Vernieuw-cle Nieuwe Kerk, of wat te doen met een gedateerd monumentaal gebouw? 4 JOHAN DE KONING Wanneer je vandaag de dag de Middel burgse Nieuwe Kerk binnenloopt, valt de leegte onmiddellijk op. De ruimte is gevuld met het licht dat door de hoge gotische ramen royaal naar binnen valt; de ranke kolommen die ongeveer in het midden van die ruimte de zakgoot dra gen, zien er slanker uit dan ooit tevoren en dwingen bijna automatisch de blik naar boven, richting het zachtblauwe pla fond, waar de sterren hangen als aan de hemel. Door dat licht lijkt het wel alsof er geen grenzen zijn, geen muren die onderscheid maken tussen binnen en buiten. Nolli tekende op zijn beroemde kaart van Rome ooit alle kerkinterieurs als publieke buitenruimte; zo voelt het hier ook. Pas als je beter gaat kijken, kom je er achter dat er wel degelijk muren zijn, romig gestuct, en een kap constructie in een strenge maatvoering en dat er interieur gemaakt is dat rich ting bepaalt, zonder afbreuk te doen aan de grote, lege ruimte. Zo zou Bernard van Clairvaux het bedoeld kunnen heb ben. Was hij dan misschien de bouw heer? Alleen in overdrachtelijke zin. De Middelburgse bouwers van rond 1100 lieten zich door zijn regels inspireren en hoewel latere en modieuzere bouwers dat weer enigszins onzichtbaar hebben weten te maken, zit het basispatroon er nog beslist zo in. Deze kerk is een beetje meer schuur dan kerk: voor de monniken was bidden en werken (aan dijken en polders) nauw met elkaar verbonden. Hier kwam de goegemeente binnen en de abdij naar buiten, hier vond de ont moeting tussen kerk en maatschappij plaats. Geen heilige der heiligen, maar publieke ruimte dus, zoals geportretteerd door Pieter Saenredam en zijn tijdgeno ten. Voor hen gold, zij het om andere redenen, net als bij de beeldenstormers: hoe leger hoe beter. Herinrichting en renovatie In de loop van 1996 besloot de kerken raad tot renovatie en herinrichting van de Nieuwe Kerk vooral omdat de bouwkun dige gebreken zulke ernstige vormen aannamen dat met grondig onderhoud niet langer gewacht kon worden. Gelijk nam men de gelegenheid te baat om aansluiting te vinden bij de in de loop der jaren gewijzigde liturgische praktijk die niet meer paste bij de bestaande inrichting, en meer mogelijkheden te zoeken om 'kerk in de wereld' te zijn, zoals eerder al was vastgelegd in het beleidsplan. Daarbij was het stimuleren van meer profane functies voor de kerke lijke ruimte een toekomstgerichte stap die men wilde zetten, een stap overigens die ook aansloot bij de reeds gegroeide praktijk. In de aanloop naar een nieuw ontwerp werd een spannend proces begonnen met allerlei instanties die met zo'n monumentaal gebouw iets te maken hebben, en met de gemeente: de kerk gangers die veelal jarenlang elke zon dagse eredienst bezochten en door de jaren heen gehecht raakten aan het gebouw en zijn atmosfeer, dat na de dra matische ondergang in mei 1940 weer degelijk opgebouwd werd. En niet alleen zij keken over onze schouder mee. Veel inwoners en toeristen beschouwen de Nieuwe Kerk van Middelburg uiteindelijk toch als de kerk van de stad en waren dus benieuwd naar de uitkomsten van dat vernieuwingsproces. Nadat in 1998 alle benodigde vergunnin gen en toestemmingen verkregen waren en ook een flink deel van de geraamde financiën was binnengehaald, kon er gestart worden. De kosten voor het bouwkundige werk werden begroot op ongeveer 650.000,- (gegund aan Bouwgroep Peters uit Middelburg), die voor de nieuwe installaties op 50.000,- (gegund aan Schoonen Elektro uit Mid delburg en Post Audio uit Kapelle) en die voor de meubels op 270.000,- (voor een belangrijk deel uitgevoerd door con structiebedrijf De Nood uit Middelburg en Zandee De Kuijper uit Goes); een flink deel van de inkomsten kwam van over heden en fondsen, terwijl ook de ge meenteleden zelf bijdroegen. Door de tijdrovende maar effectieve geldwer vingsactie van de kerkenraad (voor een Panorama van het nieuwe interieur van de Nieuwe Kerk. (Foto Kees Brandenburg)

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2001 | | pagina 4