5 1620 door Hans van Mildert in albast en wit en zwart marmer uitgevoerd, 't Renaissance koorgestoelte, waaraan de naam van Jan Verhulst verbonden is, kwam tussen 1555-1557 tot stand, de koorlezenaar, in 1784 bij de Kartuizers van Lier aangekocht, is in de tweede helft van de 17e eeuw vervaardigd. Op het hoofdaltaar kan men zich verkijken, 't is neo gothisch dus 19e eeuws, op het retabel staan de zeven werken van barmhartigheid, de wonderen, die Gummarusdeed, uitgebeeld. In de doopkapel, die een afsluiting van veelkleurig marmer heeft (derde kwart 17e eeuw) staat een arduinen doopvont (1590) met een zware koperen deksel, dat in 1674 door Jan van Gheyn IV ervoor gemaakt werd. Er zijn daar ook verschillende triptieken (drieluiken) aanwezig, o.a. de Colibranttriptiek (1516) met 't huwelijk van Maria, fijn gepenseeld door Goossen van der Weyden, een kleinzoon van de grote Rogier en ook familie van de vermaarde muzikant Josquin des Prés. Ook Rubens geeft op twee zijluiken 'acte de presence', evenals z'n leermeester Otto Vaenius uit Leiden. We laten nu vele mooie en merkwaardige beelden, antependia, liturgische gewaden, grafstenen en epitafen onbesproken om te midden van alle kunstschatten het spoor niet bijster te worden. Want we moeten nog even goed kijken naar de schitterende glasramen. In de absis van het hoogkoor zijn er vijf, de koninklijke ramen, die aan Glasraam in zuider-zijbeuk mei de Kroning van Maria (15e eeuw). Koordoxaal van Frans Mijnsheeren en Jan Wisschavens 1536-1538) Transept, koor. kooromgang met straalkapellen van de Sint Gummarus kerk (15eeeuw).

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1986 | | pagina 5