14 De neo-gothischeR.K. Maria Magdalenakerk te Goes. Gewijd in 1908. Van de architecten A.A.J. Margry. Jos Margry en J. M. Snickers. 17e en 18e eeuw tamelijk populair, om in de 19e eeuw weer tot volle bloei te komen. Niet alleen in Engeland, maar ook in Frankrijk werd de gothiek het onderwerp van grondige studie. Een vurig pleitbezorger van de gothische bouwkunst was Viollet Ie Due, de Franse architect-restaurateur. Volgens hem was een logisch doordachte en visueel waarneembare constructie wezenlijk voor een goede architectuur en was de gothiek hierin de grote leermeesteresse. Het waren mooie woorden, maar van een logisch doordachte en visueel waarneembare constructie was hier te lande geen sprake. De gothiek werd hier dan ook niet of nauwelijks bestudeerd. Gothische motieven werden in stuc nagebootst. Men sprak van stucadoorsgothiek. De dichter en kunstcriticus Alberdingk Thijm sprak smalend in zijn Dietsche Warande: 'Dan haasten die zeer redelijke, kunstlievende, maar tevens van hoog zelfgevoel blakende mannen zich niet te ontbieden een metselaar met zijn steenwiggen en goede metselkalk, maar dan kopen zij enige honderden houtlatten, eene indrukwekkende hoeveelheid riet, en laten die ingrediënten min of meer in den vorm van een kruis- of stergewelf onder het dak vastmaken, en daarna komt de eerlijke werkman met den welluidende naam: de stuccadore en smeert dat netwerk van riet en latten vol met zijn pleistersaus. Zie! Zo huichelt men de gewelven in kerkgebouwen van den God der Waarheid.' Een Zeeuws voorbeeld van stucadoorsgothiek is de parochie kerk van de Heilige Maria ten Flemelopneming te Ovezande. Jan Kalf, een bouwkundige en pionier op het gebied van de monumentenzorg, beschrijft de kerk in zijn monumentale werk 'de Katholieke kerken van Nederland', op een manier die ook al niet De R.K. St. Willibrorduskerk te 's-Heerenhoek. Deze in neo-gothiek gebouwde kerk van 1874 naar ontwerp van Th.Asseler heeft een hoge fronttoren, die van ver in het landschap zichtbaar is. (foto: Adri van Wyngen) Nederlandse voorbeelden. De Nederlands Hervormde kerk te Nieuwvliet stond model voor het type kerk dat de Gereformeerden als ideaal beschouwden. Voor de afgescheidenen was de soms overdadige, weelderige vormentaal taboe. Hun kerken hadden een zeer eenvoudig uiterlijk, men zou kunnen zeggen schuurachtig. Alleen de vorm van de ramen en het al dan niet toepassen van een torentje op het dak zegt ons dat het hier een kerkgebouw betreft. Tegen het midden van de 19e eeuw maakt het classicisme, of neo-classicisme zo men wil, plaats voor de neo-gothiek, maar deze bouwstijl zou toch niet helemaal verdwijnen. Overigens was de gothiek ook nooit helemaal weggeweest, zeker niet buiten Nederland. In Goes werd in 1620 de Maria Magdalenakerk nog in gothische vormen hersteld. In Engeland bleef de gothiek in de !p>.v tc\ V--<* h

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1987 | | pagina 14