Klassicisme voor gotiek, het verhaal van twee Zierikzeese kerken* 18 Als overheid en particulier initiatief gezamenlijk optrekken, dan zal het gestelde doel worden bereikt. Dames en Heren, de Stichting Oude Zeeuwse Kerken heeft haarfunktie en daarmede recht van bestaan bewezen. Twee kerken, die wellicht anders teloor zouden zijn gegaan, Baarland en Zierikzee, werden gerestaureerd. Men wacht nu nieuwe uitdagingen, want daarvoor is de stichting opgericht. In ieder geval komt er mijns inziens een muzikale periode, daar twee orgels nog op restauratie wachten. Zeeland zingt toch met alleen in De Doelen of op een dag als vandaag Gezien de positieve ervaringen in de samenwerking met velen zou het een goede zaak zijn als Zeeland de krachten bundelde op het gebied van monumentenzorg. Als eilanden zijn er overal vrijwilligers bezig, met molens, boerderijen, kerken, synagogen. DRS. PETER DON Op deze dag, die een feestdag is voor de Stichting Oude Zeeuwse Kerken, maar met name ook voor de stad Zierikzee, is het passend en wellicht zelfs onontkoombaar om ook even terug te blikken in de geschiedenis. Daarbij komen we niet één maar twee kerken tegen: twee totaal verschillende gebouwen, waarvan de geschiedenissen in zekere zin nauw met elkaar verbonden zijn, maar die nooit tegelijkertijd hebben bestaan. De kerk waarin wij ons nu bevinden, de Nieuwe Kerk, dankt zoals bekend haar bestaan immers aan dezelfde ramp die het einde inluidde van haar voorgangster, de oude Slnt-Lievensmonster. Dat de Zierikzeeënaren vanaf het moment dat tot nieuwbouw werd besloten, spraken van 'de nieuwe kerk', ligt natuurlijk voor de hand en dat deze benaming zich ook na de voltooiing van het gebouw niet meer wijzigde, is eveneens te begrijpen. De Nieuwe Kerk herinnerde immers in niets aan Toespraak bij de ingebruikneming van de gerestaureerde Nieuwe KerkteZierikzee op 16 april 1988 Waar blijven de dammen als verbinding? Bundeling in bijvoorbeeld een federatie, die de kennis, de financiën en administratie kunnen ondersteunen zou nuttig zijn. Juist nu de Staten spreken over privatisering van tal van zaken kan een gedachte als deze meegenomen worden. Afslanking zonder visie is slechts bezuiniging. We hebben geen behoefte aan nog een praatorgaan. Het gaat om bundeling van krachten en om het inspelen van monumentenzorg op aanverwante sectoren als arbeidsmarkt, recreatie. Want er moet een optimaal rendement van de inspanningen komen. Laten we trots op de historische rijkdommen in onze provincie zijn en deze trachten in te passen in het sociale en culturele leven. Dat geldt ook voor Zierikzee. Driemaal dreigde de slopershamer. Driemaal is scheepsrecht. Burgers van Zierikzee, laten we het gebouw tot een levend centrum maken, dat straalt in uw gemeenschap. het kerkgebouw dat zij verving en was in alle opzichten werkelijk nieuw. Om enigszins te kunnen bevatten hoe nieuw, moeten wij onze blik eerst richten op de oude Sint-Lievensmonster, die sinds lang de Grote Kerk werd genoemd, dit ter onderscheiding van de eveneens bij de Hervormde gemeente in gebruik zijnde Kleine of Gasthuiskerk aan de Oude Haven (thans het Havenplein). Het is, zeker voor diegenen onder ons die van jongs af met de stad Zierikzee vertrouwd zijn, vrijwel onmogelijk zich een voorstelling te maken van hetgeen hier, op de plaats waar wij nu zitten, vóór 7 oktober 1832 stond We kennen natuurlijk wei de oude tekeningen en gravures van de Grote Kerk, maar voor het omzetten van hetgeen we daarop zien in een idee van de driedimensionale werkelijkheid van toen, schiet onze fantasie ten enen male tekort. Aan het einde van de Poststraat hóórt het imposante zuilenfront van de Nieuwe Kerk: dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo blijven, zijn wij geneigd te denken. Maar natuurlijk is dat niet zo. Op de plaats van de strakke, klassieke 'tempel' van nu stond ooit een gotische kerk met een uiterst gevarieerde en rijk versierde bouwmassa, een typische laat-middeleeuwse stadskerk zoals we die nog vinden in bijvoorbeeld Hulst, Goes en Brouwershaven. Groter contrast is nauwelijks denkbaar: tegenoverdezuilen, de pilasters, de frontons en de rondboogvensters van het neoklassicisme: de pinakels, het ijle maaswerk, de topgeveltjes en de spitsboogvensters van de gotiek. Doordat de rijkelijk met beeldhouwwerk versierde, gotische Sint-Lievensmonstertoren naast de neoklassicistische Nieuwe Kerk overeind bleef, is hetthans hier in Zierikzee mogelijk dit stilistische contrast vrijwel in één oogopslag te aanschouwen. De geschiedenis van de beide kerken leert ons dus iets over de veranderingen in de smaak van onze voorouders en zij leert ons tevens iets over de ontwikkeling van onze eigen smaak. Want het is nog maar betrekkelijk kort geleden dat het 19e-eeuwse neoklassicisme, zoals dat hier aan en in de Nieuwe Kerk te zien is, alom werd verguisd als een mislukte stijl, niet waardig om in één adem genoemd te worden met de hooggeprezen middeleeuwse gotiek. Men vond het een 'quasi klassieke komedie' en sprak bij gebouwen in deze stijl van 'het ogenbedrog van een bouwlichaam zonder artistieke of constructieve ruggegraat, maar opgedoft met een goedkoop maskeradepakje en wat valse ordetekenen'1De verwijten waren vooral gericht tegen de 'onwaarheid' van een architectuur die het moest hebben van gewelven vervaardigd van latten, stro en stuc en van zuilen die bij nadere beschouwing van hout bleken te zijn, gecamoufleerd dooreen marmerverfje. Over de Zierikzeese Nieuwe Kerk werd veertig jaar geleden het volgende oordeel

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1988 | | pagina 18