14 hij naar Engeland. Maar ook daar werd hij door de autoriteiten gezocht (1585). Waarschijnlijk is hij toen weer naar Mid delburg overgestoken. In die tijd versche nen daar namelijk Browne's commentaren op de briefwisseling tussen Harrison en Cartwright. Duidelijk stelt hij daar nog weer eens dat "...the Church of England cannot be called a true Church of God..." Terug in Engeland De ellende die Browne in de gevangenis sen had meegemaakt, zijn jachtige leven en de vele teleurstellingen en botsingen hadden hem niet onberoerd gelaten. Toen hij dan ook. terug in Engeland, weer met gevangenisstraf werd geconfronteerd, capituleerde hij en ondertekende een ver klaring waarin hij het bisschoppelijke gezag aanvaardde. Een verschil van mening dat desondanks toch weer ont stond, werd door de bisschop van Peter borough gesust. Browne had overigens die bisschop eerder al. uitgemaakt voor een 'notoire dronkaard met vele zonden'. Om leraar aan de St. Olav-school in Southwork te kunnen worden tekende hij weer een verklaring zich te zullen onder werpen aan het bisschoppelijk gezag. Wel stond er een aantekening onder, dat wederzijds voor bepaalde zaken, begrip zou worden opgebracht, "...mutually understood..." Greenwood en Barrow, twee van zijn volgelingen, noemden hem daarom 'een onstandvastige afvallige'. In 1588 verliet hij de school en werd geestelijke in Achurch, Northampton. Hij schreef er een aantal, wat bizarre, ideeën over studiemethodes waarmee tien jaar onderricht zou kunnen worden terugge bracht tot één jaar studie. Browne's vader stierf in 1591Dat jaar pakte het Engelse parlement de Brownis- ten hard aan. De kringleiders Barrow en Greenwood werden opgehangen. Maar de man die de Brownisten hun naam had gegeven, bleef ongemoeid. Browne's vrouw, een zuster van Harrison, stierf in 1610. Hij hertrouwde 14 februari 1613. Geen gelukkige keus, want het gedrag van zijn tweede echtgenote bracht nieuwe moeilijkheden. Voor zijn parochie had Browne maar weinig aandacht. Van 1616 tot 1626 woonde hij in Thorp Water- ville. Er werd toen over hem gezegd: "Hij heeft een vrouw waarmee hij niet leeft en een kerk waarin hij niet preekt." In 1629 onderstreepte hij in Achurch nog weer eens de onafhankelijkheid van de plaatselijke gemeente door het gemeen schappelijk gebedenboek op zijn eigen wijze te gebruiken. Hij droeg er geen koorhemd en vond werken op zondag geen probleem. Een aantal van zijn parochianen werd ervoor gestraft, Browne zelf bleef ongemoeid. Een charlatan en een hypocriet werd hij toen genoemd. Vrienden van Greenwood en Barrow spraken vol verachting over hem. En gezagsdragers van de Anglican Church vonden hem lastig en onberekenbaar, een onberekenbare en onverbeterlijke rebel. Op 82-jarige leeftijd kwam er een eind aan zijn veelbewogen bestaan. 1913 In Amerika worden Robert Browne, Robert Harrison en Thomas Cartwright beschouwd als de grondleggers van de Modern Congregational Order. In de consistoriekamer van de huidige Engelse Kerk in Middelburg zit in de muur een gedenkplaat, in 1913 door de zon dagsscholen van de Congregational Order aangeboden ter nagedachtenis aan Willem van Oranje en de gastvrije stad Middelburg. Reverend William Elliot Griffis uit Ithaca, New York had daarvoor contact opgenomen met dr. H.T. Oberman, toen tertijd predikant van de Engelse Gemeen ten in Middelburg en Vlissingen. Over de Brownisten heeft Oberman een lezing gehouden. In de Middelburgsche Courant van 22 september 1913 staat een uitgebreid ver slag van de dienst ter gelegenheid van de onthulling van de gedenkplaat. Voor de preekstoel stonden vijf leunstoelen, bestemd voor de Commissaris van de Koningin, de burgemeester van Middel burg en het bestuur van het Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen. Namens de zondagsscholen trok miss Allbright het gordijn weg en onthulde zo de plaat. Daarna "...wendden aller hoof den zich een ogenblik naar het orgel, waarnaast op de estrade een fotograaf zich met zijn toestel had opgesteld, die van de aanwezigen een opname maak te..." De burgemeester las een brief voor van zijn collega in Ithaca. Reverend Griffis (al jarenlang erelid van het Genoot schap) wees op de sterke onderlinge band tussen Amerika en Nederland. En, mocht onverhoopt ooit, zo besloot hij, de gemeente ("Schotse", schrijft de krant steeds) worden opgeheven, dan dient deze plaat aan het Genootschap te wor den overgedragen. i Btf, De gedenkplaat In de consistorie van de Engel se Kerk te Middelburg De bijeenkomst werd besloten met de beide volksliederen. De aanwezigen hoor den het Wilhelmus staande aan. Onbe kendheid met het Amerikaanse volkslied was de reden waarom men daarvoor niet was opgestaan. Bronnen en literatuur Dr. H.T. Oberman, De oorsprong der Engelsche Kerk. Dwight D. Smith, Robert Browne, independent. Middelburgsche Courant, september 1913. Gemeentearchief Middelburg. Archief Engelse Kerk. t OM iN ctffiBT tITT or MIl/Df-LbUBG-ANIMO niE FOUNDERS-Or MOUERN CONGREGATIONAL- OHDER BROWNK CARTWRIGHT HARRISON !-nti;XON'fiPECfO'to,N«.'SüttuAY-scHoou-t}r-.'m& UMTf.D STATES (li' AMERICA PRATfJX LlY-.Rl AU TitlS MLMOiüAl SElTKMRFJt -1913 -

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1999 | | pagina 14