21 Museum bevindt en twee ramen met fragmenten van wapens inde Oostkerk te Middelburg. Zijn werk getuigt van vakmanschap. Cornelisvan Barlaer heeft veel ramen gemaakt voor kerkelijke en openbare gebouwen in Zeeland. Zo heeft hij bijvoorbeeld in opdracht van de stad Middelburg o.a. glazen gemaakt voor: de kerk van St. Laurens (1644, £9); de kerk van Oosterland (1652, 33:6:8); de Susterkerk Vismarktkerk te Middelburg) en de kerk van Nieuwland (Middelburgse polder) (1650, 12:1het stadhuis te Arnemuiden (1660, 13); het stadhuis te Domburg (1672, 13); de kerk te Westkapelle (1672, 12) en een raam voor de hofstede van Joh. de Knuyt (1647.E5). In opdracht van de Gecommitteerde Raden maakte hij ook glazen voor de kerken vanOosterland (1651);Zaamslag (1658, £21:8:4); IJzendijke (1659, 25)Terneuzen en Biervliet (1660, £51:9:4); Lilloen Poortvliet (1662,£60:3:10). De gebrandschilderde ramen te Biervliet tellen elk 260 ruiten, 3 panelen breed en 5 panelen hoog en hebben de volgende opschriften: Zeelandia anno 1660; Wilhelm de Nassau, prins van Orangie 1660: Biervliet anno 1661Op alle drie de ramen komen, zoals algemeen gebruikelijk was, de wapens van de schenker voor. Het raam Zeelandia De gehele voorstelling op dit glas vormt een groot cartouche. In het midden het wapen van Zeeland dooreen paarlenkroon gedekt. Daarboven het devies 'Luctor et Emergo' en eronder 'Zeelandia anno 1660'. In het onderste middenpaneel zijn de wapens van Cornelis Tenijs (raadsheer van de Staten van Zeeland en ingeland van de Amaliapolder onder Biervliet) en Marinus van Crommon (gedeputeerde van de Staten van Zeeland) geplaatst. De cartouche wordt begrensd door engeltjes die neerhangende linten met vruchtentrossen vasthouden. Aan weerszijde van het wapen van Zeeland gevleugelde schegbeelden. Het raam Willem van Oranje Op het middelste paneel staat het gekroonde wapen van de prins van Oranje omgeven door eenbandmetgespenbeslag en eindstuk, dragende het devies van het Engelse vorstenhuis 'Honi soyt qui mal y pense' wellicht een herinnering aan het huwelijk van Willem II met Mary Stuart. Hieronder een banderolle met het devies der Oranjes 'Je maintiendray'. Boven deze banderolle twee takken met oranje appels. Het geheel is, zoals gebruikelijk in de 17e eeuw, geplaatst in het front van een triomfboogachtige architectuur. In de poort van het bouwwerk zit Bellona (godin van de oorlog), leunend op een schild met Medusakop en met een lans in haar hand en achter haar wapentuig en vlaggen. Boven het wapen van de prins een cartouche met het opschrift 'Wilhelm de Nassau, Prins van Orangie 1660'. Hierboven een cartouche met portret van de Prins, dat veel overeenkomst vertoont met het door Anthonie van Dyck geschilderde portret van Prins Willem II (overleden in 1650) met Mary Stuart dat zich in het Rijksmuseum te Amsterdam bevindt. Prins Willem III isin 1660 een tienjarig kind. Ter weerszijde van het portret engeltjes die een tak oranje appels ophouden met rechts en links banderolles met respektievelijk de opschriften 'VivatOranie' en 'Tandem sit succurrens arbor' (Moge de boom bloeiende blijven). De preekstoel die uit de tijd van de bouw van de kerk dateert (1660). Het raam Biervliet Ook op dit raam een triomfboog, maar eenvoudiger van structuur dan die van het raam Willem van Oranje. Op de pilasters zijn 6 wapens van Biervlietse notabelen opgehangen. Op de linkerpilaster de wapens van: Migiel de la Palma (burgemeester, commies en rentmeester); Frangois Ritsaert (aannemer kerk, thesaurier) en Lieven de Vriend (schepen). Op de rechter pilaster de wapens van Willem Leendersen Blaeucamer (schepen); Jan Olyslager (schepen) en P. Launijns (griffier). Boven in het glas het wapen van Wolfert van Borssele (hoogbaljuw van de

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1987 | | pagina 21