15 Harsüjgcrl, Jï. K. Kerk Th. Asseler bouwde ook de R.K. kerkte Hansweert, waarvan de toren een nieuwe bekroning kreeg overloopt van enthousiasme: 'In 1859 gebouwd door den architect Vogelpoel, draagt deze zes traveeën diepe zaalkerk in quasi gothische vormen wel zeer het stempel harertijd. De vermelding dat zij 256 zitplaatsen telt zij daarom voldoende'. Bij het beschouwen van de kerkarchitectuur van de 19e eeuw kan men natuurlijk niet om een man als Pierre Cuypers heen. Hij was verreweg de meest invloedrijke 'kerkarchitect' van de vorige eeuw. In zijn werk worden de historische stijlvormen en constructiewijzen tot een geheel geïntegreerd. Ook zijn grote R.K. kerk te Hansweert. L voorbeeld was de al eerder genoemde Viollet Ie Due. Zijn dogma dat iedere vorm, niet voortkomend uit de constructie, vermeden dient te worden is de grondslag geweest voor Cuypers' wijze van werken. Heiaas is er niets van zijn werk in Zeeland overgebleven, de spits van de Willibrorduskerk in Hulst verbrandde in 1944 en op de plaats van zijn Engelse kerkje, waarvan ik de treurige sloop zag, ligt nu het Vlissingse Stadhuisplein. Is er van Cuypers' werk niets overgebleven in Zeeland, van zijn leerlingen en navolgers staat nog wel het een en ander overeind. Zij missen echter wel het meersterschap van de grote bouwer. Zo vinden we in Goes, tegenover de Maria Magdalenakerk nog een Maria Magdalenakerk, de katholieke overbuurvrouw. Deze kerk is van de hand van A.A.J. Margry. DezeA.A.J. Margry was de broer van E.J. Margry die een leerling van Cuypers was. Samen met J.M. Snickers vormde hij een hecht neo-gothisch bolwerk dat aan de lopende band kerken ontwierp. Helaas waren de meeste van deze kerken van povere architectuur. Moet de katholieke Magdalenakerk het al afleggen tegen haar overbuurvrouw in haar flamboyante gothiek, op zich is het gebouw ook al weinig geslaagd. Kalf merkt erover op: - 'Eenvoudig als de aanleg is ook de architectonische behandeling. Het uitwendig geeft een soberen baksteenbouw waaraan de vierkant opgaande toren op den noordwesthoek eenige importantie bedoelt te geven. De oplossing der bekroning van den toren, met de doelloze hangtorentjes op de 4 hoeken om de achtzijdige spits, zoowel als de weinig gelukkige ontwikkeling der daken, ter wille van den uit den toon vallende koepellantaarn, de detaillering ook van den portalen en vensters, al deze dingen doen wel zien dat de architecten Margry en Snickers hier hebben getracht zich te bedienen van eene taal die zij niet meester zijn.' - Evenals Pierre Cuypers, liet Th, Asseler zich inspireren door de Franse gothiek. Asseler was niet alleen de bouwmeester van de Rooms Katholieke kerk te 's-Heerenhoek, hij bouwde ook de parochiekerk van Hansweert. De neo-gothiek is doorzijn vormentaal, maar ook door zijn symboliek de Rooms Katholieke stijl bij uitstek. Voor protestantse kerken werd zij maar in enkele gevallen toegepast. De kerk van Schagen (NH.) bijvoorbeeld, alleen omdat de bevolking van deze plaats er op stond, werd de nieuwe kerk in neo-gotische vormen herbouwd, nadat haar voorgangster verbrand was. Hier was het een kwestie van nostalgie, de nieuwe kerk moest op de oude lijken. De protestanten bedienden zich bij voorkeur van de neo-renaissance stijl toen zij in de tweede helft van de 19e eeuw hun nieuwe kerken bouwden. Men kan zich afvragen waarom de neo-gothiek zo populair geworden is bij de kerkbouwers en niet het neo-romaans. Wel, de romaanse bouwstijl was toch teveel van de klassieke bouwstijlen afgeleid en werd daarom als te heidens beschouwd. Zo zien wij dat aan het einde van de 19e eeuw elke bevolkingsgroep of beter gezegd maatschappelijke groepering haar eigen bouwstijl kreeg. De katholieken hadden hun neo-gothiek, de protestanten de neo-renaissance, voor gebouwen met een openbare functie zoals stadhuizen, banken en gerechtsgebouwen nam men zijn toevlucht tot het neoclassicisme, terwijl voor de synagogen een oosters-moorse stijl gebruikt werd. Deze gelovigen, de joden dus, kwamen uit het oosten dus werd een dergelijke stijl toepasselijk geacht. Het ging zelfs zover dat men deze stijl in dierentuinen toepaste voor de onderkomens van exotische dieren De hiervoor besproken kerkgebouwen zijn door hun vorm en hun plaats een belangrijk en niet weg te denken element in het Zeeuwse Landschap. Hoog en wit torent de kerk van Wolphaartsdijk boven de dorpsbebouwing uit. De hoge toren van de kerk van 's-Heerenhoek is al van verre zichtbaar. Veel minder op de voorgrond tredend, maar daarom niet minder belangrijk zijn de kerkgebouwen van de groepen die zich in de 19e eeuw van de Hervormde kerk hebben afgescheiden. Zeeland is Zeeland echter niet zonder de vele gereformeerde kerkjes. Onopvallend liggen ze aan achterafstraten, in hun bescheidenheid zou men ze zo voorbij lopen. Misschien karakteriseren deze kleine simpele gebouwen het Zeeuwse dorpsbeeld en cultuurleven nog wel meer dan hun Hervormde en Katholieke zustergebouwen. Macht drukken zij niet uit en pronkzuchtig

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1987 | | pagina 15