21
Toren Grote Kerk te Dordrecht.
beschadigde natuursteen kon later met
behulp van pleisterwerk opgelapt worden.
Pas gedurende de laatste restauraties heeft
men het beschadigde werk door echt
natuursteen vervangen. De kerk is geheel in
steen overwelfd, iets dat de luchtbogen aan
de buitenzijde van het middenschip al
hadden doen vermoeden. De meeste
gewelven dateren uit de jaren tussen 1457
en 1500. De beeldenstorm ging aan de kerk
goeddeels voorbij, dit tot grote tevredenheid
van de landvoogdes Margaretavan Parma.
Zij getuigde daarvan in een brief aan de
Dordtse regering. Toch werd een persoon,
een zekere Jacob Raidt, veroordeeld om
'gehangen en mitter korde geworcht te
worden' wegens het in stukken gooien van
beelden in de kerk.
De koorbanken met hun voortreffelijke
snijwerk vormen een verhaal apart. Vergelijk
eens het weergaloze renaissance-snijwerk
van Jan Terwen met de al even
uitdrukkingsvol gesneden misericordes
(zitjes aan de koorbanken waar de leden van
het koor gedurende de urenlange gezangen
op konden steunen). Het beeldhouwwerk in
deze kerk is van hoge kwaliteiten en wordt in
Nederland nauwelijks geëvenaard. Het
Onze Lieve Vrouwekoor, ter zijde van de
noordelijke kooromgang, werd volgens de
stedelijke rekeningen over de jaren 1284-'85
in dat laatste jaar voltooid en gewijd. Hoe de
oorspronkelijke vorm van dit koor was valt
niet meer te zeggen, maar we weten uit een
acte van 1434 dat er aan de procuratoren
geld verstrekt werd om een gewelf aan te
brengen. De huidige vorm dateert uit 1462,
toen het hersteld was nadebrand.Hetis ook
in het bezit geweest van fraai gestoelte,
maar dat is bij de brand van 1457 verloren
gegaan. Al eerder was dit koorgestoelte het
doelwit geweest van vernielingen, want de
Dordtse jeugd scheen er een bepaald
genoegen in te scheppen de neuzen van de
beelden af te snijden. Er werd zelfs een
speciale keur uitgevaardigd om dit
vandalisme tegen te gaan.
Het middenschip en het hoge koor worden
omgeven dooreen krans van 23 kapellen.
Sommige van deze kapellen zijn door