ér£i meL^'ja ét 0:118111 Mttott *WgBgm flömtommtme uituïuaitefömu fyz^ÊÊËË nraöabmuflitöti mcftfttim WlonaMtn cr ftiio et qnntw ftinctAjSaii 23 Band van Lebuïnus Codex. Eikehouten borden met leer, zilverwerk, stenen en reliëfs in walrustand. tweede een harmonium met een liederenbundel van Johannes de Heer erop en, aan de wand, een scheurkalender en in hout gebrande of op fluweel geschilderde Bijbelteksten. Ook Abraham Kuyper (de geweldige!) en z'n Standaard, de Spiegel en de N.C.R.V. gids zijn present. Er hangen in het museum ook schilderijen van kleine, intieme protestantse kerkdiensten; men ziet zelfs een voorvader van de huidige Middelburgse predikant, Ds. Brummelkamp, een dienst van Afgescheidenen (afscheiding van Hendrik de Cock in 1834) in een Geiderse boerderij leiden, de worsten hangen daarbij aan de balken van het plafond. Rondgaande door de protestantse afdeling van het convent krijgt men de indruk, dat de reformatie haar predikanten immer heeft bemind en gewaardeerd en constateert men ook een zekere neiging tot moraliseren. De bekende allegorie met betrekking tot de brede weg, die tot 't verderf leidt en de smalle, die in 't hemels Jeruzalem terecht komt, is tweemaal te zien. Er is een schoorsteenstuk uit 1750 met die strekking en op de 17e eeuwse voorstelling kan men links een persoon ontwaren, die kruizen uitdeelt, waarop de afgrijselijkste kwalen vermeld staan. Een 18e eeuws blauw bord wordt aan de voorkant gesierd met de tekst 'ziet wat hier van agteren staat' en dat is dan kort en goed de vaak in de wind geslagen wijze les 'Bid, eer gij aan Eten gaat'. Twee ingekleurde litho's tonen twee bomen; aan de takken van de ene hangen in cirkels de Christelijke deugden. De andere, de door donder en bliksem getroffen kale boom van 't ongeloof, brengt slechts vruchten voort, die ondeugden belichamen. Een door M. van Miereveld in 1634 geschilderd portret van ons aller Vader Cats, die op het gebied van de moraal ook op de zodenbank, omgeven door lelies en rozen opvalt en een Portret van een degelijke protestantse familie, dat in 1627 geschilderd werd. Zowel de ouders als de kinderen zijn stemmig gekleed, de mooie kanten kragen, kortom de hele entourage wijst op een stabiele maar ingetogen welstand. De wijnrank op de achtergrond verwijst naar een tekst uit 't Oude Testament en wel naar Ps. 128:1 -3 (oude vertaling). De 16e eeuwse kerkscheuring veroorzaakte niet alleen een barst in 't Christendom, maar had veel meer de betekenis van een dijkdoorbraak, waarbij de stroomgeul in meer dan vier eeuwen niet meer te dichten bleek. De R.K.-kerk, die 't idee van de Tempel bewaard had, kwam tegenover de vele Reformatorische kerken te staan, die meer of minder bij de Joodse Synagoge met z'n Woorddienst aansloten. Wij hebben dit ter sprake gebracht in Bulletin 14, hier, in 't Catharijneconvent, wordt u dat 'ad oculos' gedemonstreerd, als u de 18e eeuwse preekstoel met doophek en dooptuin uit Warder opgesteld ziet staan naast het 18e eeuwse altaar, dat afkomstig is uit het Amsterdamse Maagdenhuis. In 't klein ziet u dat ook aan 't katholieke interieur en dat van een gereformeerde huiskamer uit de jaren 1920-1940. In 't eerste o.a. een Heilig Hartbeeld, een beeld van Maria en een missie-kalender en dito busje, in 't Miniatuur uit Getijdenboek 'de aanbidding van de drie koningen'. Nrd. Nederland, ca. 1475.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1985 | | pagina 23