25 I Deze aan het lijden van Christus gewijde nog steeds private kerk vormt één complex met twaalf godshuisjes en een burgerlijk woongeheel, in de 15e eeuw tot stand gebracht door de uit Genua afkomstige familie Adornes. Wij laten ons inlichten door het standaardwerk van Valentin Vermeersch Brugge, duizend jaar kunst' waarin hij beschrijft dat de merkwaardige samenstelling van de eenbeukige kerk met de veel te grote doch schilderachtige toren vermoedelijk verklaard kan worden uit de tweevoudige bouwaanzet. Het koorgedeelte: een verhoogd koor boven een lage, als crypte en gedeeltelijk als graf uitgewerkte ruimte, overkoepeld door de met het koor verbonden toren, kwam tot stand tussen 1427 en 1429. De korte beuk met het centraal opgestelde graf van Anselmus Adornes en Magareta van der Banck werd tussen 1470 en 1482 voltooid. Volgens de overlevering heeft de Heilige Grafkerk te Jeruzalem voor een en ander model gestaan. Hierdoor zou het ongewone karakter van de toren met zijn hoektorentjes, galerij en dubbele bekroning met grote bol te verklaren zijn. Wij noemden Anselmus (of Anselm) Adornes (1424 - 1483). Hij was het die in het Brugge van de 15e eeuw de top van de maatschappelijke ladder bereikte. Hij ook was een van de Italianen die, naast een Arnolfini, naast de bankier uit Florence Angelo Tani en de financier Portinari, chef van het Brugse filiaal van de Medici, in de tijd van de Bourgondische heersers kleur en aanzien aan de stad gaven. De Italiaanse afkomst van o.a. de Adornes en blijvende contacten met het moederland hebben er voor gezorgd dat het zuidelijk humanisme wortel schoot in het wat killere noorden. Noël Geirnaert wijst nog op een facet van de familie: hun innige religiositeit. 'Verschillende leden van de familie hadden een voorkeur voor ingetogen vroomheid en een neiging zich van de wereld af te keren. Ze steunden verschillende kloosters, vooral die van de Kartuizerorde. Typisch voor dit geslacht was de traditionele aandacht voor de heilige plaatsen en vooral Jeruzalem.' Na genoten te hebben van de Jeruzalemkerk lopen we langs de St. Annakerk terug naar het centrum. De St. Anna heeft duidelijk een 17e eeuws karakter, maar in oorsprong heeft er een 15e eeuwse kerk gestaan, die in 1497 werd gewijd. Eerst eenbeukig werd zij al spoedig tot driebeuken uitgebreid. Het bedehuis ging ten onder in de verwoestingen van de beeldenstorm. In de veel soberder vormgeving van de 17e eeuw zijn nog sporen van de vroegere kerk terug te vinden. Onderweg, langs de De Jeruzalemkerk. (Uit: Vermeersch Brugge)

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1989 | | pagina 25