17 kerkruimte voor 't aantal parochianen te klein geworden was, in 1846 naar de pas gebouwde grote Waterstaatskerk aan de Lange Noordstraat, die in de Meidagen van 1940 volledig ten onder ging. Vanaf 1846 is 't gebouw in eigendom van Afgescheiden gemeenten, nu is het in gebruik bij de Christelijk Gereformeerde Gemeente hier ter plaatse. De buitenkant van de 'Gasthuiskerk' We bekijken nu. staande in de Lange Delft, de westgevel van de kerk plus het aangrenzende winkeltje. Lange Delft 90 Alles is letterlijk van baksteen, zelfs de traceringen van het grote vierdelige Gothische raam boven de ingang zijn net als die van alle andere ramen van dat materiaal. De top van de voorgevel heeft een overkraging als overgang naar een zeskantig open klokketorentje met koepel, in 1712 hing de klok er nog netjes in. Bij de restauratie in 1955 is dat torentje gereconstrueerd, 't heeft nu speksteenlagen. terwijl halverwege een Gothische driepas is aangebracht. De oude ingangspartij aan de Lange Delft is, na afbraak van de voorliggende huizen, in de nu aan de straat staande gevel ingemetseld, 't Is een vrij grote poort met een geprofileerde natuurstenen lijst en daarin een dubbele deur van eikehout, gesierd door een gesneden kandelaber-achtige middenstijl, die de naderende Renaissance doet vermoeden. Op die stijl staat een kleine Madonna, die uit ongeveer 1520 dateert, terwijl in de boogvullingen laat gothische bladranken te zien zijn. Deze toegangspoort was vroeger met de kerk verbonden door een uit twee traveeën bestaande overwelfde gang, die overgebracht is naar het al genoemde pandje 'de vier WindekensBij het betreden van deze winkel zien we in de gang twee stenen ribgewelven met op het hoogste punt gebeeldhouwde pendentiefs (culots), die in het groot te zien zijn in de kloostergang van de Abdij. De ribben rusten op draagstenen met bladversiering, de gewelfvelden zijn rood geschilderd. Onze aandacht blijft nog even gevestigd op 'de vier Windekens'. De Renaissance gevel is nl. afkomstig van het achterhuis van Nieuwstraat 27 en is, bij de verbreding van de Lange Delft, in 1962 daarheen verplaatst. Dit van gecanneleerde baksteenpilastertjes voorziene gevelfragment is waarschijnlijk kort vóór 1600gebouwd. De top, vermoedelijk een smalle bekroning met Corinthische pilasters is verdwenen; de winkelpui zelf is, zoals iedereen natuurlijk ziet, modern. Wij keren nu naar de kerk terug. Oorspronkelijk prijkte er een appel van rood koper op 'met zonnen ende sterren ende manen' en daarbij een kruis. Deze zgn. appel van Jeruzalem werd. we kwamen het meer tegen, in 1588 voor oud koper verkocht. Die appel kan, volgens Dr. Timmers, het symbool zijn van de overwonnen zonde, zoals hij dat ook volgens de traditie in de hand van Maria of het Christuskind is. De combinatie met het kruis ligt bij deze verklaring ook voor de hand. Alleen blijven we wel met 'de zonnen ende sterren ende manen' zitten. Aan de noordkant van het koor aan de Nieuwstraat is een open kapelletje aangebouwd met drie rondbogige doorgangen en een deur, die toegang geeft tot het koor. In 't poortje aan de noordkant is op het hoogste punt een natuurstenen blokje ingemetseld met daarin uitgehouwen 't jaartal 1588 en de bewuste appel met kruis. Op die manier worden de wandaden van ons voorgeslacht op een keurige en esthetische wijze voor het nageslacht bewaard! De noordgevei heeft vier grote vierdelige Gothische ramen, 't venster, dat zich het dichtst bij de westgevel bevindt, is geheel met baksteen dichtgezet. Deze muur wordt geschraagd door bakstenen steunberen, waarin blokjes natuursteen verwerkt zijn en bij verspringingen lijsten van ledesteen. De zuidgevel is voor een groot deel ingebouwd. Hij heeft twee vierdelige Gothische ramen van hetzelfde formaat als die aan de De sloop van de huizen in de Lange Delft voor de kerk, maart 1961 Appel met kruis noordkant plus nog een kleinervierdelig venster. De 'Gasthuiskerk' bestaat uit een schip van vier traveeën en is afgesloten door een klein door een halve zeshoek gesloten koor. dit is het oudste deel van de kerk. Merkwaardig is. dat dit koortje iets naar het noorden neigt ten opzichte van het schip, zodat de door de 19e eeuwse beroemde bouwmeester Pierre Cuypers aangeprezen 'heilige linie' (kerk moet zuiver oost-west liggen) hier doorbroken is. 't Kan aan de omliggende bebouwing gelegen hebben, daar het schip later werd aangebouwd. Bakstenen steunberen stutten ook hier weer de muren. In dit koortje bevinden zich drie tweedelige ramen ook weer met bakstenen traceringen,

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1986 | | pagina 17