7 gen hier gekomen en door bekwame han den gemaakt, maakt dit bedehuis tot een bijzondere plaats van samenkomst. Graag herhaal ik de woorden van onze commissaris: Moge deze kerk en dit raam tot in lengte van jaren een sieraad voor Burgh zijn." Toespraak door Stef Hagemeier, glazenier "Het gebeurt niet zo vaak dat de Commis saris van de Koningin samen met een glazenier aan de vooravond van de over gang naar de 21e eeuw op een regen achtige zaterdagmorgen een raam gaat onthullen dat verloren was. In alle boekjes die we hebben kunnen naslaan stond hetzelfde: verloren geraakt glasraam, geschilderd door Cornelis van Barlaer. leder van u weet dat het raam verwoest is door brand maar in deze landstreek, omhuld door water, heeft de spreuk luctor et emergo er zeker stijfkop pige mensen gevormd, althans binnen het kerkbestuur. Een bevriende pastoor zei: 'Ze bedoelen niet luctor et emergo, maar uror et resurgo, vertaald: ik verbrand en herrijs.' Dit had men voor ogen en de reden waarom ze een beeld hadden was een fotootje van het interieur van deze kerk. gemaakt op het einde van de vorige eeuw, tamelijk kort na de ontdekking van de fotografie. Het is deze toevalligheid, die gemaakt heeft dat wij, medewerkers van mijn ate lier, vagelijk wisten wat men bedoelde. Voor ons begon een avontuur in het verle den door een telefoontje van de heer Geluk, die vertelde dat men op het idee was gekomen om een raam te laten maken vanuit dit kleine fotootje en de vraag stelde of dit mogelijk was. Wij zijn jong en onbezonnen en we zeggen overal ja tegen wat leuk lijkt. En op dat moment waren we even ver als u nu. Voor u heeft u het fotootje en aan de muur een grote lap zwarte stof. Het wordt gefaseerd ont huld door telkens het doek voor het raam iets te laten zakken. Op die manier willen we u het plezier van deze zaterdagoch tendontdekkingsreis niet onthouden. Deze ontdekkingstocht heeft diverse raakvlak ken; de historische context, het materiaal gebruik, hoe we er toe zijn gekomen, wat voor proces we zelf hebben ondergaan, et cetera. Maar we beginnen eerst bij het fotootje. De foto is ooit gemaakt op een glasplaat. Hierdoor is het beeld niet korrelig maar gestoken scherp. We vroegen het te leen en thuis hebben we het ingescand en via verschillende computerprogramma's bewerkt. Elk paneel - een paneel is een onderdeel van een raam - werd op de S. Hagemeier. printer uitgedraaid. Langzaam aan doem de voor ons het beeld op dat er ooit geweest was. Niet alles was duidelijk want een zwart-witfoto laat geen kleur zien en er zaten veel zwarte gaten in het blanke glas. zowel letterlijk als figuurlijk. Ook troffen we inreparaties aan uit de Het 'fotootje' op basis waarvan het raam werd gere construeerd. vorige eeuw of misschien de eeuw daar voor; er waren teksten weg maar toch, dat fotootje was fantastisch. Het traject voorafgaand aan de definitieve realisatie hebben we gebruikt om binnen Zeeland te verkennen wie wat wist over deze Cornelis van Barlaer en waar hij ooit gewerkt had. Elke stad werd aangeschre ven, alsook musea. Helaas had de tijd grondig zijn werk gedaan en er was bijna niets over. Alleen in Biervliet was nog wat. Het historisch onderzoek werd verricht door Hannie van Ginneken en onze glas schilder Mario Vermazeren ging met onze tekenaar Anton Verhoeven naar Biervliet. Daar troffen ze in bijzonder slechte staat juweeltjes van Nederlandse glasschilder kunst aan. Een beetje primitief met veel slechte inreparaties maar ongelooflijk charmant en met een kleurrijkheid die we niet zo vinden thuishoren bij de hervorm den. 'Bijna katholiek', werd er geroepen, bloeddorstig, geen softies en dat was ook allemaal waar. U moet terug naar de tijd direct na de Reformatie. Katholieken kozen voor het protestantisme, maar men bleef toch inte resse houden voor zintuiglijke en visuele genotsplaatjes. Het leuke is dat de afstand in tijd voor beeldende kunste naars niet bestaat. Daarmee bedoel ik dat we begrepen wat hij bedoelde in zijn gevoelsmatigheid van kleurkeuze en com positie. En omdat de ingrediënten zo dui delijk waren vanuit dat fotootje en het werken in Biervliet, geholpen met de computer, kregen we greep op wat het ooit was. De zwarte vlekken op de foto waren rood en geel. We zagen welke kleuren hij gebruikt had. Maar dat bete kende niet dat wij die kleuren hebben, want wat is het geval? In de rooms-katho- lieke kerken worden glasramen gemaakt uit gekleurd glas. Deze worden beschil derd met glasverf, meestal zwart of don kerbruin, en ingebrand. Het binnentre dend licht heeft een effect op de psyche van de mens. Het licht is driedimensio naal. Maar gekleurd glas wordt gemaakt in de buurt van mijnen, bijvoorbeeld bij het financiële centrum van Europa, Frank furt. De grondslag zijn de metaalmijnen waaruit goud en zilver werd gedolven. Van daaruit heeft zich ontwikkeld het geldver keer, maar ook de glas- en keramische industrie met grote namen als Degussa, Herasus, Schott. Omdat de fascinatie voor het vinden van goud groot was, was de alchemie ook sterk vertegenwoordigd. Men vond van alles uit. van allerlei kleu ren in glas, helaas nooit goud. Hier in de lage landen hadden we wel zand maar geen oxides, met als gevolg dat wij onze ramen niet kleurden. De Nederlanden zijn

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2000 | | pagina 9