10 schilderijtje in processie door de polder in een grote ommegang rondgedragen. Behalve talloze bedevaartgangers uit alle windstreken liepen ook de reguliere monniken van Sint-Augustinus mee, die sinds 1452 een klooster in Vrouwepolder bewoonden, aan hen door Hendrik II van Borssele aangeboden, toen ze door zgn. grondvallen uit hun oorspronkelijke behuizing, het Huis Mortier in Arnemuiden, verdreven waren. Zij hielden zich vooral bezig met het overschrijven en verluchten van boeken en missalen. In 'Dye Cronijcke van Zeelandt' van Jan Reygersbergh (verschenen in Antwerpen in 1551) staan bij het jaar 1494 rampen vermeld. 'In dat jaar', zo lezen wij, 'was er een grote afbrokkeling van land benoorden de Polder van Veere en door de grondbraaksels en verlies van land kwam meer dan 200 gemeten land buitendijks'. Volgens S. Muller ('de Kerkelijke indeling' blz. 184) zijn bij die catastrofe de kerk van Vrouwepolder en het beroemde paneeltje verdronken, maar kort vóór 1501 stond een nieuw bedehuis weer overeind. En al gauw hing daar een nieuw wonderbaar schilderijtje: een Maria zonder Kind met een typisch Zeeuws of Vlaams gezichtje, dat aan de dyptiek van Quinten Matsijs in de Nat. Gallery in Londen doet denken, een biddend Onze Lieve Vrouwke na de Annunciatie. Ook dit paneeltje heeft zeer veel vereerders getrokken en was, zoals Dr. Unger ons in zijn 'Bronnen tot de geschiedenis in de landsheerlijken tijd' no. 367 en 374 vermeldt, ook het doel van enige strafrechtelijke boetetochten. De kerk werd tijdens de Beeldenstorm door de stormende luiden overgeslagen. Maar kort daarna, in 1571 of 1572, trok 'vanuit Veere een bende woestelingen naar Onze Lieve Vrouwepolder om opruiming te houden van alle paapsche bijgelovigheden. De dorpskerk werd verwoest en verbrand en werd de prooi van baldadige krijgers'. (Ermerins: 'het dorp Vrouwepolder', 1e stuk blz. 14, 32 en 34.) Bij die gelegenheid werden ook het zgn. mirakelboek, alle ex-voto's en vele andere devotionalia verscheurd en kapot gegooid. Het schilderijtje is uit de handen van die lieden gered en volgens getuigen beschadigd op 't kerkhof daar gevonden. Parduyn, de baljuw van Veere en grootvader van een mejuffrouw Hacco - we zullen daar meer van horen! - heeft het voor een koppel schapen van de 'bandieten' gekocht. Tot de dood van die juffrouw Hacco is 't paneeltje in haar familie gebleven. Gaffelkruis op het kazuifel gedragen tijdens Mariafeesten. (foto: L. J. F. van den Hemel) De Lotgevallen van Maria van de Polder na de Reformatie Er bestaat een door de heer Karei Verschelde, kunsthistoricus en bouwmeester in Brugge, gemaakt afschrift van een autentieke Acte, op 31 maart 1662 voor notaris Crabbe in Middelburg verleden en door Meerkamp van Embden op de onder dit artikel vermelde plaats nauwkeurig weergegeven. 'Op verzoek van de heer van Borssele van der Hooghe getuigen Mr. Daniel Panneel, doctor juris in Utrecht en de heer Marcus de La Palma, griffier van de kleine zaken in Middelburg, dat zij weten, hoe mejuffrouw Johanna Hacco, vroeger woonachtig in Vrouwepolder, grootmoeder van Panneels vrouw, tijdens haar leven een Marybeeldeken heeft bezeten, dat Panneel uit haar boedel heeft gekocht. Daarna heeft Panneel het stuk verkocht aan Ferdinandus Riemelant in Veere, als lasthebber van de presente Heer van Borssele. Beide getuigen herinneren zich van oude parochianen in Vrouwepolder en andere bejaarde personen te hebben gehoord, dat het schilderijtje eertijds heeft gehangen in de kerk in Vrouwepolder'. Boven deze Acte, waarvan het later verdwenen origineel in de ontruimde salon van het huis van Bruggraaf Charles de Croeser in Brugge door de al genoemde heer Verschelde gevonden werd, had Pieter van Borssele, de nieuwe eigenaar, als opschrift geschreven: 'Attestatie van dhr. Panneel ende La Palma voor Jonckheer Pieter van Borssele van den Hooge nopende seker miraculeus Maria beeldeken.N.29'. K.J. Derks S.J. heeft in zijn in 1947 verschenen boekje over 'Onze Lieve Vrouw van den Polder', nog te verkrijgen in de R.K. Kerk in Middelburg, uitvoerig uit de doeken gedaan, hoe het paneeltje in de salon in de Goudenhandstraat in Brugge terecht is gekomen, 't is een spannend verhaal, dat we u graag zouden opdissen, maar dan In de Mariakapel van de Petrus- en Pauluskerk te Middelburg, (foto: L. J. F. van den Hemel)

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1989 | | pagina 10