14 Orgel en orgelgalerij. de Maecht (Brussel 1530 - Middelburg 1598) en diens zonen Hendrick (Brussel 1560 - Middelburg 1603) en Laureys (Brussel 1560 -Middelburg 1631). In 1592 1593 vestigde zich deze Vlaamse familie te Middelburg en kreeg Jan al snel van het stadsbestuur alle medewerking om een tapijtweverij te beginnen in het Cellebroedersklooster, al gauw 'het tapijthuys' genoemd. Vóór zijn komst naar Zeelands hoofdstad hadden de Staten al aan de uit Antwerpen afkomstige Delftenaar Frangois Spiering de opdracht gegeven een tapijt te weven, met daarop een uitbeelding van de Slag bij Bergen op Zoom op 29 januari 1574. Dat kleed kwam in 1595 klaar. Toen 't in de Abdij was opgehangen, kreeg men 't idee een hele reeks met de overwinningen van de Zeeuwse Watergeuzen op de Spanjaarden (tussen 1573-1576) te laten maken om daarmee 'de sale van 't Hoff van zijne Excellentie'. Prins Maurits dus. op te luisteren, nu de Statenzaal en een deel van de vroegere woning van de Commissaris van de Koningin. Misschien heeft de vurige Calvinist en geschiedschrijver notaris Jean Frangois Petit uit Rijssel daar wel bemoeienis mee gehad. Jacob Valcke, toen thesaurier van Zeeland, stemde ook met dit plan inMen zag die tapijtreeks als een verzetsmonument, 'een eerbidighe memorie voor die na-commers', wat het ook geworden is. Men richtte zich met deze opdracht tot Jan de Maecht, die in tien jaar tijd de hele serie samen met zijn zonen voltooide. Ze verbeelden de Zeeslagen bij Fort den Haak (aug. 1573), Rammekens (ook 1573), Lillo (1574) en Zierikzee (1576). 't Ontwerp werd gemaakt door de oude zeeschilder Hendrick Cornelisz Vroom (1566-1640). die in z'n jonge jaren zelf gevaren had en daardoor wist. hoe een schip eruit zag. Hij zal zich ook samen met vice-admiraal Joos de Moor en de burgemeesters van Middelburg, Veereen Vlissingen ter plekke georiënteerd en 't toen bekende historieboek van Emanuel de Meteren geconsulteerd hebben. De randen van de tapijten zijn door een Antwerpenaar ontworpen, die in 't atelier van Spiering werkte; de puur Renaissance motieven, die de boorden sieren, gaan hier en daar terug op in Antwerpen uitgegeven gravure-boeken. 't Lijkt ons hier te ver voeren desinds1972 door 't Provinciaal Bestuur in bruikleen aan 't Zeeuws Museum afgestane tapijten uitgebreid te analyseren. Bovendien wordt u hierover goed geïnformeerd door het boekje van de heer P.K. van Daalen 'Zeeuwse Wandtapijten', dat in 't Museum a 7,50 te koop is. Op 't ogenblik treft u daar de tapijten, die de Slagen bij Bergen op Zoom en Rammekens uitbeelden, niet aan, deze doeken zijn momenteel in restauratie in de Werkplaats tot herstel van Antiek Textiel in Haarlem. In de plaats van deze gobelins hangen er nu ook tapijten uit de weverij van Willem Pannemaker, die in dienst van de Habsburgers veel werk heeft verzet. U kunt nu dus in 't Museum de Slagen bij Fort den Haak, 'de kleine en de grote Haak' zien, een voorstelling, die in twee delen gemaakt is, vermoedelijk om als hoekvulling dienst te doen. Verder zijn er de Slagen bij Zierikzee en Fort Lillo te bekijken. De tapijten uit de Middelburgse werkplaats zijn met groot

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1986 | | pagina 14