7
wil God niet gekend worden. Het idee
van de letter is belangrijk vanwege de
tekst als enige bron voor gelovigen om
uit te leven. Niet voor niets wordt in de
tijd van de Reformatie de kerk als lege
ruimte bekeken. Door de wat abstracte
vorm van de meubels denk je meteen
aan Hebreeuwse letters die, naast hun
betekenis in de woorden, ook nog eens
een symbolische en rekenkundige bete
kenis hebben. Die letters zien we (vol
gens de overlevering) eigenlijk maar half:
de andere helft bevindt zich in de hemel.
Alle Hebreeuwse letters hebben een
soort haakje aan de bovenkant: ze lijken
aan een lijn te hangen, maar dit is de
verbinding met de overkant (het woord
Hebreeuws stamt van he-eber, wat bete
kent: dat wat van de overkant komt);
daar bestaat het spiegelbeeld van
dezelfde letter. Samen zijn ze pas één.
De punt in de hardstenen band functio
neert ongeveer op dezelfde manier, als
een verwijzing naar iets wat we niet zien,
de gemeente avondmaal of doop viert, is
er rondom de bijbehorende meubels
meer ruimte nodig dan wanneer ze niet
'in gebruik' zijn. Alle kaarsenstandaards,
die als losse onderdelen bij de meubels
behoren, hebben eveneens een geknikte
vorm, gemaakt in edelstaal maar op een
voet van hardsteen: zij zitten vast in de
bodem - het is het vuur dat de geest
vertegenwoordigt - terwijl de kaarsen
lijken te zweven.
Over de stoelen valt weinig te zeggen,
hoewel er lang over gediscussieerd
werd: ze zijn vooral om praktische rede
nen gekozen. Stoelen maken de kerk
veel flexibeler in te richten en te wijzi
gen, hetgeen vooral voor het niet-kerke-
lijk gebruik een groot voordeel betekent.
zen. Rood viel af vanwege de associa
ties met een theater en het 'barokke'
karakter. Groen zou te veel interfereren
met de kleuren van het kerkelijk jaar.
Blauw is een koele kleur, die goed past
bij de hardsteen en het staal (ook de
stoelpoten en leuningen), de kleur van
zuiverheid en trouw. Een heldere tint
blauw is gekozen vanwege de relatie
met het plafond (dit is een soort grijs
blauw, hetgeen voor de stoelen niet de
gevraagde frisheid maar juist een alge
mene matheid teweeg zou brengen) en
het donkerbruin van de houten dakcon
structie en de orgelkas. Speciaal voor de
Nieuwe Kerk werd aan de achterzijde
van de stoelen een plaatje bevestigd
voor het wegleggen van bijbels en lied
maar dat ons begrip pas heel maakt.
Avondmaalstafel en doopvont zijn
(ondanks hun grote gewicht) verplaats
baar; zij hebben niet op alle zondagen
hun vaste plaats. Dit heeft vooral met
praktische inrichting te maken; wanneer
Er was een eis tot een comfortabele zit,
waarbij armleuningen voor alle stoelen
een wens van de gemeenteleden was.
Vanwege de sobere kleurkeuze voor het
overige meubilair (steen en staal) wilden
we voor de stoelen een frisse kleur kie-
Een van de nieuwe kaarsenstandaards bij de leze
naar (getuigen van Oude en Nieuwe Testament).
(Foto Kees Brandenburg, Middelburg)
Het interieur van de Nieuwe Kerk in de vernieuwde situatie met stoelen en nieuwe meubels. Op de wand boven
de lezenaar is een werk van William Verstraeten te zien (expositie okt. 2000-febr. 2001). (Foto Kees Brandenburg,
Middelburg)