L 1 B ~H~B ba n| lP I A U&J r-1 H J K nr— i 12 de dienstvertrekken, die respectievelijk voor de priester en voor de overblijfselen van de doden bedoeld waren. Deze kamers werden al in een aantal gevallen bij basilica's uit de laat-Romeinse periode aan de beide zijden van het schip aange bouwd. Maar het kruisontwerp werd al heel vroeg een mystieke betekenis toege dicht. Eusebius, de befaamde 4de-eeuw- se kerkhistoricus, beschreef de materiële vorm van het kerkgebouw al in termen van de Drieëenheid 3). In de tijd van de gotische kathedralen was men er van overtuigd dat de kruisvorm het kruis van Christus symboliseerde. Symboliek is zeker altijd belangrijk geweest in de ontwikkeling van het kerk- ontwerp en in de wijze waarop de kerken gebruikt werden. Toch moeten we vast stellen dat er interpretaties zijn die zowel om historische als liturgische redenen aanvechtbaar zijn. Er is van de vroege periode, zowel in het Westen als in het Byzantijnse Oosten, tamelijk weinig bekend over de liturgische praktijken. We moeten dan ook erkennen dat veronder stellingen over de preciese relatie tussen gebouw en eredienst en de rol van de symboliek hierin in een aantal gevallen met enige voorzichtigheid gemaakt die nen te worden. Constantijn Het bewind van de eerste tot het chris- temdom bekeerde Romeinse keizer, Constantijn - eerste kwart van de 4e eeuw - geeft het begin aan van de christelijke architectuur. Het is tevens het einde van het tijdperk van de catacomben en de schuilkerken. Plotseling werd, zonder voorafgaande experimenten of ontwikkelingen, een belangrijk nieuw gebouwtype beproefd. De Romeinse basilica was de voorloper waarop dit nieuwe type gebaseerd werd: een grote open zaal die voor bijeenkom sten van de burgerij of voor rechtszittin gen gebruikt werd en die geflankeerd werd door twee zuilenrijen met een recht hoofdgestel. De wanden boven de zuilen waren voorzien van vensters, de licht beuk Aan weerszijden van de zuilen bevonden zich overdekte gaanderijen, de zijbeuken. Deze indeling is sindsdien veelvuldig gebruikt en wordt nog steeds basilicaal genoemd. Het altaar bevond zich in een apsidiale ruimte aan het uit einde, tegenover de ingang en was door gaans op het oosten gericht. Tussen het schip en de apsis ontwikkelden zich al snel de diepere ruimten, de transeptar men, die de plattegrond een kruisvorm gaven. 20 w- je] I Ideaalplan van een vroeg-christelïjke basilica, naar de S Clemenle Ie Rome Het middenschip (A) wordt geflankeerd door de zijbeuken (B) De canthedra of bisschopszetel (C) bevindt zich in de halfronde apsis (D), achter het altaar (E) Het koorgestoelte (F) met aan beide zi|den de ambonen (G) strekt zich uit in het middenschip. Het beginnend transept (H) bevindt zich aan weerszijden van hel -sanctuarium. Aan de westzijde de voorhal of narthex (I) Tenslotte de voorhof of atrium (J) met de omlopende zuilengang (K) en in het midden de fontein of het waterbekken (L). De grootste van Constantijns basilica's was de oude St. Pieter in Rome. Deze kerk werd gesloopt in de 16e eeuw. maar de S. Paolo fuori Ie Mure en de S. Maria Maggiore lijken er sterk op en bestaan nog. Het grote belang van het optreden van Constantijn is verder gelegen in zijn initia tieven die hebben geleid tot de stichting van de tweede, principieel-christelijke hoofdstad Constantinopel, die niet zoals Rome belast was met de tradities van de oude religie Tegen Constantijns bedoe ling in werd daardoor het zwaartepunt van het rijk al naar het Griekse Oosten verschoven en ongemerkt werd hiermee de grondslag gelegd voor het Oostromeinse - later Byzantijnse - Rijk. Een onomkeerbaar proces in de geschie denis van het christendom - een Westerse èn een Oosterse Kerk - was geboren. Constantijn werd in de 5de eeuw heilig verklaard, een heiligverklaring die echter in het westen nimmer officieel is geaccepteerd. De Byzantijnse kerkarchitectuur ontwik kelde zich niet geleidelijk, maar kwam voort uit de navolging van één uniek en oorspronkelijk werk en was al vanaf het begin geheel volgroeid. De voorafgaande ontwikkelingen van de basilicale vorm in de twee eeuwen na Constantijn hadden blijvende betekenis, maar niets kan de mensheid hebben voorbereid op het effect van de kerk van de Heilige Wijsheid - de Hagia Sophia - gebouwd in de ongelooflijk korte tijd van vijf jaar (tus sen 532 en 537). Deze schok werd bewust gecreëerd door keizer Justinianus, die van meet af aan iets nieuws heeft willen scheppen, zowel wat het ideologisch karakter van zijn kathe draal betrof, als het effect dat het op de latere kerkelijke bouwkunst diende te hebben. Meer dan wie ook is hij in zijn opzet geslaagd. Het gebouw is zo adembene mend in zijn gewaagde effecten, dat de Osmanen, toen ze Constantinopel in 1453 veroverd hadden, de stijl van deze kerk duizend jaar later nog gebruikten als model voor hun moskeeën. De verschillen in de liturgie tussen de Romeinse en de (latere) Oosterse kerken geven in feite automatisch de verschillende architec- tuurvormen aan. Essentieel hierbij was dat men in het Oosten geen behoefte had aan omvangrijke koren, iets dat in het Westen juist sterk de nadruk kreeg. Het meest opvallende element in de ortho doxe kerk werd de versierde ikonostasis, een afsluiting ter breedte van het schip met daarin enkele deuren. De ceremo niën vinden grotendeels achter deze deu ren plaats, onzichtbaar voor de gelovigen. Om niet verder buiten het kader van dit artikel te treden, bepalen wij ons in het vervolg uitsluitend bij de ontwikkelingen die de kerk in het Westen heeft doorge maakt. De christelijke basilica's Het zuivere grondplan van de kerk zoals dat gedurende de eerste eeuwen na Constantijn gebruikelijk was, zag er in zijn meest volledige vorm als volgt uit. Allereerst was er de voorhof of atrium, ook wel "paradijs" genoemd 4). Deze voorhof was een vrije, niet overdekte en door een hoge muur omgeven ruimte, die in de zesde eeuw tevens als begraaf plaats voor verdienstelijke gemeentele-

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1993 | | pagina 12