9 interpreteren als een afbeelding van de Heilige Drievuldigheid. Anderzijds zou de figuur rechts Maria kunnen zijn en de afbeelding kunnen wor den geïnterpreteerd als een kroning van Maria. Gezien het feit dat de kerk aan Maria is gewijd en de uitbeelding van de rechterfiguur toch meer op Maria dan op God de Vader wijst, lijkt de tweede inter pretatie vooralsnog de voorkeur te heb ben. Zij het dan met een kleine nuance. Niet de handeling van de kroning is op de triomfboog afgebeeld maar het moment daarna.'9 De centrale voorstelling wordt aan de onderzijde geflankeerd door voorstellin gen van de Annunciatie (links) en de Boom van Jesse (rechts). De Annunciatie, de aankondiging van de geboorte van Christus aan Maria door de aartsengel Gabriël, is een van de meest afgebeelde thema's in de middeleeuws kunst. De voorstelling meet ongeveer 2 bij 1,5 meter en is gesitueerd in een interieur, met linksboven een klein raampje met glas-in-loodvenster en beneden een tegelvloer. Het gesloten raam staat in de middeleeuwse symboliek voor de Onbe vlekte Ontvangenis. Zoals het glas onbe schadigd blijft terwijl het licht er doorheen schijnt, zo blijft Maria ongerept bij het ont vangen van de Heilige Geest. 15. Muurschildering op de triomfboog van de N.H. kerk in Nisse. Van links naar rechts een afbeelding van de Annuncia tie, de kroning van Maria en de Boom van Jesse. (Tweede helft 15de eeuw). 16. Muurschildering op de triomfboog van de N.H. kerk in Nisse. De Annunciatie. 17. Muurschildering op de triomfboog van de N.H. kerk in Nisse. De Boom van Jesse. Maria is gezeten in een vrome houding, de handen kruiselings op haar schoot. De engel links, Gabriël, is geknield en houdt een staf met spreukband in de hand. De tekst is niet meer leesbaar, maar zal ongetwijfeld met het gebruike lijke 'Ave Maria gratia plena...' hebben aangevangen. Een duif, zinnebeeld van de Heilige Geest en vast onderdeel van Annunciatie-voorstellingen, is op de muurschildering niet (meer) te zien. Rechts van de centrale voorstelling bevindt zich de afbeelding van de Boom van Jesse. Te zien is een stelsel van groene ranken en rode bloemknoppen, in totaal circa 5 meter hoog, waarin mannen ten halve lijve zijn afgebeeld. Centraal bovenin, in een mandorla-achti- ge omkransing, is Maria met het Christus kind afgebeeld. Maria draagt een rode mantel. De voorstelling is gebaseerd op de profetie van Jesaja: "En er zal een rijsje voorkomen uit de tronk van Jesse en een scheut uit zijn wortel zal vrucht dragen." De middeleeuwse interpretatie was dat de scheut Maria was en de vrucht Christus. In feite werd met de Boom van Jesse dus de stamboom van Christus aangeduid. Jesse zelf is geheel onderaan afgebeeld, zittend op een stoel. Daarboven zijn enkele profeten en konin gen weergegeven, met hun namen in de spreukbanden. Rechtsonder, herkenbaar aan zijn harp, is David afgebeeld. De drie voorstellingen op de triomfboog zijn evenzovele toespelingen op de bij zondere positie die Maria in het rooms- katholieke geloof inneemt. De Boom van Jesse verwijst naar Maria als vervulster van een oudtestamentische profetie, de Annunciatie verwijst naar Maria als moe der van God. De kroning ten slotte ver wijst naar Maria als belangrijkste bemid delaar tussen de mens op aarde en God in de hemel. De muurschildering met Christophorus op de noordwand van het schip meet 7 bij 4 meter en is alleen al daarom monumen taal te noemen. De heilige behoorde in de Middeleeuwen tot de populairste en meest afgebeelde heiligen. Het zien van zijn beeltenis voorkwam die dag een onver wachte dood. Te sterven zonder daarvoor de nodige sacramenten te hebben ont vangen, was het schrikbeeld van iedere middeleeuwer. Vandaar dat Christopho rus' beeltenis was te vinden bij in- en uit gangen van gebouwen, zoals in de kerk van Nisse. Christophorus is onder andere de beschermheilige van reizigers. De muur schildering laat de heilige zien, staande in een rivier. Hij draagt een rode mantel. In zijn hand heeft hij een okerkleurige, ruwe

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 1999 | | pagina 9