14 Jan van Glymes III. Jan van Glymes IV. de rechterzijde bevindt zich het om een kleine binnenplaats gelegen oudste deel, waarin ook de in 1485 al begonnen Hofzaal (van Glymes-zaal) te vinden is; in 1495 werd dit deel met een verdieping met trapgevel verhoogd. Aan twee kanten van dat oudste en kleinste binnenhof is een open galerij met Tudor-bogen op slanke zuilen. Gelijkvloers is de westgevel gebouwd van Gobertange steen, daarboven van baksteen, afgewisseld door lagen van natuursteen. Opmerkelijk zijn in deze fagade ook de vensters met daarvoor rood geverfd traliewerk van ijzer, daterend uit het begin van de 16e eeuw. Dit traliewerk is ook te zien aan 't Gravensteen op de Dam te Zierikzee. Nauwelijks zal het oudste gedeelte voltooid geweest zijn of men begon aan de noord-kant met een uitbreiding van drie vleugels om een binnenplein. Tot dat plein geeft een vrij grote ingangspoort toegang, die evenals de dakkapellen bekroond is door een trapgevel; die van de poort is evenwel versierd met pinakels, slanke gothische torentjes met een kruisbloem er bovenop. Boven de poort bevindt zich het beeld van Christoffel in een rondbogige nis. Hij was immers in het middeleeuwse volksgeloof de patroon tegen een onvoorziene dood; aanschouwde men zijn beeltenis, dan was men die dag beveiligd tegen een plotseling sterven. Vandaar dat men hem in groot formaat en in 't oog vallend bij de ingang van kerken of andere gebouwen neerzette. Bovenop de topgevel staat een als beer vermomd leeuwtje, dat het wapen van de Heren van Glymes vasthoudt. Om 't Markiezenhof heen lopen, kan niet, dat lukt alleen aan de west- en noordkant. Aan de buitenzijde van de noord-gevel valt een mooie arkel (erker) op, die al in 1927 gerestaureerd is. Aan de binnenkant van die gevel is een open galerij, waarbij de profilering van de Tudor-bogen (laat-gothisch) verschilt van die aan de kleine binnenplaats. Aan het eind van deze galerij, in de noord-oost hoek dus, is een kleine tot het complex behorende woning in 1951 verbouwd tot Maria-kapel. De huiskapel van de Heren van Bergen heeft aan de O. kant gelegen. Zij gingen ook vaak in de grote Sint-Gertrudis kerk ter kerke. Ze zijn daar dan ook in eerste instantie onder het hoogkoor bijgezet; nu bevinden zich hun kisten onder het koor van de R.K.kerk van Onze Lieve Vrouwe Hemelvaart te Bergen. De traptoren in de noord-west hoek, waarvan de bovenbouw in de 19e eeuw gesloopt was, is nu weer met een kostelijk peertje versierd. Op 't achterplein bevond zich oorspronkelijk de bakkerij, de brouwerij en andere dienstgebouwen, die nu voor een deel als bibliotheek zijn of worden ingericht. De tuinvleugel van het Markiezenhof, 't zogenaamde Cabinet de la Tour d'Auvergne, is in 1709-1710 verbouwd naar de mode van die tijd in opdracht van de toenmalige Markies Frangois Egon, prins de la Tour d'Auvergne, naar een ontwerp van een Franse architect. De verbouwing bleef beperkt tot de tuingevel en de daaraan grenzende woonvertrekken op de begane grond en op de eerste verdieping. De andere buitengevel, die aan de kleine binnenplaats, bleef ongewijzigd, wèl werden daar de vensters dichtgemaakt. Die Frangois Egon, Fransman van geboorte, was tijdens de Spaanse Successie-oorlog (1701 -1714) veldheer in dienst van de Staten en leverde in 1709 bij Malplaquet slag tegen z'n vroegere landgenoten. Een beschrijving van de andere 17e en 18e eeuwse Markiezen valt buiten 't kader van dit artikel. Het Markiezenhof van binnen Het Markiezenhof is nu een museum, waar ook geregeld wisselende tentoonstellingen gehouden worden. Zoals we al zagen behoorde de daar bijeengebrachte collectie niet tot het bezit van de Heren van Bergen, maar stamt wèl ten dele uit hun tijd. De Stichting 'Vrienden van het Markiezenhof' heeft zich hiervoor veel inspanningen getroost en verschillende schenkingen gedaan. We betreden nu de Hofzaal, een groot rechthoekig vertrek, dat een rood koperen plafond gehad moet hebben en waar nu nog de tussen 1519-1523 rijk gebeeldhouwde Christoffelschouw te zien is, een werkstuk van Rombout Keldermans en Laureys de Steenhouwer, 't Monumentale gevaarte van arduinsteen is versierd met een groot reliëf met de figuur van Christoffel, geflankeerd door leeuwen met banieren (fanions), waarop de wapens van Glymes en van Brimeu staan. De stijl is een speelse combinatie van gothiek en renaissance. In deze zaal bracht Jan II eens met Maximiliaan van Oostenrijk en zijn gevolg de Kerstdagen door. Daar gaven de Rederijkers, 'de gesellen der Vruechdebloemen', hun voorstellingen, hier werden grote banketten gehouden en werd, speciaal door 'duytssce speelluyden', veel muziek gemaakt. Hier kwam in 1496 't Kapittel van het Gulden Vlies bijeen en vocht de twistzieke en autoritaire Jacoba van Croy haar geschillen met de Brede Raad van Bergen op Zoom uit. De portretten van Maria van Lannoy (1528-1580) en van haar echtgenoot Jan IV, 'graaf van Walhain, staatsraad, stadhouder van Henegouwen en Cambrésis, regent van het Prinsdom Luik, ridder in de Orde van het Gulden Vlies', beide geschilderd in 1650 door Adryaen van

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1986 | | pagina 14