6 Onze Lieve Vrouwe op 't Staeksken In Antwerpen. Op deze wijze werd zij ook te Vlissingen vereerd. (Schutijser) Maagden van oorsprong heidense beelden geweest zijn, ouder dan het Christendom. Hoe het zij: de eerste in Rome gebouwde kerken, de Santa Maria Maggiore en de Santa Maria in Trastevere, waren aan Maria opgedragen. De geschiedenis van Nuestra Senora del Pilar in het Spaanse Saragossa gaat tot de eerste eeuw terug. Ook in Frankrijk bouwde men al in de eerste periode van de kerstening aan Maria gewijde kerken, die later tot grote bedevaartcentra werden: Rocamadour, de Maagd van de Rots, die ketters kon bekeren, was in de eerste eeuw al een voornaam oord van Maria-verering, iets later werd Chartres een van de belangrijkste centra. Vanaf de 13e eeuw ontstonden geleidelijk meer bedevaartsoorden met wonderdoende Maria-beelden: Scherpenheuvel, Halle, Kevelaer, Boulogne, Maria-zell, Amersfoort en de soete Lieve Vrouwe van den Bosch. Na deze ver van volledige uiteenzetting is 't tijd ter zake te komen en onze blik op Zeeland te richten. Maar eerst citeren we nog een fragmentje uit het beroemde boek 'L'Art religieux du XII siècle' van de Franse cultuur-historicus Emile Male. 'Legenden, misschien even poëtisch als 't epos, schiepen pelgrimages; zij deden kerken oprichten, zij vulden deze met kunstwerken, zij brachten miljoenen mensen in beweging; zij waren voor een menigte zieken een troost en een hoop, zij lieten hen vanaf deze wereld vaag de heerschappij Gods zien'. De Maria-oorden in Zeeland zijn ook meestal met legenden verbonden, die niet altijd gelijkluidend zijn. We noemen nu even de belangrijkste plaatsen op en doen daaruit voor dit artikel een keuze. In Aardenburg werd Onze Lieve Vrouwe met de Inktpot vereerd, in Axel Onze Lieve Vrouw ter Hage. In Baarsdorp trok Onze Lieve Vrouw van de Poel vereerders, hoewel niet vaststaat of dit wel een bedevaartsoord was, er was wel een put met zoet, geneeskrachtig water. Van de Madonna in Biervliet is weinig bekend, maar in Clinge en Kapellebrug is sprake van een Onze Lieve Vrouwe ter Eecken, een klein houten beeldje, een zwarte Madonna, die tegen de stam van een eikeboom stond en werd aangeroepen tegen de Zeeuwse koorts; ze wordt daar nu nog in een kapelletje vereerd. Dan is er ook een Onze Lieve Vrouw van Hinkelenvoirt en een Madonna van Hulsterloo een beeldje, dat nu bewaard wordt in de herbouwde Abdij van Drongen bij Gent. Ook past de Lieve Vrouw van Lamswaarde in deze opsomming, die in een kapel, gebouwd door de abdijheren van Baudeloo, te zien was en de Heilige Maagd van Zeven Weeën in Reimerswaal. We weten, dat deze verdronken stad in de 14e en 15e eeuw door handel en scheepvaart een grote welvaart kende. Jan van Coudenberghe, deken van Abbebroek en pastoor van de Sint-Salvatorkerk in Brugge, heeft aan de Petrus- en Pauluskerk van Reimerswaal een schilderijtje van Maria geschonken zoals er ook een in Abbebroek en Brugge hing, maar dat spoorloos is. 't Was geschilderd naar een groter schilderij, dat in Rome in de kerk Area Coeli aan de wand hing en dat, zoals de legende vaker vertelt, door Lucas, evangelist, dokter en schilder, vervaardigd was. Voorts stond er in een nisje van de stompe toren van Oost- Souburg een stenen Onze Lieve Vrouwke, dat dan ook prompt Onze Lieve Vrouwe van de Toren heette en waarover we aanstonds zullen berichten. In Vlissingen moeten verschillende beelden van Maria gestaan hebben, maar 't meest bekend is toch Onze Lieve Vrouw op 't Staeksken, een beeld, dat volgens sommigen de Norbertijnen hadden meegebracht uit de Sint-Michielsabdij van Antwerpen. Zij hebben in de 12e eeuw, wellicht uit dankbaarheid voor een voorspoedige reis, dit beeldje op hun landingsplaats op een paal neergezet. Op een kaart van Pieter Cornelis Poel uit 1570 is ook een Madonnabeeldje te zien, staande op Boulevard de Ruyter ter hoogte van het Leugenaarshoofd. Of dit het oorspronkelijke beeldje van de Norbertijnen was, is twijfelachtig. Een andere lezing dateert n.l. de verering van Maria op 't Staeksken pas in 1470, niet in Antwerpen, maar in Bergen op Zoom. Deze devotie duikt in Antwerpen pas in 1474 op. De zegsman, pastoor Juten, meent, dat deze typische schippersdevotie vanuit Bergen op Zoom naar Antwerpen is overgebracht, waarna waarschijnlijk zeelieden deze verering in Vlissingen hebben bekend gemaakt. In Tholen zijn er behalve een aan Maria toegewijde kapittel-kerk enkele aan de Heilige Maagd gewijde kapellen geweest o.a. die van het kasteel. Een opmerkelijk

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1989 | | pagina 6