9 de zerken zijn ons een aantal epitafen, tombes en grotere grafmonumenten overgeleverd. De opvallendste zijn de grafmonumenten van de gebroeders Ockerse en van Pieter Mogge in de spe ciale kapel in de kerk van Dreischor en het praalgraf van Cornelis en Johan Evertsen in de wandelkerk tussen de Nieuwe Kerk en de Koorkerk te Middel burg.7 Misstanden Een gebruik dat vanuit de katholieke Middeleeuwen was blijven bestaan, was het begraven van de doden ook op zon dag. De mooiste tijd was tijdens de preek. De begrafenisgangers ervoeren dit als stichtelijk, voor de predikant was het hinderlijk en voor de kerkgangers vaak onverdraaglijk vanwege de stank uit de geopende grafkuil. Al in 1602 worden er in Amsterdam maatregelen tegen genomen. Op 16 juli van dat jaar vaardi gen de Heeren van den Gerechte een keur uit waarin onder andere het volgen de voorkwam: "Alsoo door het openen van de graven groote stanck komt, so in de Kerken ende Kapellen als op de Kerckhoven: Dat van nu voortaen geen graven sullen mogen open staen, of eenige dooden begraven sullen mogen worden in beyde de Groote Kercken des Sondaegs den geheelen dag gedurende noch in de Kapellen des Sondaegs voor de middag." Veel hielp dit echter niet, gezien het feit dat deze bepaling in 1617 opnieuw moest worden uitgevaardigd. Op vele plaatsen bleef het begraven op zondag tot ver in de tweede helft van de zeventiende eeuw in zwang. In het reso lutieboek van de ambachtsheren van Kapelle en Biezelinge vinden we in 1670 het besluit vermeld waarbij voortaan de begravingen op zondagen in de beide dorpen worden verboden. De belangrijk ste reden hiervoor is het regelmatig voorkomen van ongeregeldheden tijdens het lijkmaal na een begrafenis: "...door het houden van lijckmaelen insolventien comen te geschieden op den sabbat, tot grooten ergernessen van veel goeden ingesetenen." Het verbod wordt ingesteld in overleg met de predikant Wilhelmus Nolet, "naer het exempel van veele ste den in Hollant ende Zeelant."8 Een ander fenomeen was het begraven in de late avonduren en 's nachts, bij het flakkerend schijnsel van flambouwen. Er is een tijd geweest dat alleen lijken van kraamvrouwen en lijders aan de pest 's nachts ter aarde besteld mochten wor den. Reeds in 1583 was dit gebruik for- De Grote Kerk te Tholen, gezien vanuit het noor den. (Ansichtkaart plm. 1910, coll. museum De Meestoot, Sint Annaland) Mummies in de Grote Kerk te Tholen Kort na de Tweede Wereldoorlog werd begonnen met een uitgebreide i restauratie van de Grote of Onze- Lieve-Vrouwekerk te Tholen. Tijdens deze restauratie werd in 1948 de in het noordelijke transept aanwezige grafkelder van de familie Van Vrij- berghe geopend. In deze grafkelder trof men een twintigtal gemummifi- ceerde lichamen aan. De mummies zijn naderhand onder zocht in het laboratorium van de Rijksuniversiteit te Leiden. Het zijn j waarschijnlijk alle leden van het Thoolse magistratengeslacht Van Vrij- berghe, overleden in de zeventiende eeuw. Bij het onderzoek werden geen sporen aangetroffen van een eventu ele balseming door injectie of vulling der lichaamsholten met conserveren de stoffen. De mummificatie is voort gekomen uit de bijzondere klimatolo gische gesteldheid en de ventilatie in de grafkelder, waardoor de lijken zijn verdroogd en ten slotte als het ware versteend. Na het onderzoek in Leiden zijn de lijken in nieuwe loden kisten opnieuw in de grafkelder bijgezet. Daarbij is rekening gehouden met de mogelijk heid dat er later een nieuw onderzoek komt. Daarna is de grafkelder dicht gemetseld. De vondst van de mummies is een voor Nederland zeer zeldzame zaak. Weliswaar zijn er in de hervormde kerk van het Friese dorp Wieuwerd in 1609 al mummies gevonden, maar samen met Tholen is het daar tot nu toe bij gebleven. (Dossier H.J.J. Elenbaas, Tholen) meel verboden. Het verbod hield echter geen stand, want in het begin van de zeventiende eeuw komen de nachtelijke begrafenissen weer meer en meer voor. In Middelburg worden tot augustus 1666 aan de pest overledenen 's nachts begraven: "Daar het gebleken was, dat die nachtelijke begrafenissen gepaard gingen met misbruik van drank en ande re ongerechtigheden, mocht, na 30 Augustus, het begraven des nachts als regel niet meer plaats hebben."9 Ondanks het feit dat de extra kosten die eraan verbonden waren, hoog werden vastgesteld, bleef men er, ook later, van tijd tot tijd gebruik van maken. In de ordonnantie op het begraven van de stad Goes, opgesteld in 1760, lezen we in artikel 25: "Voor het begraven van een bejaard persoon by nagt, het zy in 't choor ofte niet, zal betaald moeten wor den 19 ponden 9 schellingen, voor een die beneden de vyftien jaren oud is, 9 ponden 14 schellingen en 6 groot, ende voor een kind dat onder den arm gedra gen werd, 4 ponden 17 schellingen en 3 groot, ende dat alles boven de ordinaire regten by deze ordonnantie gestatueert."10 Mogelijk is het begraven bij nacht een overblijfsel van de Romeinse invloed: dezen lieten hun doden 's nachts weg dragen. Hoe het ook zij, het is hoogst waarschijnlijk dat er in oorsprong de pri mitieve bedoeling aan ten grondslag ligt, dat de duisternis de ziel van de overle dene, wanneer hij 's nachts begraven wordt, belet om de weg naar huis terug te vinden. Voor- en nadelen voor de kerk Het begraven in de kerk was na de Reformatie op een enkele uitzondering na voorbehouden aan de gereformeerde kerken, zowel die van katholieke oor sprong als de nieuwgebouwde. Het was voor de kerk een voorrecht als zij binnen haar muren mocht laten begraven. Dit privilege verhoogde haar aanzien en haar inkomsten. Vooral dit laatste, en in niet geringe mate. In vele gevallen was de helft of meer van de totale inkomsten van de kerkmeesters afkomstig uit het begraven. Het was niet alleen de plaats (het graf) die betaald moest worden. Daarnaast waren er de kosten van het openen van het graf, van het luiden van de klokken, van het gebruik van de draagbaar (de berrie) en het doods- of lijkkleed (de pelle). Dit waren allemaal opbrengsten voor de kerk, evenals de boetes die betaald moesten worden als men buiten

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2001 | | pagina 9