5
1620 door Hans van Mildert in albast en wit
en zwart marmer uitgevoerd, 't Renaissance
koorgestoelte, waaraan de naam van Jan
Verhulst verbonden is, kwam tussen
1555-1557 tot stand, de koorlezenaar, in
1784 bij de Kartuizers van Lier aangekocht,
is in de tweede helft van de 17e eeuw
vervaardigd.
Op het hoofdaltaar kan men zich verkijken,
't is neo gothisch dus 19e eeuws, op het
retabel staan de zeven werken van
barmhartigheid, de wonderen, die
Gummarusdeed, uitgebeeld.
In de doopkapel, die een afsluiting van
veelkleurig marmer heeft (derde kwart 17e
eeuw) staat een arduinen doopvont (1590)
met een zware koperen deksel, dat in 1674
door Jan van Gheyn IV ervoor gemaakt
werd.
Er zijn daar ook verschillende triptieken
(drieluiken) aanwezig, o.a. de
Colibranttriptiek (1516) met 't huwelijk van
Maria, fijn gepenseeld door Goossen van
der Weyden, een kleinzoon van de grote
Rogier en ook familie van de vermaarde
muzikant Josquin des Prés. Ook Rubens
geeft op twee zijluiken 'acte de presence',
evenals z'n leermeester Otto Vaenius uit
Leiden.
We laten nu vele mooie en merkwaardige
beelden, antependia, liturgische gewaden,
grafstenen en epitafen onbesproken om te
midden van alle kunstschatten het spoor niet
bijster te worden. Want we moeten nog even
goed kijken naar de schitterende
glasramen. In de absis van het hoogkoor
zijn er vijf, de koninklijke ramen, die aan
Glasraam in zuider-zijbeuk mei de Kroning van Maria (15e eeuw).
Koordoxaal van Frans Mijnsheeren en Jan Wisschavens 1536-1538)
Transept, koor. kooromgang met straalkapellen van de Sint Gummarus kerk (15eeeuw).