Wij bezochten Dordrecht en Bergen op Zoom Donateurstocht op 25 juni 1988 «w. 3 DRS. P.S.J. BEEKHOF-KOOLE Omdat het er die morgen, toen we om half negen met de bus wegreden, wat regenachtig uitzag, bemoedigde de leider van onze tocht, de heer de Bruin, 't gezelschap met de optimistische tekst 'hoe dichter bij Dordt, hoe mooier 't wordt'. Hiermee wist hij alle dreigende buien en daarmee gepaard gaand ongemak te bezweren en bezorgde hij ons niet alleen een droge, maar ook een mooie dag. Zoals al eens eerdervermeld, blaakt onze gids ook in het prille morgenuur van grote ijver; hij startte dan ook direct z'n verhaal met toelichting over stad en land. Voor onze vaste klanten was dat min of meer een herhalingsoefening, omdat we de route tot Bergen op Zoom samen al verschillende malen hebben afgelegd, maar voor nieuwelingen ongetwijfeld een bron van lering, 't Lijkt ons evenwel verstandig u op deze plaats te wijzen op de al eerder verschenen Bulletins, die u a 5,- per stuk kunt afhalen ten kantore van Mr. Flos, Houtkaai 7 te Middelburg. In de nummers 9 en 15 is er sprake van het landschap, in de Bulletins 2,3 en 7 worden respectievelijk de belangrijke kerken van Kloetinge, Kapelle en 's-Heer Arendskerke, die we tijdens onze reis min of meer passeerden, beschreven. Ook willen we nu niet meer stilstaan bij de Sint-Geertruidskerk te Bergen op Zoom, die we uitgebreid en onder goede leiding in de middag bekeken; deze kerk, die sommigen ongetwijfeld met ambivalente gevoelens opgezadeld heeft, is uitputtend in ons twintigste nummer geanalyseerd. Wij beperken ons nu dus tot ons bezoek aan de Grote- of O.L. Vrouwekerk van Dordrecht. Ook daarover publiceerden we al een bijdrage van Ir. van Druten, maar we gaan proberen die met wetenswaardigheden nog wat aan te vullen, vooral omdat deze kerk, na de recente restauratie, volmaakt mag heten, in zoverre volmaaktheid op dit ondermaanse kan bestaan. De Grote Kerk van Dordrecht. De gotische bouwstijl, zo merkt Prof.Dr'. F. van der Meer in het Aulaboekje 'Keerpunt der Middeleeuwen' op, is 'teerst te zien in Frankrijk in 1130. toen de bouw van de kathedraal van Sens een aanvang nam. 't Merkwaardige is, dat er van de bouwmeester niets bekend is, al duikt er later in Canterbury een zekere Willem van Sens op. Hoe het zij: toen de kerk van Sens er eenmaal stond, verspreidde de Gotiek zich snel over het zogenaamde lie de France en verder. In ons land valt het hoogtepunt van deze stijl later, vooral in de 14e, 15e en 16e eeuw met een lange uitloper tot de 18e eeuw toe. In Italië kwam echter omstreeks 1350 al een proces op gang, dat tot grote omwentelingen op geestelijk, cultureel en staatkundig gebied zou leiden en de periode van de Middeleeuwen zou afsluiten. Deze ommekeer is men toen al Renaissance gaan noemen. De Gotiek was in ons land evenwel sterk geworteld. Omstreeks 1510 kondigt de Renaissance zich hier pas aan, toen de ontwikkeling in Italië al op haar hoogtepunt was. Bovendien ziet men tussen 1510-1550 alleen aan sommige gebouwen en inventarisstukken Renaissance versieringsmotieven verschijnen, maar geen bouwwerken geheel in deze stijl. Daarvoor moeten we wachten tot 1561 -1565, toen Cornelis de Vriendt op de Grote Markt te Antwerpen z'n stadhuis neerzette. Met deze korte uiteenzetting beogen we terecht te komen bij de koorbanken in het hoogkoor van de kerk te Dordrecht, die aan Jan Terwen worden toegeschreven en die tussen 1538-1542 gesneden zijn. De geschiedenis van het koor in de kerkbouw gaat tot ver in de Romaanse tijd terug, waar in deze ruimte - toen de chorus psallentium genoemd- de zangers, aan noord- en

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1988 | | pagina 3