14 Eén van de schitterende 27-armige kronen die in 1980 het interieur van de kerk een heel ander aanzien hebben gegeven, (collectie J. Ranter) gewone volk. Verder zijn de zerken die versierd zijn met figuren, wapens of beelden, vaak van groot belang als kunsthistorisch monument. Daarom is het gelukkig dat bij de restauratiewerkzaamheden aan het eind van de twintiger jaren de meest fraaie en dus kwetsbare zerken, zoveel mogelijk uit de loop zijn gelegd. De kerkbrand van 1618 heeft een aantal zerken sterk aangetast. Ook de Franse revolutie in 1795 heeft zijn sporen nagelaten. Veel familiewapens werden toen uitgekapt. Bijzondere vermelding verdient de erezerk van de beroemde drenkelingenredder Frans Naerebout, die zijn laatste Het zegel van de kerk van Goes. Foto gemeentearchief Goes 1986. (collectie J. Ranter) levensjaren onder behoeftige omstandigheden aan het Goese Sas sleet en daar in 1818 overleed. Het kerkzegel De afbeelding op het kerkzegel van de Nederlandse Hervormde Gemeente van Goes legt de nadruk op de kracht van het Woord. De tekst van het randschrift luidt: 'LEO EX JUDA BESTIAM VICIT BLASPHEMAM APOC.5.13'. (De Leeuw van Juda overwint het Godslasterende beest, Openbaring 5.13). Overigens is het vreemde dat de overwinning van de Leeuw van Juda wordt vermeld in Openbaring 5:5 en niet in Openbaring 5:13. De oplettende beschouwer onderkent in het kerkzegel tevens de verandering van de tijden. Het matriarchale element van de late middeleeuwen, tot uitdrukking gebracht in de verering van Maria Magdalena, heeft plaats gemaakt voor het sterk patriarchaal gekleurde beleven van de reformatie. Slot Besluiten wij dit algemene artikel over de Grote- of Maria Magdalenakerk te Goes met het uitspreken van de hoop, dat velen zich met ons verbonden zullen voelen met de bouwers van 1619-21 en daadwerkelijk zullen beamen 'dat men sulcken schoon edeficium nyet geheel soude laten vergaen, daermede de stad soude gantsch gedeformeert syn, maer dat men behoort te versorgen de voorseide kercke wederom te brengen (en te houden!) in eenen behoorlijken staet'. Literatuur: - L. J. Abelmann, Een vogelvluchtplattegrond van Goes van Zacharias Roman, in Historisch jaarboek voor Zuid- en Noord-Beveland no. 5, Goes, 1979. - L. J.Abelmann, De grafzerken in de Grote- of Maria Magdalenakerk te Goes, Alphen aan de Rijn, 1981. - L. J. Abelman en J. L. van der Valk, Zo zag Goes er uit, Alphen aan de Rijn, 1971. - Ch. de Coster, Zeeland door de bril van 1873, Amsterdam/Antwerpen, derde druk, z.j. - F. van Dijk, De revolutie van 1795 in Zeeland, Goes, 1974. - F. van Dijk en J. H. Kluiver, Korte geschiedenis van de Grote- of Maria Magdalenakerk, kerkorgel en carillon te Goes, Goes, z.j. - C. P. M. Holtkamp, De zeven getijden en de functie van zangmeesters in de Maria Magdalenakerk te Goes, in Historisch jaarboek voor Zuid- en Noord-Beveland no. 7, Goes, 1981. - H. Janse, Houten kappen in Nederland 1000-1940, Delft, 1989. - J. de Kanter en J. ab Utrecht Dresselhuis, De provincie Zeeland, Middelburg, 1824, herdruk Schiedam, 1977. - J. H. Kluiver, Grote- of Maria Magdalenakerk (fotoboek), Goes, 1981. - H. J. Kok, Inventaris van de kerkpatrocinia in het Zeeuwse deel van het middeleeuwse bisdom Utrecht, in Archief Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen 1972 1973. - R. A. S. Piccardt, Bijzonderheden uit de geschiedenis der stad Goes, Goes, 1864, herdruk Goes, 1979. - M. A. Prins-Schimmel, Het stadhuis te Goes, Middelburg, 1988. - J. Ranter, Archivalia van de Grote- of Maria Magdalenakerk. (Niet uitgegeven). - J. J. M. Timmers, Christelijke symboliek en iconografie, vierde druk, Haarlem, 1981. Met dank voor de medewerking en de verstrekte informatie aan: pastoor F. W. J. Bastiaensen te Goes, F. H. de Klerk, medewerker gemeentearchief Goes en J. Ranter te Goes.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1991 | | pagina 14