24 1981 op de klokkenzolder gemonteerd. De overkomplete 19 klokken van Eys- bouts gingen de smeltoven in. De nieuwe beiaard is vier maanden eer der in de lantaarn van de kerktoren aan gebracht. De 40 klokken met een diame ter van 175 tot 757 mm wegen in totaal 1854 kg. Eindelijk kon beiaardier Gerard de Waardt ook te Sint-Maartensdijk klinkende melodieën laten horen. Restauratie 1992-1993 De restauratie in de vijftiger jaren was niet de laatste restauratie van deze eeuw. In 1983 werd tijdens onderhoudsschilder- werk houtrot aan de toren geconstateerd. Omdat dit erger was dan men had veron dersteld, werd het verfwerk stilgelegd. Een poging tot herstel door het opvullen van de verrotte plekken met epoxyhars moest worden gestaakt nadat was ont dekt dat het hout ook door zwam was aangetast en een deel van het hout door de larve van de bonte knaagkever was bewerkt. Dat dit eerst in een laat stadium is ontdekt heeft te maken met de con structie van de aan weer en wind bloot gestelde open lantaarns. In de houtver bindingen van de vele horizontale en vertikale balken en kruisschoren die op een ambachtelijke manier waren uitge voerd met pen-en-gatverbindingen, loe ven en voorloeven (uitkeping in een of beide elkaar kruisende houten construc- tiedelen) kon makkelijk water komen. Daarnaast waren delen van de spits niet of zeer moeilijk bereikbaar, ook voor de gespecialiseerde medewerkers van de Monumentenwacht. In het bijzonder de toegang naar de bovenste lantaarn was moeilijk door de vele draden van het caril lon en de doorgang binnendoor. In de nauwe bovenste lantaarn kan men ter nauwernood staan, laat staan de toe stand inspecteren. Buitenom was deze lantaarn niet bereikbaar. De toestand van de toren maakte een grote restauratie noodzakelijk. Voor het maken van een restauratieplan werd in 1989 opdracht verleend aan het Architecten bureau Rot huizen, Van Doorn en 't Hooft te Goes. Uiteindelijk verleende de Rijksdienst voor de Monumentenzorg in maart 1992 ver gunning voor de aangevraagde werk zaamheden. Voor de bouwvakvakantie werd de toren geheel in de steigers gezet, het klokken spel in de lantaarn gedemonteerd en de 6300 kg wegende spits tot met de onder ste lantaarn door een mobiele kraan van de toren getild en aan de voet ervan op de grond gezet. Na de bouwvakvakantie begon aannemer Leenhouts b.v. te Sluis met het herstel. De spits is bijna geheel vernieuwd, zoals de hoekstijlen, steek schoren en de koningsstijl, waarin het ijzeren kruis was vastgezet. Deel voor deel werd gedemonteerd en in Frans eikehout nagemaakt. Alleen het hier en daar met epoxyhars herstelde tafelement, de basis van de grote lantaarn, bleef behouden. Bij de demontage bleek dat een aantal houtverbindingen niet vooraf waren geverfd, zodat het water en vocht makkelijk door het kopse hout kon wor den opgezogen. Hier ontstond het eerst rot. Bij deze restauratie is rekening gehouden met de zwakheden en tekortkomingen van de vorige constructie en zijn maatre gelen getroffen de spits een langer leven te geven. Zo tracht men het binnendrin gen van water in naden nu te voorkomen door deze open te frezen en te vullen met niet verhardend vulmiddel. Tegen de vraatzucht van de larve van de bonte knaagkever, die tijdens zijn jarenlange verblijf in vooral eikehout gangen met een doorsnede van 4 mm tot een lengte van 14 m maakt, is nog geen remedie. Hout dat hiervoor minder gevoelig is mocht van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg niet worden gebruikt. Verder is de stugge bedrading voor het bedienen van de hamers van de beiaardklokken vervan gen door kabels van roestvrij staal waar door de kans op beschadiging en ontre geling bij onderhoudswerk sterk wordt verminderd. Voor de bereikbaarheid van de klossen en het draagvlak van de grootste lantaarn is een tamelijk veilige roestvrij stalen opklapbare ladder ontwor pen Ook is een voorziening aangebracht om met een bootmansstoeltje vanaf de galerij af te dalen en het leien torendak en het voegwerk te inspecteren en is het dak van de onderste lantaarn rijkelijk voorzien van staphaken. Ondanks deze voorzieningen blijft het werk op deze hoogte - de toren is van het maaiveld tot de bol aan de voet van het kruis 42,65 m hoog - een karwei voor mensen zonder hoogtevrees Na een afwezigheid van 113 dagen werd op 13 november 1992 de nu acht ton wegende spits weer op de toren geplaatst, waarna men eveneens met de mobiele kraan het aangepaste ijzeren kruis op de spits liet zakken en met een klernband vastzette. Burgemeester H.A. van der Munnik plaatste op het hoogste niveau de haan op het kruis. Het vernieu wen van het' leiwerk van de spits onder de lantaarn, voeg- en metselwerk en reparatie van balkkoppen duurde nog tot in maart 1993. De restauratie kostte f904.000,-. Onze voorouders is het gelukt met op ervaring gestoelde vakkennis en weinig hulp- en financiële middelen eeuwenlang met regelmatig onderhoud en bijna zon der uitgebreide herstellingen de toren van de Sint-Maartenskerk te behouden. Het is te hopen, dat ook wij en de komende generaties er met de vele hulpmiddelen en gespecialiseerde kennis die ons ter beschikking staan daartoe in staat zullen zijn Bronnen Gemeentearchief Tholen. Archief van de smalstad inv.nr 447 Sint-Maartensdi|k, stadsrekeningen. Archief van de kerkvoogdii van de N H kerk te Sint-Maartens- dijk. kerkrekeningen en inv nr 18. Eendrachtbode 19 november 1992 JP Es Zuurdeeg, Sint-Maartensdi|k, stad aan de Pluim- pol. 1985. J.P.B. Zuurdeeg. De klokken van Sint-Maartensdijk, 1981. W van Gorsel, De Maartenskerk in de smalstad, 1959 S.W.A Drossaers, Archief van de Nassause Domein- raad. regestenlijslen voor oorkonden. 1955 De gegevens van de jongste restauratie zijn afkomstig van de heer L.H. Andriesse, technisch ambtenaar gemeente Tholen

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1994 | | pagina 24