7 wil God niet gekend worden. Het idee van de letter is belangrijk vanwege de tekst als enige bron voor gelovigen om uit te leven. Niet voor niets wordt in de tijd van de Reformatie de kerk als lege ruimte bekeken. Door de wat abstracte vorm van de meubels denk je meteen aan Hebreeuwse letters die, naast hun betekenis in de woorden, ook nog eens een symbolische en rekenkundige bete kenis hebben. Die letters zien we (vol gens de overlevering) eigenlijk maar half: de andere helft bevindt zich in de hemel. Alle Hebreeuwse letters hebben een soort haakje aan de bovenkant: ze lijken aan een lijn te hangen, maar dit is de verbinding met de overkant (het woord Hebreeuws stamt van he-eber, wat bete kent: dat wat van de overkant komt); daar bestaat het spiegelbeeld van dezelfde letter. Samen zijn ze pas één. De punt in de hardstenen band functio neert ongeveer op dezelfde manier, als een verwijzing naar iets wat we niet zien, de gemeente avondmaal of doop viert, is er rondom de bijbehorende meubels meer ruimte nodig dan wanneer ze niet 'in gebruik' zijn. Alle kaarsenstandaards, die als losse onderdelen bij de meubels behoren, hebben eveneens een geknikte vorm, gemaakt in edelstaal maar op een voet van hardsteen: zij zitten vast in de bodem - het is het vuur dat de geest vertegenwoordigt - terwijl de kaarsen lijken te zweven. Over de stoelen valt weinig te zeggen, hoewel er lang over gediscussieerd werd: ze zijn vooral om praktische rede nen gekozen. Stoelen maken de kerk veel flexibeler in te richten en te wijzi gen, hetgeen vooral voor het niet-kerke- lijk gebruik een groot voordeel betekent. zen. Rood viel af vanwege de associa ties met een theater en het 'barokke' karakter. Groen zou te veel interfereren met de kleuren van het kerkelijk jaar. Blauw is een koele kleur, die goed past bij de hardsteen en het staal (ook de stoelpoten en leuningen), de kleur van zuiverheid en trouw. Een heldere tint blauw is gekozen vanwege de relatie met het plafond (dit is een soort grijs blauw, hetgeen voor de stoelen niet de gevraagde frisheid maar juist een alge mene matheid teweeg zou brengen) en het donkerbruin van de houten dakcon structie en de orgelkas. Speciaal voor de Nieuwe Kerk werd aan de achterzijde van de stoelen een plaatje bevestigd voor het wegleggen van bijbels en lied maar dat ons begrip pas heel maakt. Avondmaalstafel en doopvont zijn (ondanks hun grote gewicht) verplaats baar; zij hebben niet op alle zondagen hun vaste plaats. Dit heeft vooral met praktische inrichting te maken; wanneer Er was een eis tot een comfortabele zit, waarbij armleuningen voor alle stoelen een wens van de gemeenteleden was. Vanwege de sobere kleurkeuze voor het overige meubilair (steen en staal) wilden we voor de stoelen een frisse kleur kie- Een van de nieuwe kaarsenstandaards bij de leze naar (getuigen van Oude en Nieuwe Testament). (Foto Kees Brandenburg, Middelburg) Het interieur van de Nieuwe Kerk in de vernieuwde situatie met stoelen en nieuwe meubels. Op de wand boven de lezenaar is een werk van William Verstraeten te zien (expositie okt. 2000-febr. 2001). (Foto Kees Brandenburg, Middelburg)

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2001 | | pagina 7