20 Koorkap van David van Bourgondië. 15e eeuw. Beeldjes van Maria zijn er vele, de ontwikkeling van een strenge naar een meer gevoelsmatige menselijke benadering van het goddelijke springt in 't oog. De 11 e en 12e eeuw geven Maria nog weer als de zgn. 'Zetel der Wijsheid' een in die tijd zeer geliefd thema, waarbij Maria, gezeten op de troon van de wijze koning Salomo, haar Zoon als bron van wijsheid aan de mensen toont. Later in de 13e eeuw verandert de tronende Maria in een staande liefelijke moederfiguur met haar kleuter op de arm. Er is hier een duidelijk verband met de voorstelling van Maria in de Byzantijnse kunst (zie ivoor de Moeder Gods uit Constantinopel uit de 10e eeuw in het museum) waarmee het westen, vooral door de kruistochten in aanraking was gekomen. Inde tweede helft van de 15e en in de hele 16e eeuw was in ons land de verering van Anna, de moeder van Maria, zeer verbreid. Het Catharijneconvent heeft daarvan een prachtig voorbeeld, een omstreeks 1520 in Mechelen gemaakt notehouten beeldje, een Anna-te-Drieën. Het heeft nog de oorspronkelijke kleurige beschildering en Maria heeft op haar hoofd een kroontje van lood. Natuurlijk had de 'gewone' man zulke pronkstukken niet, die stelde zich tevreden met beeldjes van pijpaarde of van ander goedkoop materiaal. Worgdoek van Cunera. 5e of 6e eeuw, Egypte. Sint-Ursula en haar gezellinnen. Eikehout, omstreeks 1530. In Noord- en Oost-Nederland werden in de loop van de 16e eeuw vele mooie eikehouten beeldjes gesneden, b.v. van St. Christoffel, St. Antonius Abt of Paulus. Ze hebben natuurlijk elk weer een eigen geschiedenis, die we hier laten rusten. Liturgisch vaatwerk Als wij nu het liturgisch vaatwerk eens gaan bekijken dan is de uit Aken afkomstige Lebuïnus kelk zeker van belang. De ivoren kelk met acanthus versiering is rondom 800 gemaakt, 't zilveren montuur stamt uit de 14e eeuw. Met deze Ierse missionaris, die in het oosten van ons land onder de Saksen werkte - niet het makkelijkste gehoor! - heeft deze beker overigens niets te maken, daar hij al in 773 overleden was. We maken nu even de sprong naar het protestantse Avondmaalsgerei, dat

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1985 | | pagina 20