10 drukken. Een verlangen, dat heel goed past bij de geest van deze individualistische tijd. Dat deze opvatting het karakter en de authenticiteit van een eerbiedwaardig bouwsel aan kan tasten is een zorg voor andere deskundigen en minnaars van monumenten, die deze ontwikkelingen ietwat geschrokken gadeslaan. 't Is een oud probleem. Al in het begin van de 19e eeuw verkoos de gevoelige kunstminnende Engelsman John Ruskin al verval boven hardhandige ingrepen van restaurateurs! Aan de buitenkant vertoont de Sint-Gertrudis een brokkelig beeld. Aan de westkant staat de toren met z'n twee koepels, daarna het schip, waarvan, vanwege het platte dak, alleen de zijkapellen te zien zijn; vervolgens het hoge eerste transept, dan een stukje koor en tenslotte het tweede transept. Als we dit voorjaar op een van onze tochten in Bergen op Zoom komen, zult u in het begin moeite hebben om een en ander te vatten. Na binnenkomst zult u meteen constateren, dat de kerk weer wordt gebruikt door de Katholieke geloofsgemeenschap, het koor heeft dus weer een functie. U ziet ook kleurige beschilderingen rondom de gewelfschotels van de zijkapellen, de kooromgang, de koorkapellen en het tweede transept. Aan de zuidelijke kant van het koor treft u de in 1444 gebouwde Rode Kapel aan, waarvan de west- en oostwand en de zuilen tot kapiteelhoogte met een rode grondkleur (zogenaamde dodekop) beschilderd zijn. Op deze ondergrond zijn resten van figuratieve decoraties opnieuw aangebracht. Slootmans ziet er 'door een koord bijeen gehouden gekruiste takken' in, die hij in verband brengt met het Bourgondische Sint-Andrieskruis. Ook in de wapenschilden ontdekt hij het Jeruzalem-kruis. Hij meent daarom, dat deze kapel een Heilige Kruiskapel was, waarin het 'wonderbare kruis', dat tijdens de drukke Paasmarkt werd rondgedragen, opgesteld stond. 'tWas tevens in zijn ogen de kapel van de Jeruzalem-broeders. P. Ie Blanc, die in het boek 'Bergen op Zoom, gebouwd en beschouwd' een heel hoofdstuk wijdt aan de beschildering van het interieur van de kerk, concludeert evenwel, dat het de kapel geweest is van het handboogschuttersgilde van Sint-Sebastiaanhij dateert de beschildering in elk geval in de 16e eeuw. Het is nu de sacramentskapel. De laatste kapel aan de zuidkant van het schip is nu degildekapel van het Sint-Sebastiaansgilde Bergen op Zoom/Borgvliet. Tegen de noord-westelijke vieringpijler van het 'Nieuwe Werck' stond het Sacramentshuis. Als achtergrond werd deze pijler ook met rode dodekop beschilderd, waarop vele malen een kelk met hostie en 't Lam Gods staan. Uit het laatste kwart van de 15e eeuw stamt de beschildering, die op de noord-oostelijke steunbeer van de toren te zien is: de stad Jeruzalem, zoals onder andere Jan van Eyck deze weergaf als achtergrond op verschillende van zijn panelen. De inventarisstukken, die nu in de kerk staan, zijn uit de Sint-Gertrudis zelf afkomstig - zij konden na de brand nog gerestaureerd worden - of uit de in April 1987 gesloten Waterschapskerk aan de Grote Markt of uit de twee andere in 1969 en 1984 gesloten katholieke kerken. Ook staan er nu stukken, die van elders gekomen zijn uit Antwerpen, het Catharijneconvent te Utrecht, het Belgische Mol (koororgel), uit de Haagse Spuikerk, kortom uit diverse kloosters en kerken. U kunt ter plaatse voor 2,50 een gidsje kopen, dat u goed over een en ander informeert. Grafmonument van Charles Morgan, Gouverneur van Bergen op Zoom. De laatste restauratie van de kerk.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1988 | | pagina 10