7 Schets van grafmonument door prof.dr. C.A. van Swigchem. omstandigheden van allerlei aard kon het grafmonument als sluitstuk van de artistieke uitrusting van de Koorkerk pas in de jaren 1542-1546 worden uitgevoerd. Om het wandgraf, dat met het meer bescheiden gedenkteken van gravin Ada een omvangrijk ensemble vormde, te visualiseren is mevrouw Dhanens gaan vergelijken met andere gedenktekens die een soortgelijke architectonische structuur hebben. 'Men mag zich de compositie van het wandgraf enigszins voorstellen met een solide basis van voetstukken en plinten, aan weerszijden de sprekende verticale elementen als zuilen en/of pilasters, een horizontaal balkgestel, een boogveld en een bekroning, waarop en waartussen de gebeeldhouwde figuren, de heraldische en decoratieve elementen, hun plaats vonden'. Prof.dr. C.A. van Swigchem heeft voor de studie van mevrouw Dhanens een ideeënschets bijgedragen, die een belangrijke ondersteuning voor de visualisering vormt. Het grafmonument van Willem en Elisabeth bevond zich aan de zuidkant tegen de muur. Er was kostbaar materiaal in verwerkt: albast, jaspis (gespikkeld marmer), jais (git-zwart marmer) en verguldsel dat wel overdadig zal zijn toegepast. De beschrijver van 1559 vermeldt dat de manlijke figuur een keizerlijke waardigheid uitdrukte en dat zijn kroon een keizerlijke beugelkroon was 'zoals die toen voor een voorstelling van keizer Karei gebruikelijk was'. De plaat met het opschrift bevond zich onder de sarcofaag als blikvanger ter hoogte van het oog van de bezoeker. Twee allegorische figuren de Rechtvaardigheid en de Vrede hielden de plaat op. Stuk voor stuk worden dan de bekroning, de wapendragers, het timpaan, de zeven deugden, de putti met wapenschilden, het heraldisch programma en de epitaaf van gravin Ada beschreven. Het rijk versierde wandgraf waarvan de vorstelijke figuren op het altaar uitkeken heeft maar een kwart eeuw bestaan. In de nacht van 24 op 25 januari 1568 sloeg het hemelvuur in de Lange Jan. De brandende spits kwam terecht op de houten gewelven van de Koorkerk waardoor de kerk bijna geheel uitbrandde. Verloren gingen het retabel van Gossaert, het fraaie koorgestoelte en de wapenschilden van het Gulden Vlies. Het weinige dat van het fraaie wandgraf van Willem II overbleef werd in 1603 opgeruimd toen de Koorkerk voor de Gereformeerde eredienst in gebruik werd genomen. Toen ook werd de vijfzijdige koorsluiting als consistoriekamer ingericht. Het voornemen van het stadsbestuur een nieuw grafmonument voor Willem II te maken, die zoveel voor de stad had gedaan, is nooit tot uitvoering gekomen. Mr. Lambrechtsen van Ritthem heeft, toen hij het in 1817 teruggevonden nisgraf toesclreef aan Willem II, zich vergist. Een vergissing die tot de dag van vandaag heeft standgehouden. Mevrouw Dhanens heeft door de vondst van de beschrijving van 1559 in haar uitvoerige studie duidelijk aangetoond dat hetgeen ons de oorlogstoestand van mei 1940 heeft overgelaten de tombe is van Floris de Voogd. De tombe heeft niet het gedeelde wapen van Willem, het graf heeft verder geen koninklijk of keizerlijk teken en het is duidelijk middeleeuws. Kortom niets van de pracht van het renaissancistische monument van Willem II. Mevrouw Dhanens laat zien dat de monumenten in de Koorkerk 'een belangrijke plaats hebben ingenomen in de ontwikkeling van de Nederlandse beeldhouwkunst, meer bepaald in die van het met beeldhouwwerken versierde grafmonument. En men mag gerust stellen dat de kunst van Cornelis Floris erdoor beïnvloed is geweest. Het kortstondig bestaan van de Middelburgse kunstwerken en hun onbekendheid in de kunstgeschiedenis hebben tot heden verhinderd dat in te zien'. Bronnen: E. Dhanens. Het graf van rooms-koning Willem II en de rol van Jan Gossaert in de wederuitrusting van de Koorkerk te Middelburg in Zeeland, Academiae Analecta. Mededelingen van de Koninklijke Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België, Klasse der Schone Kunsten, jaargang 46,1985 nr. 1 Paleis der Academiën, Brussel.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1986 | | pagina 7