L:J 1 H J L 2 1 ar Kerk en toren tijdens de restauratie in 1390 {foto M. de Goflau) schuine kant, maar door een drietal gemetselde pinakels op elke hoek Het effect is verrassend. Aan de toren is vrij veel witte Brabantse kalksteen verwerkt hetgeen er op wijst dat deze toren tot stand kwam toen in de latere 14de eeuw de invloed van de Brabantse gotiek merk baar begon te worden, 16) Wagen wij ons aan een beschouwing van een dergelijke toren vanuit de invalshoek van de symboliek, zoals die ten tijde van de bouw nog volop levend was, dan zien we het volgende. De Vader baart de Zoon - de beide onderste leden hebben een vierkant grondplan - uit de Vader en Zoon komt de H. Geest voort - het derde lid vertoont zich als een achthoek als de vervolmaking van de Drieëenheid. Acht is volgens Augustinus het getal der vol maaktheid, immers wanneer zeven het getal der schepping is, dan is acht dat der herschepping door Christus. Dit is dan ook de zin van de achthoekige vorm, die we ook vaak in het doopvont terugvin den. Verder verwijst het getal acht naar de acht zaligheden, genoemd in de Bergrede (Matthéüs 5). Tenslotte is de spits van de toren het kenmerk van de hoge waardigheid van het godshuis en van Hem aan wie het werd toegewijd, als mede een teken van de opstrevende lief de en de hoge verering die de geloofsge meenschap, die er samenkomt, toedraagt aan "God in den hoge". De heilige linie Nalezende wat er eerder reeds over de kerk gepubliceerd is, hebben wij met stij gende verbazing geconstateerd dat er sprake is van een wel zeer hardnekkig misverstand. Wij bedoelen hiermee de vermeende asverdraaiing uit de heilige linie. Volgens een aantal schrijvers - waaronder zeker niet de eerste de besten - zou de kerk, na een brand in de tweede helft van de 15de eeuw opnieuw opge- Doorsnedetekening A-B (Architectenbureau Rothuizen 't Hooit b v., Goes). bouwd. niet meer de gebruikelijke oost west richting hebben gekregen, maar de noord-zuid richting. Vandaar de aandui ding "asverdraaiing". 17) Iemand moet op dit dwaalspoor gekomen zijn, waarschijnlijk in de war geraakt door de afwijkende situering van de toren, waarna dit verder maar gewoon overge schreven is. In werkelijkheid loopt de as van het kerkgebouw normaal oost-west De afwijking van de zuivere heilige linie bedraagt 2,5° Dit is ver binnen de hier voor gangbare marges. Een en ander brengt ons in de verleiding - vooruitlo pend op een artikel waarin wij dieper op oorsprong en betekenis van het begrip "heilige linie" zullen ingaan - om alvast een ti|oje van deze sluier op te lichten We leggen onszelf hierbij de beperking op om nog niet de relatie te leggen met de vrijwel identieke symboliek van de hemelnchtingen bij de oude vóór-christe lijke volken. Plattegroricitekening van het gebouw (Architectenbureau Rothuizen 't Hooft b.v Ir i j ii> m i 3 fcy

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1992 | | pagina 7