6 bedeeld kreeg. Er is een plaats voor het Woord, een plaats voor het avondmaal en een plaats voor de doop. Deze drie 'vierplaatsen' zijn grosso modo volgens de windrichtingen gerangschikt, de doopplaats met het stenen vont uit 1954 in het westen, bij het vernieuwde glazen tochtportaal, de plaats van het Woord in het midden, met daaromheen de 350 stoelen in waaiervorm voor de gebruike lijke kerkdiensten, en de plaats voor het avondmaal in het oosten, waar het con tact met het hoofdorgel het best is en de tafel een relatie legt met het schilderij van Jacob Adriaensz. Backer (1640) naar Mattheus 15: 21-28. Meubilair De ruimte van de Nieuwe Kerk is groot. Om duidelijkheid te scheppen in het inte rieur zijn kloeke meubels noodzakelijk, vooral omdat de meubels de enige inrichting van de kerk vormen; verder is hij helemaal leeg. Het is dus geen toeval dat de meubels op het eerste gezicht opvallend aanwezig zijn, hetgeen bij nader inzien meevalt; alles straalt een heldere rust uit. Er is gekozen voor hard steen en edelstaal, moderne doch duur zame materialen die enerzijds aansluiten bij het oude gebouw (de tegels van de vloer, grafzerken, het doopvont) en anderzijds bij het transparante, heden daagse karakter van de nieuwe invulling. De twee belangrijkste meubelstukken, de preekstoel en de avondmaalstafel, zijn beide uitgevoerd als tafelmodel, om in de eerste plaats uitdrukking te geven aan de gemeenschap (samen delen van Woord en brood) en in de tweede plaats om de 'doorzichtigheid' (in gotische kathedralen noemt men dit wel de diafa- nie) van de ruimte niet aan te tasten. De vorm is zo gemaakt dat het hardsteen als een soort band om of over het meu belstuk heenloopt. Beide meubelstukken krijgen hierdoor duidelijk twee gezichten, een doorzichtige zijde en een ondoor dringbare, dichte, massieve zijde. Zodoende krijgt het de vorm van een doorsnede en door de scherpe punt aan een van de zijden lijkt de vorm op een letter. Beide associaties zijn belangrijk. De doorsnede vanwege het analytische karakter. Gebouwen of objecten ontdek je of analyseer je vanuit de doorsnede; die staat voor het programma van het gebouw: wat er in gebeurt. Wanneer je die doorsnede kan verklaren, begrijp je hoe het gebouw in elkaar zit; het aan zicht, de gevel is maar een fagade, een beeld en zoals duidelijk is, op die manier den met de oude stuclaag die vanaf vier meter gewoon was blijven zitten. Die bestaande stuclaag is waarschijnlijk indertijd met een borstel afgewerkt en op sommige plaatsen zo dun dat het achter liggende metselwerk bijna door de stuc- dat besloten werd het stucwerk onge- schilderd of gesausd te laten. Wel wer den alle wanden van top tot teen met een stofzuiger schoongezogen vanuit een hoogwerker. Toen daalde het stof langzaam neer op de nieuwe vloer en Interieur van de Nieuwe Kerk tijdens de renovatiewerkzaamheden. (Foto Jaap van Wallenburg. Middelburg) laag heen zichtbaar is. Het drogen van de mortel was een spannende fase omdat daarna pas zou blijken of er scheurvorming zou optreden door het gebruik van de vette mortel en of de kleur gelijk zou worden aan de oude stuclaag. Dit laatste is niet op alle wan den even goed uitgepakt maar toch was iedereen zo tevreden over het resultaat, kon, na de inspanningen van de schoon maakploeg, de Spaanse stoelenleveran- cier Enea zijn blauwe verrassing komen afleveren. Voor de meer functionele indeling van de kerkruimte werd door de kerkenraad uit drie alternatieven een nieuwe opstelling gekozen, waarin elke liturgische hande ling haar eigen plaats in de ruimte toe

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2001 | | pagina 6