaatwerk, religieuze schilder en beeldbouwkunst. 3. de Reformatie: de eredienst en hoe op allerlei manieren vorm gegeven werd aan de samenleving in de Republiek. 4. de Contra-Reformatie met haar barokke uitingen, begonnen na het Concilie van Trente (1546-1565). 5. het Jansenisme rond 1600 uit een conflict binnen de R.K.-kerk over de genadeleer ontstaan. 6. 't Protestantisme en katholicisme in de 19e en 20e eeuw, compleet met hun karakteristieke binnenhuisjes, vakverenigingen (zie alle vaandels) verzuiling, R.K.triomfalisme (grote zilveren monstransen!) en de kunst van Toorop, omroepen, politieke partijen en de ontkerstening. Enkele topstukken In het museum Wie op z'n eentje de permanente expositie in het Catharijneconvent gaat bekijken, zal voor talloze raadsels komen te staan, als hij of zij de inhoud en strekking van de Bijbel en de geschiedenis van de kerk niet of onvoldoende kent. Er zit dan niets anders op dan de overal aangebrachte teksten te lezen, de twee voortreffelijke catalogi te raadplegen of deel te nemen aan een rondleiding of een dia-presentatie te starten. Wij maken u aan 't slot van deze bijdrage attent op enige bijzondere stukken, in de hoop u op die manier naar Utrecht te lokken. Textilia Wij stellen u dan allereerst de Keizers albe van Frederik Barbarossa voor, een linnen onderkleed, dat onder een tunica gedragen werd. Deze albe dateert uit omstreeks 1150, komt uit Sicilië en is versierd met een brede lopende band van goudbrokaat en een dito versiering rondom de hals. Een dergelijk onderkleed werd met een gordel (cingel) opgeschort. Frederik I Barbarossa bezocht Utrecht in 1152.1156 en 1165 en moet tijdens een van die gelegenheden dit onderkleed aan de Janskerk geschonken hebben. De koorkap van David van Bourgondië trekt vervolgens onze aandacht, hij was vroeger in 't bezit van het oud-katholiek museum. Deze koorkap deed dienst in de huiskapel van deze 'onechte' zoon van Filips van Bourgondië, dateert uit de 15e eeuw, is in Italië geweven en in Nederland met gouddraad geborduurd. Men kan het motief van granaatappels, waarin tondeldozen zijn verwerkt, emblemen van het Huis van Bourgondië, duidelijk onderscheiden. Deze David, die in 1456, gesteund door een Bourgondisch leger, z'n rivaal Gijsbrecht

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1985 | | pagina 18